از رئیسی تا وزیر ارتباطات ، همگی عضو شبکه اجتماعی فیلتر شده هستند / خروج دسته جمعی دولتمردان از توئیتر!

آرمان ملی نوشت: ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ و در زمان تبلیغات انتخاباتی بود که ایسنا نوشت: « حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رسما عضو توئیتر شد. آدرس صفحه توئیتر این کاندیدا به‌شرح زیر است: سید ابراهیم رئیسی @raisi_com است.


مدت‌هاست که جامعه به دنبال پاسخ به این سوال است که دلیل فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر چیست و چرا فیلتر می‌شود اما برخی مسئولان از توئیتر استفاده می‌کنند؟ در چنین شرایطی پیشنهاد خروج همه اعضای دولت از توئیتر مطرح‌ می‌شود تا شاید این معمای چند ساله حل شود. در این صورت نه تنها دولتمردان متهم به تناقض در گفتار و عمل نمی‌شوند بلکه مردم اطمینان پیدا می‌کنند که اعضای دولت مانند مردم در شرایط برابر هستند.


فیلتر توئیتر عضو دولت

«حساب کاربری معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتر، از سوی این شبکه اجتماعی بسته شد.» ؛به گزارش ایسنا، تنها چند روز بعد از آغاز فعالیت محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در شبکه اجتماعی توئیتر و انتشار اولین پست وی در این شبکه اجتماعی که به مواضع جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات هسته‌ای بازمی‌گشت صفحه وی که تنها یک مطلب در آن پست شده بود، از جانب توئیتر مسدود شد. متن اولین و تنها یادداشت محمد جمشیدی در توئیتر قبل از مسدود شدن که در زمان مذاکرات وین منتشر شد، به شرح ذیل بود: «در تمامی گفت‌وگوهای تلفنی آیت‌ا... رئیسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، موضع قاطع ایشان این بود که فقط زمانی که ادعاهای پادمانی حل و فصل و بسته شود، توافق نهایی قابل دست یافتن است.» برخی فیلترها و حذف شدن‌ها هم از خارج کشور است مانند بسته شدن صفحه اینستاگرام میثم مطیعی مداح مشهور. فارس نوشته بود: « با توجه به روشن شدن خباثت شبکه آمریکایی اینستاگرام در حذف صفحه مداح اهل بیت حاج میثم مطیعی تنها به‌خاطر انتشار یک قطعه سرود انقلابی، از مسئولان دولتی و حاکمیتی می‌خواهیم که این شبکه اجتماعی آمریکایی «مروج فساد اخلاقی در جامعه»، «تغییر سبک زندگی اسلامی به غربی»، «کلاهبرداری مجازی»، «انتشار دروغ در جامعه»، «دعوت به کشف حجاب و قانون‌شکنی درجامعه» و حالا بستن پیج مداحان انقلابی و محدودیت آثار آنها را یک بار برای همیشه مسدود کنند بدون هیچ ترس و واهمه‌ای.»

مردان توئیتری دولت

نکته قابل تامل آنکه ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ و در زمان تبلیغات انتخاباتی بود که ایسنا نوشت: « حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رسما عضو توئیتر شد. آدرس صفحه توئیتر این کاندیدا به‌شرح زیر است: سید ابراهیم رئیسی @raisi_com جالب است ۱۷ مرداد سال گذشته محمدمخبر در جایگاه معاون اول رئیس‌جمهور در صفحه توئیتر خود نوشت: « خداوند منان را شاکرم که در سنگر خدمت به مردم عزیز فرصت و مجالی فراهم شد تا با صمیمیت و بی‌پیرایه و بی‌واسطه بگویم و با صراحت بشنوم از شما مردان و زنان تاریخ ساز کشورم که افتخار سرزمین ایران اسلامی هستید.» اما دیروز معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر معاون اول رئیس جمهور اعلام کرد: « دکتر محمد مخبر هیچ گونه صفحه شخصی به نام خود در فضای مجازی ندارد و تمامی صفحات منتسب به ایشان جعلی است. سخنگوی دولت هم از این قاعده مستثنی نیست و حضور فعالی در توئیتر دارد. حسین امیر عبداللهیان در این شبکه حضور دارد. زارع‌پور وزیر ارتباطات در روزهای آغازین نشستن بر مسند وزارت، در ابتدا تلفن همراه و پیامک را وسیله ارتباطی خود با مردم اعلام کرد و پس از گذشت چند ماه در آذرماه ۱۴۰۰، تصمیم گرفت علاوه بر شبکه‌های اجتماعی داخلی و پیامک و تماس، در اینستاگرام هم حضور داشته باشد و چندی پیش هم به توئیتر پیوست.

از رئیسی تا وزیر ارتباطات ، همگی عضو شبکه اجتماعی فیلتر شده هستند / خروج دسته جمعی دولتمردان از توئیتر!

بیشتر بخوانید:

دولت روحانی تلاش کرد؛ متهم شد

در دولت گذشته تلاش‌هایی برای جلوگیری از فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام شد به نحوی که در بهمن ۹۹ خبری مبنی بر اعلام جرم قوه‌قضائیه علیه محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت قبل از سوی یک خبرگزاری دولتی منتشر شد. بر این اساس، وزیر سابق ارتباطات باید برای پاسخ به سوالات بازپرس، در دادسرای فرهنگ و رسانه حاضر شود. اعلام جرم دادستان کل کشور شامل محورهایی چون: استنکاف از اجرای اوامر قضایی در مورد فیلتر کردن اینستاگرام باوجود حکم صادره، استنکاف از اجرای دستورات مقام‌های دولتی که اشاره به ابلاغ رئیس مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات برای کاهش پهنای باند بین‌الملل و محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی داشت؛ عدم اجرای مصوبات شورای عالی فضای مجازی از جمله مصوبه سال ۹۱ شورا در مورد انسداد فیلترشکن‌ها و VPNها و همچنین مصوبه حمایت از پیام‌رسان‌های بومی است. این در حالی بودکه جهرمی در سال ۹۷ در پاسخ به شایعه احتمال فیلترینگ اینستاگرام در توییتر خود نوشته بود: «هیچ امر حاکمیتی بر انسداد اینستاگرام به دولت ابلاغ نشده است.»

تیره و روشن توئیتر دو وزیر

رویکرد دو وزیر ارتباطات در موضوع فیلترینگ هم قابل تامل است. ۹ تیر ایسنا نوشت جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی گفته بود: «استفاده خیلی خوب من از توئیتر نشان می‌دهد که من اعتقادی به محدودسازی یا فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی ندارم.» اما وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات (عیسی زارع‌پور) از ابتدا اعلام کرد که «اینترنت بدون فیلتر ندارد؛ در شرایطی که مردم نمی‌توانند بدون ابزارهای دور زدن فیلترینگ از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند، خط قرمزش، استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده‌ است.» اما ۱۳ خرداد سالجاری ایرنا نوشت: «عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای شرکت در اجلاس جهانی «جامعه اطلاعاتی» به ژنو رفت. وی روز گذشته برای تشریح دستاوردهای بین‌المللی ایران در این اجلاس، فعالیت خود در حساب کاربری ۱۰ ساله‌اش در توئیتر را آغاز کرد. اما در حالی که تنها ۲ روز از فعال شدن حساب کاربری وزیر ارتباطات می‌گذشت، توئیتر حساب او را تعلیق کرد.»

۲۱۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =