۵ نفر
۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مسئولیت طالبان در قبال کشتار شیعیان

طی هفته جاری ، دهها تن از شیعیان افعانستان در حملات تروریستی به شهادت رسیدند.

طالبان در واکنش به نسل کشی شیعیان در افغانستان، تنها به صدور اطلاعیه و محکوم کردن آن بسنده کرده است. این اقدام حاکمان امارت اسلامی، این ظن و گمان را در میان شیعیان افغانستان ایجاد کرده است که طالبان بنا ندارد برای حفظ جان قوم هزاره چاره ای بیاندیشد.
حاکمان جدید افغانستان که بعد از فرار اشرف غنی رییس دولت سابق این کشور، بر صندلی های ارگ ریاست جمهوری تکیه زده اند، در حالی به دنبال کسب مشروعیت بین المللی هستند که قادر به حفظ جان شهروندان خود در برابر حملات تروریست ها نیستند.

بر اساس کنوانسیونهای بین المللی، حفظ جان آحاد جامعه و فراهم آوردن امنیت جانی، اقتصادی و سیاسی، بر عهده حکومت هاست. بعد از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، دهها حمله فقط به قوم هزاره و در غرب کابل صورت گرفته است و در همه این موارد شاهد مماشات حاکمان جدید افغانستان هستیم، این سهل انگاری تعمدی که موجب تکرار کشتار شیعیان شده است، همچنان ادامه دارد، موضوعی که می تواند به نگرش مذهبی طالبان نسبت به دیگر مذاهب و اقوام ربط پیدا کند.

طالبان در موضوع تشکیل دولت فراگیر هم شیعیان را نادیده گرفتند. این روش طالبان در برخورد با شیعیان ، متاسفانه بازتاب این حقیقت است که باید منتظر حملات بیشتری علیه این قوم مظلوم در افغانستان باشیم،
موضوعی که مسئولیت همسایگان بخصوص ایران را برجسته می کند. شکی نیست که بازی بزرگ آمریکا در افغانستان و منطقه با کارت داعش خواهد بود. حال که طالبان علاقه ای به تقابل با داعش در قبال شیعیان افغانستان ندارد و خطر داعش هر روز برای همسایگان نیز بیشتر می شود، آیا زمان تشکیل نیرویی منطقه ای برای سرکوب داعش فرا نرسیده است؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =