اولیانوف: پنج ثانیه تا خط پایان فاصله داریم!

ایرنا نوشت: رییس تیم مذاکره کننده روسیه با اشاره به اینکه پنج ثانیه تا خط پایان فاصله داریم، گفت: عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی برایم عجیب بود، چون که مذاکرات ادامه دارد و حضور آنها می توانست مفید باشد.

میخائیل اولیانوف در جمع خبرنگاران گفت: پنج ثانیه تا خط پایان فاصله داریم.

رییس تیم مذاکره کننده روسیه در خصوص عدم حضور مذاکره کنندگان ارشد اروپایی در مذاکرات جاری وین گفت: آنها حق دارند. اما این عجیب بود و بنظرم [نیامدن انها] مفید نبود.

اولیانوف افزود: آن مسائل به ویژه برای طرف‌های ایرانی و آمریکایی مسائل حساسی هستند اما ظاهرا پیشرفت‌هایی صورت گرفته و من شاهد رویکرد جدی از سوی دو طرف بودم.

وی تاکید کرد: ایرانی‌ها درصدد یافتن راه‌حل هستند.

اولیانوف درخصوص حل موضوعات پادمانی بین ایران و آژانس افزود: موضوعات باقیمانده باید هر چه زودتر حل شود و ما از موضع ایران در این خصوص حمایت می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف مذاکرات این است که برجام به طور کامل آنچه را در سال ۲۰۱۵ به دست آوردیم احیا کنیم. اینکه توافق هسته‌ای را احیا کنیم و تحریم‌های ایران را رفع کنیم.

رییس تیم مذاکره کننده روسیه همچنین احتمال دست‌یابی را امکانپذیر توصیف کرد.

اولیانوف درباره فضای مذاکرات هم گفت: در وین تمام مشارکت‌کنندگان تمایل دارند تا به یک نتیجه مثبت در گفت‌وگوها دست پیدا کنند و آن‌ها در همین زمینه تلاش می‌کنند.

این دیپلمات روس اظهار داشت: در مجموع ۴ موضوع باقی‌مانده که برخی از آن‌ها شامل زیرمجموعه‌ای از مسائل هستند.

او درباره فاصله مانده تا رسیدن به خط پایان گفت: بگذارید منتظر بمانیم. من همواره به همکاران غربی‌ام می‌گویم صبر پیشه کنیم. قطعا فردا درک بهتری از شرایط کنونی خواهیم داشت.

مذاکره کننده ارشد روسیه ادامه داد که گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند، اما افزود کسی نمی‌داند دقیقا چند روز دیگر توافق امضاء می‌شود. وی عنوان کرد که بحث بر سر یک فاصله زمانی کوتاه است.

او در پاسخ به سوالی درباره پیش‌نویس اتحادیه اروپا هم گفت: از اینکه عبارت طرح اتحادیه اروپا، متن اتحادیه اروپا و یا پیش‌نویس اتحادیه اروپا استفاده می‌شود، احساس حسادت می‌کنم چون عادلانه نیست چون متن روی میز نتیجه تلاش مشترک تمام مشارکت کنندگان در یک سال گذشته است.

وی افزود: تمام کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، سه کشور اروپایی و امریکا در ویرایش این متن سهیم هستند. وظیفه اتحادیه اروپا به عنوان تسهیل کنننده این است که ایده‌های مختلف را ترکیب کند تا مبنای تصمیم‌نهایی قرار گیرد.

وی ادامه داد: همکاران ما در اتحادیه اروپا سرگرم این کار هستند اما عادلانه نیست که گفته شود طرح اتحادیه اروپا چون نقش سایر مشارکت کنندگان نادیده گرفته می‌شود.

او درباره مسائل مورد اختلاف در حوزه پادمان هم گفت که به طور کامل حل نشده اما در حال پیشرفت است.

اولیانوف گفت که برداشت کلی او نسبت به روند مذاکرات مثبت است. وی با بیان اینکه اصولا دیدگاه مثبتی نسبت به مذاکرات دارد تکرار کرد که گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد: گفت‌وگوها در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسد اما افزود که هیچ تضمینی نسبت به نتیجه مذاکرات وجود ندارد. چون تا زمانی که همه‌چیز توافق نشود هیچ‌ چیز توافق نشده است.

اولیانوف گفت که برداشت کلی او نسبت به روند مذاکرات مثبت است. وی با بیان اینکه اصولا دیدگاه مثبتی نسبت به روند مذاکرات دارد تکرار کرد که گفت‌وگوها در مسیر درستی حرکت می‌کند.

وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در کوتاه‌ترین زمان به پایان برسد اما افزود که هیچ تضمینی نسبت به نتیجه گفت‌وگوها وجود ندارد. چون تا زمانی که همه‌چیز توافق نشود هیچ‌ چیز توافق نشده است.

دیپلمات روس درباره اینکه آیا مذاکرات این هفته ادامه پیدا می‌کند گفت نمی‌تواند به این پرسش پاسخ دهد.

او با این حال گفت: ما درباره چند روز صحبت می‌کنیم نه چند هفته.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1659622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =