طالبان بالاخره کوتاه آمد/ سد کمال خان به روی ایران بازگشایی شد

برنا نوشت:اخیرا و برای نخستین بار، حکومت موقت طالبان با افزایش بارش ها در افغانستان، در اجرای معاهده حقابه، سد کمال خان را به روی ایران باز کرد.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیروی کشورمان که به کابل سفر کرده، با «عبداللطیف منصور» وزیر انرژی و آب دولت موقت طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بر اساس اعلام وزارت انرژی و آب دولت طالبان در این دیدار هیات ایرانی بر عملی سازی معاهده ۱۳۵۱ هـ ش دریای هلمند میان افغانستان و ایران، تاکید کرده است.

همچنین هیات کشورمان برای همکاری در بخش‌های تولید و صادرات برق و پروژه‌های انتقال آب به شهرهای بزرگ ابراز آمادگی کرد.

برای اولین بار سد کمال خان به روی ایران بازگشایی شد

ابیان در سفر خود به کابل همچنین با «امیرخان متقی» وزیر امور خارجه دولت موقت طالبان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار، هر دو طرف درباره اجرای توافق‌نامه سال ۱۳۵۱ آب هلمند، مشکلات مهاجرین و تاجران افغان در ایران، موضوعات مرزی و ترانزیت میان دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه طالبان هر دو طرف بر تقویت روابط دوجانبه، حل مشکلات دیپلماتیک، مشکلات مهاجران افغان در ایران و تسهیلات در بخش ترانزیت در مرز میان دو کشور، گفت‌وگو کرد.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی ایران به‌منظور گفت‌وگو با مقامات هیات حاکمه سرپرستی افغانستان درباره حقآبه هیرمند عصر روز گذشته وارد کابل شد.

اخیرا و برای نخستین بار، حکومت موقت طالبان با افزایش بارش ها در افغانستان، در اجرای معاهده حقابه، سد کمال خان را به روی ایران باز کرد.

براساس معاهده هیرمند که در سال ۱۹۷۲ به امضای مقامات وقت ایران و افغانستان رسید، سهم ایران از آب رودخانه هیرمند معادل ۸۲۰ میلیون متر مکعب در سال و در حدود ۲۶ متر مکعب در ثانیه است که البته در ماهها و فصول مختلف تفاوت می‌کند.

بیشتر بخوانید :


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1660934

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =