۲۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
تنگه تایوان صحنه رویارویی پکن و تایپه شد

ایرنا نوشت: یک منبع مطلع اعلام کرد که تقریبا ۲۰ قایق نیروی دریایی چین و تایوان صبح روز سه شنبه به خط میانی (فرضی) تنگه تایوان نزدیک شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این منبع تاکید کرد که برخی از قایق های نظامی چینی تلاش کردند به حائل غیررسمی فشار وارد کنند، در حالی که نیروی دریایی تایوان این تحرکات را در ادامه مانور مشابهی در نزدیکی خط میانی چین و تایوان زیر نظر داشت.

این منبع همچنین یادآور شد که چند قایق نیروی دریایی چین روز سه شنبه در نزدیکی سواحل شرقی تایوان ماموریت هایی را انجام دادند.

در این میان، «جوزف وو» وزیر امور خارجه تایوان امروز سه‌شنبه با اشاره به رزمایش های گسترده چین اطراف این جزیره، مدعی شد پکن از رزمایش نظامی خود که در اعتراض به سفر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان آغاز کرده، به عنوان بخشی از یک بازی استفاده کرده است و خود را آماده حمله به تایوان می‌کند.

وی گفت: تایوان مرعوب نمی شود، حتی اگر رزمایش ها ادامه یابد. چین اغلب خط میانی (فرضی) غیر رسمی در تنگه تایوان را نقض می کند. وزیر خارجه تایوان خواستار حمایت بیشتر جامعه بین المللی برای توقف کنترل چین بر تنگه تایوان شد.

اظهارات وزیر خارجه تایوان همزمان با تنش ها در روابط دو طرف به دنبال برپایی رزمایش چهار روزه در اطراف تایوان مطرح شده است.

روز دوشنبه وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: چین تمرینات نظامی عادی خود را در «در آب های متعلق به ما» به شیوه ای باز، شفاف و حرفه ای انجام می دهد و تایوان بخشی از چین است.

تایوان این ادعای حاکمیت چین را رد کرده و مدعی است مردم تایوان تصمیم گیری درباره آینده این جزیره با مردم تایوان است.

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و پکن در چارچوب سیاست «چین واحد»، این جزیره را جزئی از سرزمین خود می‌داند، با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =