نخستین کشتی غلات اوکراین بندر اودسا را ترک کرد

به گفته مقامات اوکراین و ترکیه، اولین کشتی غلات اوکراین بعد از توافقی با میانجیگری سازمان ملل متحد و ترکیه جهت از سرگیری صادرات غلات از بنادر دریای سیاه، امروز صبح بندر اودسا را ترک کرد.

به گزارش خبرآنلاین، الکساندر کوباکوف، وزیر زیرساخت اوکراین، با تشکر از ترکیه و سازمان ملل برای کمک به اجرای این توافق، در توئیتی نوشت: «اولین کشتی غلات [اوکراینی] از زمان تجاوز روسیه، بندر را ترک کرد».

کشتی Razoni با پرچم سیرالئون، حامل بیش از ۲۶۰۰۰ تن ذرت است. اوکراین اعلام کرد کشتی های دیگری نیز در راستای قرارداد امضا شده در ۲۲ جولای اعزام خواهند شد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

این کشتی ها از یک کریدور امن در دریای سیاه عبور کرده و از تنگه بسفر عبور می کنند تا به بازارهای جهانی برسند.

جنگ روسیه و اوکراین باعث بروز بحران‌هایی در زمینه غذایی در جهان بخصوص در آسیایی و آفریقایی شده است. اوکراین بزرگ‌ترین صادر کننده روغن آفتاب‌گردان در جهان است. این کشور همچنین در زمینه صادرات گندم، ذرت و جو، کلزا جایگاه ویژه‌ای دارد. روسیه نیز در زمینه صادرات شکر و غلات اهمیت دارد. درگیری این دو کشور به جنگ روند صادرات این مواد غذایی به جهان را دچار وقفه کرده و برخی کشورها را با کمبود این دسته مواد غذایی یا افزایش قیمت آن‌ها روبرو کرده است.

به گفته وزارت کشاورزی اوکراین، در ماه ژوئن، این کشور کمتر از یک میلیون تن گندم، ذرت و جو صادر کرد که ۴۰ درصد کمتر از ماه مشابه در سال ۲۰۲۱ است.

روسیه و اوکراین حدود ۳۰ درصد گندم و جو جهان را قبل از جنگ تأمین می‌کردند. سی‌وشش کشور، از جمله برخی از آسیب‌پذیرترین و فقیرترین کشورهای جهان، بیش از نیمی از واردات گندم خود را به آن‌ها متکی بودند.

به گفته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) جنگ در اوکراین عامل اصلی افزایش ۱۷ درصدی قیمت مواد غذایی از ژانویه بوده است و جمعیت زیادی را در آستانه قحطی قرار داده است.

فائو پیش‌بینی می‌کند که جنگ در اوکراین تعداد افراد کم‌تغذیه را تا ۱۳ میلیون نفر در سال جاری و ۱۷ میلیون نفر دیگر در سال ۲۰۲۳ افزایش می‌دهد. طبق گزارش بانک جهانی، به ازای هر یک درصد افزایش قیمت مواد غذایی، ۱۰ میلیون نفر دچار فقر شدید خواهند شد.

گیلبرت هونگبو، رئیس صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی سازمان ملل، می‌گوید در سال آینده به ویژه در آفریقا خطر قحطی وجود دارد. او می افزاید که این به نوبه خود می تواند ناآرامی های اجتماعی و سیاسی ایجاد کند.گفتی است بسیاری بهار عربی در سال ۲۰۱۰ با خودسوزی یک سبزی فروش تونسی آغاز شد. تظاهرات سودان نیز که عمر البشیر دیکتاتور دیرینه را در سال ۲۰۱۹ از قدرت کنار زد، ناشی از کمبود نان بود.

لازم به ذکر است چندی پیش، پس از ماه‌ها نگرانی در مورد عرضه جهانی مواد غذایی پس از حمله ماه فوریه روسیه به اوکراین، قرارداد رفع انسداد حمل‌ونقل غلات اوکراینی در ترکیه امضا شد.گرچه در فاصله کوتاهی از امضای این توافق نامه روسیه اقدام به بمباران بندر اودسا کرد اما مقامات اوکراین اعلام کردند با وجود این مساله به توافق امضا شده پایبند و برای آغاز صدور مواد غذایی از این بندر تلاش خواهند کرد.

۳۱۱۳۱۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1657593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =