چرا کارتخوان مغازه‌ها غیب می‌شوند؟/ توضیح رییس اتاق اصناف درباره دریافت مالیات از دستگاه‌های کارتخوان

در حالی گزارش‌ها حاکی از کاهش ۵ درصدی ارزش معاملات ثبت شده در مجموع کارتخوان‌های فعال و دایر سراسر کشور حکایت دارد که تحلیلگران دلیل اصلی این موضوع را ترس فروشندگان از رقم‌های مالیاتی می‌دانند.

مریم فکری: پول نقد می‌گیریم، کارتخوان خراب است؛ این جمله را اخیرا شاید در مراجعه به برخی از مغازه‌ها یا زمان خرید از دست‌فروش‌ها شنیده باشید. اما واقعیت ماجرا چیست؟

به نظر می‌رسد دلیل بی‌میلی فروشندگان به استفاده از دستگاه‌های کارتخوان نه خرابی و نقص فنی که استفاده سازمان امور مالیاتی تراکنش‌های ثبت شده در هر دستگاه کارتخوان، برای محاسبه مالیات باشد.

تازه‌ترین گزارش اقتصادی شاپرک نیز این موضوع را تایید می‌کند. شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت در گزارش تیرماه خود، مدعی ریزش تراکنش‌های شاپرک در فاصله میان خرداد تا تیرماه ۱۴۰۱ شده است. در این گزارش تعداد کارتخوان‌های فعال در سامانه‌های فروشگاهی بیش از ۸ میلیون و ۲۵۹ هزار عدد ذکر شده است، در مجموع در کارنامه تیر ماه این دستگاه‌های کارتخوان بیش از ۳ میلیارد و ۷۷۰ میلیون تراکنش ثبت شده است.

به روایت این گزارش ارزش معاملات ثبت شده در مجموع کارتخوان‌های فعال و دایر سراسر کشور در فاصله خرداد تا تیر ۱۴۰۱ بیشتر از ۵ درصد رشد منفی داشته است و از ۷۲۵ هزار میلیارد تومان به ۶۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اصناف فرار مالیاتی ندارند

اما در حالی گزارش‌ها از کاهش کار با کارتخوان‌ها خبر می‌دهد که قاسم نوده‌فراهانی، رییس اتاق اصناف ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در واکنش به این موضوع می‌گوید: ما با واحدهای صنفی که سر می‌زنیم یا خودمان خرید می‌کنیم، کارتخوان همه کار می‌کند.

وی در پاسخ به این‌ سوال که آیا فروشندگان به سمتی رفته‌اند که کار با کارتخوان‌ها کم شود؟ می‌افزاید: من این موضوع را قبول ندارم. این‌که کالا فروخته می‌شود، حالا یا با کارتخوان ثبت می‌شود یا با پول نقد. وقتی شرکت یا عرضه‌کننده، کالا به واحدهای صنفی می‌فروشد، این کالا در واحد صنفی ثبت می‌شود؛ این نیست که بتواند از مالیات فرار کند؛ حالا یا پول نقد یا با کارتخوان.

رییس اتاق اصناف ایران عنوان می‌کند: ما از روز اول موافق این بودیم که شفاف‌سازی مالیات شکل بگیرد. شما الان به حوزه‌های مالیاتی که مراجعه کنید، تمام پرونده‌ها روی میز ممیزان باز است. یعنی ما در حوزه اصناف اصلا فرار مالیاتی نداریم.

نوده‌فراهانی یادآور می‌شود: کارتخوان‌ها به قوت خود باقی است. حالا اگر بعضی‌ها هم کارتخوان را کنار گذاشته باشند، بگویند آن کالایی که می خرند و برای آنها از طریق کارخانه یا شرکت‌های عرضه‌کننده فاکتور صادر می‌شود، آن را چه می‌خواهند کنند.

وی درباره مشکل مالیاتی اصناف متذکر می‌شود: مشکل مالیاتی سال ۱۳۹۹ حل شد و یک درصدی کم شد. برای سال ۱۴۰۰ نیز اظهارنامه‌ها ارائه شده و هنوز رسیدگی نشده که ببینیم با موضوع چطور برخورد می‌شود.

چرا فروشندگان از ارائه کارتخوان امتناع می‌کنند؟

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین می‌گوید: واقعیت این است که این موضوع بیشتر در بین دست‌فروش‌ها و کم و بیش در میان مغازه‌دارها اتفاق می‌افتاد. دلیل هم این است که در اظهارنامه‌های مالیاتی، تراکنش‌های کارتخوان‌ها را مدنظر قرار دادند و بی‌میلی فروشندگان به استفاده از کارتخوان به دلیل مسایل مالیاتی است.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر، ورودی‌های کارتخوان فروشندگان را مدنظر قرار دادند و این در حالی است که نسبت به خروجی‌های کارتخوان‌شان خیلی با انصاف مالیاتی برخورد نشده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران تصریح می‌کند: در واقع ورودی‌های کارتخوان را درآمدشان تلقی کردند و برای خروجی‌ها مستندات خواسته‌اند. اصناف هم که در چند سال اخیر آموزش ندیده بودند و از ارائه دفاتر ناتوان بودند. بر همین اساس، این موضوع باعث استرس آن‌ها شده و عدد و رقم‌های سنگین مالیاتی برای اصناف بریده‌اند. همین موضوع باعث شده که از ارائه کارتخوان امتناع کنند.

اشتیاقی متذکر می‌شود: اصل قضیه ساماندهی کارتخوان‌ها کار درستی است، اما نحوه اجرا به نظر من نباید با ضرب‌العجل می‌بود، حداقل باید برای سال آینده اجرا می‌شد که اصناف موضوع را جدی بگیرند و برای اثبات خروجی کارتخوان‌شان توانمند شوند.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    مالیات همان پول زور است
  • امیداسلامی IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    147 9
    این مالیات مغازه های کوچک رانابودکردکه فقط الان داریم دست وپامیزنم
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    79 11
    مغازه ها ومحل هوایی که ورودی آنها معلوم نیست چطور کنترل میشه ؟؟؟ مثل مکانیکی ها و مراکز تعمیرات خودرو ویا پزشکان!!! فرار مالیاتی یک واقعیت است توهم نیست
    • علیسام IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      14 66
      کارهای خدماتی مالیات ندارند
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    براي كدام خدمت دولت به مردم بايد ماليات داد؟
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      14 75
      خیلی خدمات
    • سید IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
      78 4
      جهت کمک به .......
  • کاوش DE ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    34 3
    چیزی‌که‌عیان‌هست‌چه‌حاجت‌به‌بیان.است
  • کاوش DE ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    22 2
    چیزی‌که‌عیان‌هست‌چه‌حاجت‌به‌بیان.است
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    87 10
    با این مالیاتها هیچ کارافرینی جرات نمیکنه اشتغال ذایی کنه مالیات تولید رو فلج کرده و باعث گرونی و تورم شده
  • مبین IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    47 2
    معمولا گرفتن خوبی داره پس دادن بدی هرچند تو کشور ما راه برای فرار از قانون زیاد است خصوصا برای ...
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    54 4
    وقتی مالیات ها ما عادلانه بشه نتیجه میشه همین که یه عده کاسب خرده پا زیر بار این مالیات کمر بشکنن تا این مالیات تا عادلانه رو پر اخت کنند تا آقایون کسری ها کشور رو تامین کنند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    89 11
    مطب پزشکان،بیمارستان های خصوصی همگی با کارت به کارت یا پول نقد کار میکنند. جلوی دکترهای کاسب را بگیرن که خون مردم را میمکن.
  • دولت مردمیه IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    42 3
    چون اسمش اسم مردمه مردم باید هزینهای دولتشون بدن یا برن بیکار بشن
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    27 3
    از کارمندا بگیرید باید زیر میزی برای کارمندان همه کارمندان فعال بشه به کمک غول تورم
  • امیر IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    50 7
    با سلام نه تنها برخی فروشندگان درخواست وجه نقد میکنند بلکه پزشکان خصوصا دندانپزشکان در خواست وجه نقد یا کارت به کارت از طریق عابر بانک ها یا سامانه های اینترنتی دارند. احتمال دارد این روش را برخی از دوستان عزیز در اداره مالیات به ایشان آموزش داده تا از پرداخت مالیات واقعی فرار کنند.
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    23 13
    جالبه رییس اصناف میگه برای خروجی باید توانمند شوند یعنی راه مالیات ندادنو یاد بگیرن.
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    42 2
    بهتره مالیات فقط به سود فروشنده درنظر گرفته شودمثلاازبیست درصدسودفروش مالیات کم شودنه کل فروش بیست درصد چون بیشتر پول واریزی به کارت خوان مثل فروش پوشاک پول خودفروشنده است که اگر براساس کل مبلغ فروش مالیات گرفته شودپس پول خودطرف هم سودبه حساب میادوازش مالیات می گیرنددرصورتی که براساس بیست درصدسودفروش فقط ازبیست درصدسودفروش فقط مالیات گرفته بشه تا فروشنده هم ضررنکند.
  • مجید IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    33 9
    ای کاش این گزارش مربوط به مطب پزشکان بود
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    49 8
    من کل فروشم در روز 100هزارتومان نمی شود هرسال برام مالیات میبرند من هم که ندارم بدم کلی بدهکارم کردن اخه روزی 100 هزار تومان در ماه میشه 3 میلیون اصلا شما بگو همش استفاده کسی که در ماه 3 میلیون درامد داره اصلا می تواند زندگی کند چه رسد که مالیات بده
  • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    40 7
    والله ما پزشک سراغ داریم پول میگیره دیگه چی میگین
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    29 19
    فقط کارمند بی نوا باید قبل از دریافت حقوق مالیاتش را بپردازد بقیه یه جورایی جا خالی میدهند
  • نادر IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    68 3
    دقت کردین که چند سال است که فیلم رابین هود را نشان نمیدهند . در فیلم همش داروغ مالیاتگیر را نشان میدهد مثل الان ما