اولیانوف: چین و روسیه پیشنهاد اتحادیه اروپا را در مذاکرات وین رد نکرده‌اند

ایسنا نوشت: یک مقام روس تصریح کرد: پیش‌نویس توافق برای احیای برجام از سوی تمام طرف‌های مذاکره‌کننده در وین بررسی شده است.

میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه نزد سازماندهی بین‌المللی در وین امروز (یک‌شنبه) با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به برخی شایعات مبنی بر اینکه روسیه و چین متن پیشنهادی جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را رد کرده‌اند، واکنش نشان داد.

وی در پیام خود نوشت: به‌طور قطع این صحت ندارد، چراکه پیش‌نویس توافق درخصوص بازگرداندن برجام توسط تمام طرف‌های حاضر در مذاکرات وین، ازجمله چین و ‌روسیه به دقت مورد بحث قرار گرفته است.

اولیانوف ادامه داد: اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده (مذاکرات) به تازگی تعدادی اصلاحیه‌ی مفید را ارائه داده است که ما به‌طور کامل از آن حمایت می‌کنیم.

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام روز پنج‌شنبه در وین، پایتخت اتریش در سطح معاونان و مدیران سیاسی وزیران خارجه از روز پنج‌شنبه در وین پس از یک دوره طولانی وقفه در گفت‌وگوهای مستقیم از سر گرفته شد.

میخائیل اولیانوف شب گذشته نیز در یک پیام توئیتری از ادامه دور جدید مذاکرات وین خبر داد و خاطر نشان کرد که به‌طور قطع هیچ موضوع غیر قابل حلی در دستورکار رایزنی‌ها وجود ندارد.

وی در ادامه افزود: علی‌رغم برخی اختلاف نظرهای باقی‌مانده مذاکره‌کنندگان این فرصت را دارند که با موفقیت وظیفه خود را به انجام برسانند.

ایران و آمریکا آخرین بار با حضور نماینده اتحادیه اروپا در دوحه پایتخت قطر با یکدیگر مذاکره کردند اما نتیجه ملموسی از این مذاکرات به دست نیامد.

رایزنی‌ها و تماس‌ها در این مدت به صورت تلفنی و مکتوب میان ایران و آمریکا با هماهنگی نماینده اتحادیه اروپا انجام شده است و گفته می‌شود در این دور از مذاکرات پیشنهاد و ایده‌ای از نماینده اتحادیه اروپا به ویژه روی میز قرار دارد.

بر خلاف ادعای طرف آمریکایی مبنی بر اینکه ایران تمایلی جهت نهایی کردن توافق نشان نداده است، اما در ماه‌های گذشته، چه در مکاتبات و تماس‌های غیرحضوری با هماهنگ‌کننده و چه در سفرهای وی به تهران و چه در جریان نشست دوحه، هیأت ایرانی در مورد موضوعات باقی‌مانده با رویکردی سازنده و رو به جلو حاضر بوده است.

در واقع حل‌نشدن برخی موضوعات ناشی از عدم تصمیم‌گیری آمریکا و اصرار دولت این کشور بر مواضعی بوده است که خواسته‌های اصولی ایران را که مبتنی بر برجام است، تأمین نمی‌کند.

هوآ چون‌یینگ، سخنگوی وزارت امورخارجه چین نیز در رابطه با ازسرگیری مذاکرات وین گفت: پکنبه طور قاطع به حفظ برجام متعهد است و از ازسرگیری مذاکرات وین استقبال می‌کند. این حاصل تلاش های متمرکز تمامی طرفین بوده و با انتظارات جامعه بین‌المللی همسو می‌باشد.

وی ادامه داد: با ازسرگیری مذاکرات، فرصت جدیدی برای رسیدن به راه‌حلی سیاسی و دیپلماتیک برای مسئله هسته‌ای ایران وجود دارد. ما امیدواریم که تمامی طرفین بتوانند از این فرصت استفاده کرده، تلاش‌ها را دو برابر کنند و از خود حسن نیت و انعطاف‌پذیری نشان دهند تا هر چه سریع‌تر به راه‌حلی برای مشکلات برجسته دست یابیم.

این مقام ارشد وزارت خارجه چین گفت: آمریکا کشوری است که بحران هسته‌ای ایران را آغاز کرد. واشنگتن باید به طور کامل اشتباهاتش را جبران کند و به طور فعال به نگرانی‌های معقول ایران پاسخ دهد تا نتیجه‌ای از مذاکرات حاصل شود.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =