جایزه ۱۶۰ میلیون تومانی برای شعر انگلیسی در رثای امام حسین (ع)

ایرنا نوشت: دبیر اجرایی جشنواره جهانی شعر آیینی اعلام کرد: «فقر شدید شعر انگلیسی درهیأت‌های خارجی احساس می‌شود. این موضوع را پیگیری کردم و در نتیجه مسابقه ادبی به زبان انگلیسی برگزار کردیم.»

نشست خبری جشنواره جهانی شعر آیینی، چهارشنبه ۱۲ مرداد در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد. در این نشست عبدالله حسینی مسئول اجرایی جشنواره، قاسم صرافان دبیر علمی جشنواره و علی فروزانفر دبیر اجرایی جشنواره و رئیس جدید حوزه هنری استان تهران حضور داشتند.

فقر شدید شعر انگلیسی درهیات‌های خارجی احساس می‌شود

عبدالله حسینی با اشاره به فعالیت هیاتی که ۷ سال است به زبان انگلیسی فعالیت می‌کند، گفت: «در این هیأت دنبال شعر به زبان انگلیسی بودیم، اما ۲ یا ۳ شعر بیشتر درباره امان حسین(ع) وجود نداشت. در نتیجه دنبال هیاتی بودم که در آن شعر به زبان انگلیسی خوانده شود. فقر شدید شعر انگلیسی درهیأت‌های خارجی احساس می‌شود. این موضوع را پیگیری کردم و در نتیجه مسابقه ادبی به زبان انگلیسی برگزار کردیم. باید توجه داشت در هیات‌ها، شعری که سزاوار این دوره تاریخی باشد، حتی به زبان فارسی در تعداد محدود داریم.»

او ادامه داد: «این بود که به فکر برگزاری جشنواره جهانی شعر آیینی افتادیم، ۳سال پیش در افریقا اولین دوره این جشنواره را برگزار کردیم، اما اختتامیه آن به دلیل همه‌گیری کرونا و وضعیت اقتصادی ممکن نشد. امسال موفق شدیم ستاد برگزاری اختتامیه را تشکیل بدهیم و در ۹ شهریور اختتامیه برگزار خواهدشد.»

جشنواره جهانی شعر آیینی بزرگترین جایزه ادبی کشور است

حسینی درباره ویژگی منحصر به فرد جشنواره گفت: «این جشنواره واقعا بین‌المللی است و در دو بخش انگلیسی و فارسی برگزار می‌شود، ۶۰۰ اثر انگلیسی دریافت کردیم و در این بخش ۱۰ شعر برگزیده خواهیم‌داشت. کتاب بخش انگلیسی زبان به شکل الکترونیک تولید خواهدشد تا همه هیات‌ها به آن دسترسی داشته‌باشند. امیدواریم سال آینده هیات‌های انگلیسی از این شعرها استفاده کنند.»

مسئول اجرایی جشنواره جهانی شعر آیینی تاکید کرد: «این بزرگترین جایزه ادبی کشور است، تا در نتیجه آن بتوانیم به شاعران انگیزه بدهیم. در نظر داریم به نفر اول ۵ هزار یورو، نفر دوم ۲۵۰۰ یورو و نفر سوم ۱۲۵۰ یورو هدیه داده شود. همچنین برای برگزیدگان از چهارم تا دهم هم هدایایی درنظر گرفته شده‌است.»

او درباره شخصیت‌هایی که در این جشنواره شرکت کردند و اما در بخش رقابتی حضور ندارند، بیان کرد: «اشخاصی مانند آیت الله محد گلپایگانی، علی اکبر صادقی رشاد، علی موسوی گرمارودی و شاعران بزرگ دیگر در این جشنواره حضور دارند. همچنین در اختتامیه از محمدعلی معلم دامغانی برای شعر نیزه بر خوردشید، از علی موسوی گرمارودی برای شعر خط خون، و علیرضا قزوه پاسداشت خواهیم‌کرد.»

به گفته مسئول اجرایی این جشنواره، آیندگان شعر آیینی را به قبل و بعد این جشنواره تقسیم خواهندکرد. شعر برگزیده این جشنواره در لوح سنگی حکاکی و در پارک نصب می‌شود، هر سال این اقدام ادامه خواهدداشت. یک لوح سنگی هم در حرم شیدالشهدا(ع) قرار داده خواهدشد.

۵۷۲۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1658268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =