افزایش تعداد داروخانه‌ها در ارومیه بدلیل تغییر آیین‌نامه است

مدیر نظارت وارزیابی مواد و فراورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: دلیل افزایش تعداد داروخانه‌ها در سطح شهر ارومیه، تغییر آیین نامه و برخی ضوابط است.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، محمد دلیرراد معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح دارویاری از ۲۳ تیرماه در سراسر کشور با هدف پرداخت یارانه دارو به بیماران آغاز شده است.

وی افزود: با حذف ارز ترجیحی، شرکت های تولیدکننده دارو با مشکل افزایش قیمت مواد اولیه روبرو شدند و هزینه تولید افزایش یافته است که دولت برای ممانعت از فشار افزایش قیمت به مردم، طرح دارویاری را اجرا کرده است.

وی اضافه کرد: بااجرای این طرح ۱۱۹ قلم داروی بدون نسخه و ۳۶۶ داروی پرمصرف و ضروری برای بیماران مزمن همچون دیابتی، فشارخون تحت پوشش بیمه قرار می گیرند.

دلیرراد گفت: از بین داروها، ۶۹ درصد بین ۰ تا ۵۰ درصد، ۱۷.۵ درصد بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، ۱۱.۵ درصد بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد و ۲ درصد بیش از ۲۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده اند.

معاون غذا و داروی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: هم اکنن ۵۱۳ داروخانه در سطح استان فعال است و برای آنها ۱۱۷ قلم دارو کمبود داریم.

وی خاطر نشان کرد: کل بدهی دارو و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به شرکت های دارویی استان ۳۸۰ میلیارد تومان است که مقرر شده ۲۳۰میلیارد تومان دولت برای تسویه بدهی ها کمک کند.

افزایش تعداد داروخانه‌ها بدلیل تغییر آیین‌نامه است

لعیا صدیق راد مدیر نظارت وارزیابی مواد و فراورده های دارویی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درخصوص دلیل افزایش بی‌رویه داروخانه‌ها، گفت: تغییر آیین نامه، تلاش برای افزایش خدمات رسانی، تغییر نحوه امتیاز و حذف ضوابط جمعیتی و ضوابط فاصله بین دو داروخانه باعث این اتفاق شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار خبرآنلاین درخصوص کیفیت بالای داروهای خارجی و تفاوت داروی خاص بین برندهای داخلی اظهار کرد: منکر کیفیت بالای داروهای خارجی نیستیم با این حال داروهای داخلی کیفیت پایین ندارند ضمن اینکه گاهی مواد اولیه اضافه به داروها افزوده و ممکن است باعث تاثیر در کیفیت و حالت دارو شود.

صدیق راد اظهار کرد: در سال گذشته بیش از ۴۷ میلیون نسخه پزشکی در استان صادر شده است.

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =