۴ نفر
۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
واکنش ترامپ به سفر جنجالی پلوسی

ایرنا نوشت: رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از سفر قریب الوقوع رئیس مجلس این کشور به تایوان انتقاد کرد و هشدار داد که دخالت وی در روابط پکن و تایپه به وخامت آن می‌انجامد.

به گزارش تارنمای هیل، دونالد ترامپ در شبکه اجتماعی منتسب به خود (Truth) نوشت که دخالت نانسی پلوسی روابط چین و تایوان را بدتر می‌کند.

به گفته ترامپ، پلوسی "هر چه را دست بزند، به گند کشیده شده و به هرج و مرج و اغتشاش تبدیل می شود. "

شبکه خبری سی ان ان شب گذشته به نقل از مقام‌های دولتی آمریکا اعلام کرد که احتمالا سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد.

در همین حال دفتر پلوسی اعلام کرده است که سفر وی به تایوان امکان پذیر است اما تائید نشده است.

درمیان افزایش تنش‌ها با آمریکا بر سر سفر احتمالی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان این کشور به جزیره تایوان، چین روز جمعه از برگزاری یک رزمایش بزرگ در نزدیکی تایوان خبر داد.

از سوی دیگر، گنگ شوانگ معاون نماینده دائم چین در سازمان ملل متحد روز جمعه در اظهارات خود در شورای امنیت که به آمریکا اشاره می‌کرد، گفت: نباید عزم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم گرفت. امیدوارم کشور مربوطه این امر را به وضوح ببیند و با آتش بازی نکند.

از سوی دیگر، شی جین پینگ رئیس جمهور چین بامداد جمعه با جو بایدن همتای آمریکایی خود به مدت ۲ ساعت گفت وگو کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: در مورد تایوان، بایدن تاکید کرد که سیاست آمریکا تغییر نکرده و آمریکا به شدت با تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود یا تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان مخالف است.

در روزهای اخیر تنش‌ها میان دو کشور بر سر سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان افزایش یافته است.

گفته می‌شود که پلوسی قصد داشت در ماه آوریل (فروردین) به تایوان سفر کند اما برنامه سفر وی به دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

سفر وی به تایوان اولین سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره در طول ۲۵ سال اخیر محسوب می شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1656537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =