پاک‌سازی لکه‌های نفتی خلیج فارس با کیسه زباله و پاکبان‌ها در ساحل بوشهر!/ تصاویر

تسنیم نوشت: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به آلودگی لکه‌های نفتی در سواحل عسلویه و کنگان گفت: اقدامات لازم برای پاکسازی دستی با همکاری دستگاه‌های مختلف اجرا شده ولی به سبب پراکندگی، جمع‌آوری گلوله‌های نفتی با مشکل مواجه است.

انواع گونه آب‌سنگ در خلیج فارس وجود دارد که آلودگی‌های نفتی آنها را در معرض خطر و نابودی قرار داده است.

استان بوشهر دارای طولانی‌ترین مرز دریایی و ساحلی با خلیج‌فارس دارد که حفاظت از محیط زیست دریایی یکی از رسالت‌های وزارت نفت، بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت‌ها و صنایع کشتیرانی جلوگیری و مقابله با آلودگی زیست محیطی از جمله نفت است. خلیج فارس از تنوع زیستی بالایی برخوردار و از نظر تنوع زیستی جزو مناطق کم نظیر و پر تنوع معرفی شده است.

حفظ محیط زیست خلیج فارس از برنامه‌های اصلی سازمان محیط زیست

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر مهمترین عوامل آلودگی محیط‌زیست دریایی، مخازن و سکوهای نفتی، عبور و مرور انواع شناور و تخلیه مواد آلاینده و انواع مواد شیمیایی خطرناک به خلیج‌فارس است و کاهش تنوع زیستی، مرگ و میر آبزیان ، مهاجرت آنان به خارج از منطقه از جمله آثار آلودگی‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به آلودگی سواحل جنوب استان به لکه‌های نفتی اظهار داشت: این لکه‌های نفتی سواحل بنک، دیر، کنگان، عسلویه، نایبند در استان بوشهر و کیش در استان هرمزگان آلوده کرده است.

فرهاد قلی‌نژاد با بیان اینکه این آلودگی‌های نفتی خسارت جبران‌ناپذیری به محیط زیست دریایی وارد می‌کند تصریح کرد: بررسی خسارت‌ها در دستور کار قرار دارد ولی اکنون تمرکز بر روی پاکسازی لکه‌های نفتی است که به سبب پراکندگی گلوله‌های نفتی به‌صورت ابتدایی با دست جمع‌آوری می‌شود.

وی منشا آلودگی یاد شده را به احتمال قوی سکوهای نفتی در خلیج‌فارس دانست و بیان کرد: بررسی‌های ماهواره‌ای و میدانی نشان می‌دهد آلودگی ناشی از نفتکش‌ها نبوده ولی به احتمال قوی از سکوهای نفتی مستقر در خلیج‌فارس است که متولی آن وزارت نفت است.

پاک‌سازی لکه‌های نفتی خلیج فارس با کیسه زباله و پاکبان‌ها در ساحل بوشهر!/ تصاویر

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با قدردانی از همکاری سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف در جمع‌آوری لکه‌های نفتی در سواحل بنک، دیر، عسلویه و کنگان گفت: اکنون پاکسازی به‌صورت دستی با تلاش کارکنان حفاظت محیط زیست کنگان، عسلویه، دیر و همکاری منطقه ویژه پارس جنوبی، شهرداری‌های مناطق جنوبی استان بوشهر و سازمان‌های مردم نهاد در حال انجام است.

قلی‌نژاد وزارت نفت را مسئول این آلودگی و جمع‌آوری آن دانست و افزود: با ابزار ابتدایی و دستی جمع‌آوری آلودگی نفتی در ساحل بسیار مشکل است و نیاز به دستگاه‌ها و تجهیزات تخصصی دارد.

وی اضافه کرد: چرا وزارت نفت دستگاه تخصصی جمع‌آوری لکه‌های نفتی در خلیج‌فارس ندارد تا سریع‌تر این آلودگی‌ها برطرف شود.

خسارت زیست محیطی سواحل به سبب گلوله‌های نفتی برآورد می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از پیگیری جبران خسارت آلودگی سواحل استان خبر داد و تصریح کرد: خسارت زیست محیطی سواحل به سبب گلوله‌های نفتی برآورد می‌شود و دستگاه آلوده‌کننده باید پاسخگو باشد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کنگان نیز با اشاره به آلودگی نفتی در سواحل بنک، کنگان و سایت منطقه پارس جنوبی خاطر نشان کرد: اکنون پاکسازی سواحل کنگان با همکاری پارس جنوبی، شهرداری، سمن‌ها، بنادر و دریانوردی استان بوشهر و محیط بانان ادامه دارد ولی شرایط گرما سبب شده گلوله‌های نفتی در ساحل جذب ماسه و صخره‌ها شود و قدری با مشکل جمع‌آوری می‌شود.

آلودگی نفتی در سواحل 20 کیلومتری کنگان

احمد آذریار با بیان اینکه آلودگی نفتی در سواحل 20 کیلومتری کنگان قابل مشاهده است تصریح کرد: لکه‌های نفتی در خورهای دریایی بیشتر وجود دارد که امکان جمع‌آوری آنها به‌صورت ابتدایی مشکل است.

پاک‌سازی لکه‌های نفتی خلیج فارس با کیسه زباله و پاکبان‌ها در ساحل بوشهر!/ تصاویر

وی با بیان اینکه شدت گرما اندازه گلوله‌های نفتی را کوچک کرده است گفت: شدت گرما امکان حضور مستمر در ساحل دریا برای جمع‌آوری گلوله‌های نفتی از فعالان در این عرصه سلب کرده است.

لکه‌های نفتی سواحل عسلویه را آلوده کرد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه نیز با اشاره به آلودگی نفتی از ساحل عسلویه تا سواحل استان هرمزگان خاطر نشان کرد: اکنون سواحل ماسه‌ای کنگان، جنگل‌های حرا، بنود، پارک ملی دریایی نایبند و صخره‌های دریایی آلوده به لکه‌های نفتی است.

مصطفی موذنی از پاکسازی آلودگی‌های نفتی با مشارکت تیم‌های تخصصی خبر داد و بیان کرد: قرار است تیم ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر امروز به سواحل عسلویه اعزام شوند.

پاک‌سازی لکه‌های نفتی خلیج فارس با کیسه زباله و پاکبان‌ها در ساحل بوشهر!/ تصاویر

وی با بیان اینکه گلوله‌های نفتی آلوده در سواحل به سبب شدت گرما به قطره‌ای تبدیل شده تصریح کرد: با توجه به افزایش دمای هوا لکه‌های نفتی به صورت پراکنده و قطره‌ای در سواحل عسلویه مشاهده می‌شود که پاکسازی آنها به سختی امکان‌پذیر است.

وی اضافه کرد: اکنون محیط‌بانان با همکاری کارکنان شهرداری برای جمع‌آوری در حال فعالیت هستند ولی پراکندگی آنقدر گسترده است که نیاز به دستگاه و تجهیزات ویژه پیشرفته دارد.

بیشتر بخوانید:

ساحل زیبای «جنوای» ایران با نفت یکی شد

لکه های نفتی، ساحل بوشهر را آلوده کرد

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =