هشدار آژانس انرژی اتمی درباره نیروگاه هسته‌ای زاپروژیای اوکراین

ایسنا نوشت:رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نسبت به گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپروژیا در اوکراین ابراز نگرانی کرد. این در شرایطی است که ارتش اوکراین مدعی است نیروهای روسی به ده‌ها شهر در خط مقدم نبرد حمله کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه آغاز شده، در حال حاضر عمدا در شرق و جنوب این کشور متمرکز است.

اما درگیری بر سر نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا در جنوب اوکراین که در کنترل نیروهای روسیه است اما هنوز تکنیسین‌های اوکراینی در آن کار می‌کنند، چشم‌انداز وقوع یک فاجعه بزرگتر را ایجاد کرده است.

رافائل ماریانو گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای گفت: با شنیدن اخباری از گلوله‌باران در بزرگترین نیروگاه اتمی اروپا که تاکیدی بر خطر بسیار واقعی یک فاجعه هسته‌ای است، عمیقا نگران شده‌ام.

هر دو طرف یکدیگر را به دست داشتن در "تروریسم هسته‌ای" متهم کرده‌اند. شرکت دولتی انرژی اتمی اوکراین موسوم به "انرگواتم"، روسیه را مسئول خسارات وارده دانست، در حالی که وزارت دفاع روسیه نیروهای اوکراینی را به گلوله‌باران این نیروگاه متهم کرد.

ایالات متحده، روسیه را متهم کرده است که از آن نیروگاه به عنوان "سپر هسته‌ای" استفاده می‌کند، در حالی که وزارت دفاع روسیه می‌گوید که به لطف "اقدامات ماهرانه، شایسته و موثر" واحدهای آن از آسیب رسیدن به این نیروگاه جلوگیری کرده است.

گروسی، که دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل متحد را رهبری می‌کند، از همه طرف‌ها خواست تا "حداکثر خویشتنداری" را اعمال کنند.

روز جمعه، گلوله‌هایی به یک خط برق فشار قوی در این تاسیسات اصابت کردند و اپراتورهای آن وادار شدند تا یک راکتور را علی‌رغم اینکه نشتی رادیواکتیو شناسایی نشده است، قطع کنند.

در همین حال ارتش اوکراین شامگاه شنبه اعلام کرد که نیروهای روسیه ده‌ها شهر در خط مقدم درگیری‌ها را گلوله‌باران کردند و برای حمله به شش بخش مختلف در منطقه دونتسک برنامه دارند اما فعلا نتوانستند منطقه‌ای را به کنترل خود درآورند و نیروهای اوکراینی آنها را عقب رانده‌اند.

خبرگزاری رویترز قادر به تایید ادعاهای دو طرف در مورد تحولات میدان جنگ نیست.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =