۰ نفر
۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
هرآنچه باید درباره جت لگ بدانید!

جت لگ ممکن است کلمه ناآشنایی باشد، اما موضوعی بسیار مهم است. در این مطلب قصد داریم هر آنچه باید درباره جت لگ بدانید را در اختیار شما قرار دهیم.

جت لگ یک مشکل خواب رایج اما کوتاه مدت است که می‌توانید پس از سفر در بیش از دو منطقه زمانی دچار آن شوید. به دلیل تغییر ناگهانی ساعت داخلی بدن یا ریتم خواب شبانه روزی، جت لگ می‌تواند باعث شود احساس بدی داشته باشید. علائم شامل سردرد و مشکل در خواب (بی خوابی) است. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره جت لگ و راه‌های غلبه بر آن بخوانیم.

جت لگ چیست؟

جت لگ مشکلات رایج خواب (مانند بی‌خوابی) و سایر علائمی را که افراد پس از طی مسافت طولانی سریع تجربه می‌کنند، توصیف می‌کند. وقتی با رزرو بلیط هواپیما در بیش از دو منطقه زمانی سفر می‌کنید، «ساعت داخلی» (یا ریتم شبانه‌روزی) بدن شما به زمان نیاز دارد تا با چرخه‌های خواب و بیداری جدید در مقصد سازگار شود. جت لگ نوعی اختلال در ریتم شبانه روزی خواب است.

هرآنچه باید درباره جت لگ بدانید!


ریتم‌های شبانه‌روزی الگوهایی هستند که بدن شما بر اساس یک شبانه روز از آن پیروی می‌کند. این ریتم‌ها به بدن شما می‌گویند که چه زمانی بخوابد و چه زمانی بیدار شود. آن‌ها همچنین بر چندین فرآیند دیگر بدن مانند هورمون‌ها، هضم و دمای بدن تأثیر می‌گذارند. بدن شما این ریتم‌ها را به طور طبیعی و با هدایت مغزتان تنظیم می‌کند. اما عوامل بیرونی (مانند نور) نیز می‌توانند بر این ریتم‌ها تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، هنگامی که نور وارد چشم شما می‌شود، سلول‌ها به مغز شما پیام می‌دهند که می‌تواند تولید ملاتونین (هورمونی که به شما کمک می‌کند بخوابید) را متوقف کند.

جت لگ چگونه اتفاق می‌افتد؟

پرواز در دو یا چند منطقه زمانی می‌تواند ریتم‌های شبانه روزی را که بدن شما به خوبی می‌شناسد، بر هم بزند. جت لگ به این معنی است که بدن شما با برنامه روز و شب مقصدتان هماهنگ نیست. بدن شما با این تغییر محیط سازگار خواهد شد. اما زمان می‌برد. علائم جت لگ را به عنوان درد رشد در نظر بگیرید در حالی که بدن شما به محیط جدید خود عادت می‌کند.

جت لگ چقدر رایج است؟

جت لگ یک مشکل رایج است که بسیاری از مردم هنگام سفر با آن مواجه می‌شوند. با این حال، افراد می‌توانند جت لگ را به روش‌های مختلف و به درجات مختلف تجربه کنند. برخی از افراد (به ویژه کودکان) ممکن است متوجه هیچ مشکلی در سازگاری با منطقه زمانی جدید نشوند.

هرآنچه باید درباره جت لگ بدانید!


متخصصان پزشکی به طور کلی موافق هستند که پرواز به سمت شرق ممکن است علائم جت لگ شدیدتری نسبت به پرواز به سمت غرب ایجاد کند. محققان می‌گویند این به این دلیل است که بدن شما می‌تواند سریعتر با دیر بیدار ماندن سازگار شود تا این که زودتر از زمان عادی به رختخواب بروید. اما به صورت کلی، جت لگ در تورهای مسافرتی به وفور تجربه می‌شود.

چه چیزی باعث جت لگ می‌شود؟

جت لگ معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که با هواپیما در دو منطقه زمانی یا چند منطقه زمانی دورتر سفر می‌کنید. علائم جت لگ ناشی از عدم هماهنگی ریتم طبیعی بدن شما با ساعات روز و شب مقصد است. سفر با هواپیما جت لگ را بدتر می‌کند زیرا بدن شما بسیار سریعتر از مغز حرکت می‌کند و ریتم‌های شبانه روزی می‌توانند تغییر زمان را پردازش کنند. جنبه‌های دیگر سفر نیز می‌تواند به جت لگ کمک کند و ممکن است علائم را بدتر کند:

· نشستن طولانی مدت در هواپیما.

· کمبود اکسیژن و کاهش فشار هوا در کابین هواپیما.

· دمای کابین گرم و رطوبت کم که می‌تواند باعث کم آبی بدن شود.

جت لگ چه حسی دارد؟

جت لگ تأثیر متفاوتی روی افراد می‌گذارد. به طور کلی، وقتی دورتر پرواز می‌کنید، می‌توانید انتظار جت لگ شدیدتری را داشته باشید. این به این دلیل است که بدن شما فواصل بیشتری نیاز دارد که تنظیم داشته باشد. اگر چندین ساعت را در طول سفر «خوابیده‌اید»، ممکن است در به خواب رفتن مشکل داشته باشید زیرا بدنتان با برنامه شبانه جدید سازگار می‌شود (زمانی که به هوشیاری و بیداری عادت کرده است). برعکس، اگر در طول سفر چندین ساعت بیدار بمانید، ممکن است در طول روز (زمانی که بدن شما به طور معمول در خانه به خواب می رود) خواب آلود شوید.

جت لگ چگونه درمان می‌شود؟

محققان هنوز درمان جت لگ را کشف نکرده‌اند. با این حال، شما می‌توانید بیشتر علائم جت لگ را به تنهایی درمان کنید. این احتمال وجود دارد که علائم شما طی چند روز بدون هیچ درمانی از بین بروند. انتخاب‌های سالم ممکن است به رفع علائم جت لگ کمک کند. پس از رسیدن به مقصد:

آفتاب بگیرید: بیرون رفتن در ساعات روز می‌تواند هوشیاری را افزایش دهد. نور به بدن شما کمک می‌کند تا زمان بیداری را تشخیص دهد. اگر نتوانید بیرون بروید، منابع نور مصنوعی (مانند لامپ) می‌توانند مزایای مشابهی را ارائه دهند.

برنامه خواب و بیداری خود را تنظیم کنید: اجرای سریع برنامه خواب و بیداری در مقصد ممکن است به علائم جت لگ کمک کند.

هرآنچه باید درباره جت لگ بدانید!

کلام آخر

دیدیم که جت لگ یک مشکل رایج است. افراد در هر سنی می‌توانند آن را در سفرهای طولانی (بیش از دو تغییر منطقه زمانی) با هواپیما تجربه کنند. هنگامی که بدن خود را با چرخه خواب و بیداری جدید در مقصد خود سازگار می‌کند، ممکن است اختلالات خواب جزئی تا متوسط یا علائم دیگر را احساس کنید. این امکان وجود دارد که در هنگام مسافرت علائم جت لگ نداشته باشید. آماده کردن بدن برای تغییرات روتین مورد انتظار و انتخاب‌های سالم در سفر ممکن است تأثیر جت لگ را به حداقل برساند. لذا نگران این موضوع نباشید و در سفرمارکت، قیمت های مختلف پرواز را مقایسه و بهترین آن‌ها را برگزینید.

کد خبر 1661551

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =