روش انتخاب مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

در این مبحث سعی داریم روش انتخاب مناسب محصولات شیمیایی در بخش آزمایشگاهی و صنعتی را به اختصار شرح دهیم.

محصولات شیمیایی در زندگی روزمره ما کاربردهای فراوانی دارند. تقریبا تمامی کالاهایی که در زندگی خود با آنها سروکار داریم از مواد شیمیایی ساخته شده اند. بسیاری از محصولات خوراکی ای که استفاده می کنیم بویژه انواع داروها و مواد غذایی ای که در کارخانه ها تهیه میشوند به طور مستقیم یا غیر مستقیم با اینگونه محصولات سرو کار دارند . خودروها و انواع سوختهای وسایل حمل و نقل به طور کامل از مصنوعات شیمیایی هستند . بنابراین به طور خلاصه باید گفت که زندگی انسان بدون مواد شیمیایی کمی غیر قابل تصور است .

محصولات شیمیایی انواع مختلفی دارند و به طور کلی این محصولات به دو دسته کلی تقسیم بندی میشوند :

1 – مواد شیمیایی صنعتی

2 – مواد شیمیایی آزمایشگاهی

فرقی نمی کند که محصولات شیمیایی مربوط به کدامیک از دسته های بالا باشند، در هر صورت این محصولات در کارخانه های بزرگ تولید کننده این محصولات جهت کاربری های فراوان تهیه می شوند. این محصولات به شاخه های فرعی فراوانی تقسیم بندی میشوند که هر یک از این شاخه ها نیز به نوبت خود به بخشهای فرعی کوچکتر تقسیم بندی می شوند .

در انتخاب ماده شیمیایی مناسب جهت کاربری خاصی که هر صنعت، پژوهشگر، تولید کننده و کاربری مد نظر دارد عواملی چند نقش دارند که میتوانند نقشی اساسی در این انتخاب را ایفا کنند . در ادامه به تفکیک و توضیح این عوامل خواهیم پرداخت .

روش انتخاب مواد شیمیایی آزمایشگاهی و صنعتی

معرفی مواد شیمیایی آزمایشگاهی و تولید کنند گان آنها :

مواد شیمیایی آزمایشگاهی در واقع وسیعترین و در عین حال متنوعترین دسته محصولات شیمیایی را به خود اختصاص میدهند . خانواده محصولات شیمیایی آزمایشگاهی بسیار گسترده هستند به نحوی که میتوان به جرات گفت هیچ شخصی با تمام محصولات آزمایشگاهی آشنایی کامل ندارد و در عین حال هیچ کارخانه ای در جهان همه محصولات آزمایشگاهی را تولید نمیکند و هر تولید کننده ای بخشی از محصولات آزمایشگاهی را به بازار عرضه مینماید .

از بزرگترین تولید کنندگان مواد شیمیایی آزمایشگاهی شرکت چند ملیتی مرک ( MERCK ) میباشد . این شرکت با تولید متنوعترین کالاهای شیمیایی آزمایشگاهی خدمات بسیار گسترده ای را به کاربران و صنایع گوناگون در جهان از طریق واحد های نمایندگی مرک در کشورهای مختلف جهان ارائه می دهد .

محصولات این شرکت شامل انواع محصولات میکروبیولوژی مانند محیط کشت های آزمایشگاهی در تنوع فراوان عموما به شکل گرانول و نیز انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی شامل انواع مایعات، جامدات، بافرها، ساپلیمنت ها، آمینو اسید ها مانند پرولین، محصولات تحقیقاتی و نیز محصولات اولیه شرکت های داروسازی و هزاران محصول متنوع دیگر است.

از دیگر شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی آزمایشگاهی شرکت چند ملیتی سیگما – آلدریچ میباشد که چندی است در بخش هایی از امور تولیدی و تحقیق و پژوهشی خود با شرکت مرک ادغام گشته است به این امید که بتوانند موثر تر در همه زمینه ها اقدام نمایند .

شرکت سیگما آلدریچ نیز دسته ای عظیم و متنوع (حتی متنوع تر از شرکت مرک) را تولید می کند و از قدیمیترین تولید کنندگان مواد شیمیایی در جهان به شمار می رود. این شرکت بزرگ عموما محصولاتی بسیار تخصصی تر از دیگر شرکت های تولید کننده را به بازار جهانی از طریق نمایندگی شرکت سیگما آلدریچ در کشورهای مختلف جهان ارائه می کند.

به دلیل اینکه این شرکت در زمینه محصولات تخصصی و فوق تخصصی مواد شیمیایی آزمایشگاهی از پیشگامان به شمار میرود ، مورد توجه عموم متخصصین و محققین و پژوهشگران در سراسر جهان قرار دارد.

محصولات این شرکت بزرگ شامل انواع مواد شیمیایی آزمایشگاهی ، محصولات میکروبیولوژی و سلولی و نیز انواع ساپلیمنت های آزمایشگاهی ، انواع محصولات تخصصی علمی و تحقیقاتی و دسته های بسیار متنوعی از محصولات تحقیقاتی می باشد.

توجه به این نکته از لحاظ به صرفه ترین انتخاب از لحاظ قیمت بسیار مهم است که بدانیم ، این شرکت های بزرگ تقریبا در تمامی بخشهای جهان بخش های مختلف تولید و عرضه خود را پراکنده کرده اند و بدیهی است که به صرفه ترین راه تهیه این محصولات، انتخاب نزدیکترین محل عرضه محصولات این کشور ها خواهد بود.

به طور کلی مواد شیمیایی آزمایشگاهی به دلیل حساسیت در خلوص و کیفیت در بسته بندی های بسیار دقیق به بازارهای جهانی ارائه می گردند. بر روی بسته بندی این محصولات آنالیز دقیق محصول درج می شود. بسیاری از محصولات به دلیل شرایط نگهداری خاص در دماهای پایین همراه با یخ به اقصی نقاط جهان ارسال می گردند.

نوع بسته بندی محصولات آزمایشگاهی از مقادیر بسیار کم مثلا در حد 1 میلیگرم یا 1 سی سی آغاز شده و تا حجم های حدود 25 لیتر یا 50 کیلو میرسد .

معرفی مواد شیمیایی صنعتی :

به طور خلاصه محصولات شیمیایی صنعتی به دسته ای از محصولات گفته میشود که از لحاظ کیفیت ، تنوع کالاها و نوع بسته بندی نسبت به نوع آزمایشگاهی در رده پایینتری قرار میگیرند و به طبع همین موضوع دارای قیمت پایینتری نیز هستند .

محصولات صنعتی برخلاف محصولات آزمایشگاهی معمولا در مقیاس های بزرگ تولید و حمل میگردند و به بیان دیگر باید گفت که تولید محصولات صنعتی به میزان اندک برای تولید کنندگان آنها صرفه اقتصادی ندارد .

حمل و نقل این دسته از محصولات عموما نیاز به وسایل حمل و نقل عظیم داشته و امکانات و هزینه زیادی را میطلبد . این دسته از محصولات به دلیل صرفه اقتصادی صرفا در صنایع تولیدی مورد استفاده قرار میگیرند و عموما کاربردهای پژو هشی و تحقیقاتی ندارند .

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660245

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =