بین آزمون تافل و آیلتس کدام را انتخاب کنیم؟

اگر تا به حال برای مهاجرت تحصیلی و دریافت پذیرش از دانشگاه‌های مختلف اقدام کرده باشید، انتخاب بین دو آزمون تافل و آیلتس برای شما هم دغدغه ایجاد کرده است.

در این مقاله می‌خواهیم عوامل مختلف را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم. برای ثبت نام تافل و آیلتس و نیز پرداخت هزینه ثبت نام این دو آزمون هم نگران نباشید؛ در ادامه یک راه آسان و مطمئن به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آشنایی با آزمون‌های تافل و آیلتس

آزمون تافل که آن را با نام TOEFL نیز می‌شناسید، یکی از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی است. این آزمون با هدف ارزیابی مهارت‌های زبان در سطح آکادمیک، توسط ETS به صورت آنلاین برگزار می‌شود. آزمون تافل نسخه‌های مختلفی دارد. از بین این نسخه‌ها احتمالا TOEFL iBT را بشناسید. تافل iBT به نسخه آنلاین آزمون تافل گفته می‌شود و در واقع رایج‌ترین نسخه تافل است. ممکن است به تازگی نام TOEFL iBT Home Edition را نیز شنیده‌ باشید. نسخه هوم ادیشن تافل پس از همه گیری کرونا ارائه شد تا مشکل برگزاری آزمون در مکان‌های عمومی را حل کند. تافل هوم ادیشن در خانه به صورت آنلاین برگزار می‌شود. در طول این آزمون داوطلب تحت نظارت یک شخص تعیین شده قرار دارد.

در آزمون تافل ۴ مهارت صحبت کردن، گوش دادن، خواندن و نوشتن به زبان انگلیسی ارزیابی می‌شود. مدرک این آزمون ۲ سال اعتبار دارد و تقریبا تمام دانشگاهای سراسر جهان، مدرک تافل را برای دادن پذیرش به دانشجویان می‌پذیرند.

آزمون آیلتس به شورای فرهنگی بریتانیا اختصاص دارد و یکی دیگر از معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی به شمار می‌آید. IELTS به دو صورت آنلاین و کاغذی برگزار می‌شود.

برخلاف تافل که فقط به منظور ارزیابی مهارت‌های زبان در سطح آکادمیک طراحی شده است، آیلتس غیر از نسخه آکادمیک یک نسخه دیگر به نام آیلتس جنرال(IELTS General) دارد.

آیلتس جنرال با هدف مهاجرت برای کار، تحصیل در مقطع دبیرستان، زندگی و غیره برگزار می‌شود. آیلتس جنرال از آیلتس آکادمیک آسان‌تر است چرا که دانش عمومی زبان انگلیسی را ارزیابی می‌کند و مناسب ورود به دانشگاه و محیط‌های آکادمیک نیست.

آزمون آیلتس نیز ۴ مهارت Reading ،Listening ، Writing و Speaking داوطلبان را می‌سنجد. مدرک IELTS نیز ۲ سال اعتبار دارد و مقبولیت بسیار زیادی نزد دانشگاه‌های سراسر دنیا دارد.

بین آزمون تافل و آیلتس کدام را انتخاب کنیم؟

آزمون تافل آسان‌تر است یا آیلتس؟

پیش از ثبت نام آزمون تافل iBT و آیلتس، خوب است نقاط ضعف و قوت زبان انگلیسی خود را بشناسید. برای پاسخ دادن به این سوال که کدام آزمون راحت‌تر است، لازم است تفاوت‌های ساختاری این دو آزمون را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در ابتدا باید توجه داشته باشید که تافل به صورت آنلاین و آیلتس هم کاغذی و هم آنلاین برگزار می‌شود.‌ پس اگر سرعت تایپ شما آنقدر کند است که نگران تمام شدن وقت آزمون باشید، شرکت در آیلتس برایتان بهتر است.

هر دو آزمون از ۴ بخش تشکیل شده‌اند اما تفاوت‌هایی در این بخش‌ها با یکدیگر دارند که با در نظر گرفتن هریک، راحت‌تر می‌توانید بگویید کدام آزمون برایتان آسان‌تر است.

بگذارید با بخش Reading شروع کنیم. ریدینگ‌ آزمون آیلتس علاوه بر متون آکادمیک، بخش‌هایی از روزنامه‌ها و مجلات را نیز شامل می‌شود. این در حالی است که ریدینگ‌ تافل کاملا آکادمیک است. بنابراین از آنجایی که در Reading تافل با تنوع واژگان آکادمیک بیشتری مواجه خواهید شد، احتمالا آیلتس را ترجیح بدهید. البته اگر به مهارت ریدینگ و دایره واژگان خود مطمئن هستید، این مسئله برای شما تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

در مورد بخش Listening نیز تفاوت‌هایی بین دو آزمون هست. در آزمون IELTS شما حین گوش دادن به لیسنینگ به سوالات پاسخ می‌دهید. در آزمون TOEFL لیسنینگ برای شما پخش می‌شود؛ شما به مکالمات گوش می‌دهید و نکات مهم را یادداشت می‌کنید. سپس به سوالات جواب می‌دهید. در این مورد باید ببینید تمرکز کافی برای همزمان گوش دادن و جواب دادن به سوالات را دارید یا خیر. شاید هم مهارت بیشتری در یادداشت برداری حین گوش دادن به یک موضوع داشته باشید که این مسئله، تافل را برایتان به گزینه بهتری تبدیل می‌کند.

برای Writing دو آزمون مسئله مهم، زمان است. در رایتینگ آیلتس ۶۰ دقیقه زمان برای نوشتن ۴۰۰ کلمه به شما داده می‌شود. مدت زمان رایتینگ در تافل کمتر است. در آزمون تافل شما ۵۰ دقیقه وقت برای نوشتن ۵۰۰ کلمه خواهید داشت. اگر فردی دست به قلم و تندنویس هستید، این بخش از تافل مشکلی برای شما ایجاد نمی‌کند؛ اما اگر مسئله زمان برای شما اهمیت زیادی دارد ممکن است رایتینگ آیلتس برایتان راحت‌تر باشد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آیلتس و تافل در قسمت Speaking است. اسپیکینگ تافل مانند بخش‌های دیگر آزمون به صورت آنلاین انجام می‌شود. صدای شما از طریق میکروفون حین پاسخ دادن به سوالات ضبط شده و برای آزمون گیرنده فرستاده می‌شود. اسپیکینگ آیلتس در حضور شخص آزمون گیرنده برگزار می‌شود. برای خیلی از داوطلبان سخت است که در حضور شخص دیگری صحبت کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید، احتمالا تافل را ترجیح می‌دهید.

با توجه به تفاوت‌های ذکر شده احتمالا متوجه شدید که بسته به مهارت‌های زبانی خود، کدام آزمون برای شما آسان‌تر است. باز هم یادآور می‌شویم که قبل از ثبت نام و پرداخت هزینه ثبت نام تافل iBT و آیلتس، همه جوانب را در نظر بگیرید تا انتخاب بهتری داشته باشید.

برای انتخاب به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از ثبت نام تافل iBT و آیلتس، لازم است کشور مقصد و دانشگاهی که می‌خواهید از آن پذیرش بگیرید را در نظر داشته باشید. به این منظور حتما سری به وبسایت دانشگاه بزنید و اطلاعات مربوط به آزمون‌های زبان قابل قبول را مطالعه کنید. اهمیت کشور مقصد هم اینجاست که در برخی کشورها، یکی از این دو آزمون پذیرفته‌ شده‌تر است. مثلا تافل در آمریکا رایج‌تر است در حالیکه آیلتس در کشورهای اروپایی از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

نکته دیگر، توجه به نحوه برگزاری این دو آزمون است. همانطور که گفتیم باید ببینید با آزمون کاغذی راحت‌تر هستید یا آنلاین. ساختار دو آزمون را نیز در نظر بگیرید و بر اساس تفاوت‌های ذکر شده تصمیم بگیرید که کدام آزمون برای شما موثرتر و بهتر است.

یکی دیگر از نکات مهم در این انتخاب، نوع مهاجرت شماست. اگر برای تحصیل در دانشگاه و مهاجرت تحصیلی اقدام می‌کنید، ثبت نام تافل و آیلتس آکادمیک هر دو گزینه‌های مناسبی هستند. اما اگر مایل به مهاجرت برای کار یا زندگی باشید، ثبت نام در تافل گزینه مناسبی نخواهد بود. به این منظور خوب است در آیلتس جنرال شرکت کنید.

ثبت نام آزمون تافل iBT و آیلتس

پیش از ثبت نام آزمون تافل iBT یا آیلتس لازم است تاریخ آزمون را تعیین کنید. برای مشاهده تاریخ‌های برگزاری تافل به وبسایت ETS و برای دیدن تاریخ‌های مربوط به آزمون آیلتس به وبسایتBritish Council مراجعه کنید. مکان‌های برگزاری دو آزمون را هم می‌توانید در این وبسایت‌ها ببینید.

پس از تعیین زمان و مکان برگزاری آزمون، برای ثبت نام تافل iBT و آیلتس و پرداخت هزینه ثبت نام آزمون تافل و آیلتس می‌توانید به وبسایت تهران پیمنت مراجعه کنید. لینک مربوط به این سرویس را در زیر می‌بینید:

https://www.tehranpayment.com/payment/toefl-ibt-register

تمام اطلاعات مربوط به ثبت نام در این صفحه وجود دارد. پس از ثبت سفارش، پرداخت هزینه و ثبت نام در کوتاه‌ترین زمان ممکن توسط تهران پیمنت انجام می‌شود.

چنانچه سوالی دارید که در متن پاسخ داده نشده می‌توانید آن را در کامنت بنویسید. اگر هم تا به حال در آزمون‌های تافل و آیلتس شرکت کرده‌اید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =