سیگنال مثبت برجام به بازار ارز/ دلار زیر و رو می‌شود؟

به نظر می‌رسد بازار ارز در حال دریافت پالس‌های مثبت از مذاکرات وین است، تا جایی که اولین روز هفته قیمت دلار کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، انتشار خبرهای ضد و نقیض از مذاکرات برجام، بازار ارز را وارد فاز جدیدی کرد، اما به نظر می‌رسد بازار بیشتر در حال دریافت پالس‌های مثبت از مذاکرات است.

تحلیلگران بازار ارز معتقدند یکی از مهم ترین عواملی که انتظارات نزولی را تقویت کرده است،‌ اخبار خوشبینانه‌ای است که از مذاکرات هسته‌ای به گوش می‌رسد.

بررسی روند بازار ارز نشان می‌دهد که دلار که روز پنج‌شنبه هفته گذشته تا ۳۰ هزار و ۹۱۰ تومان رسیده بود، دیروز شنبه با کاهش ۰.۱۲ درصدی به ۳۰ هزار و ۸۷۰ تومان کاهش یافت.

اخبار ضد و نقیض از برجام

بنا به این گزارش، آن‌طور که در خبرهای آمده، میخائیل اولیانوف، نماینده نزد سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده که ایران فقط در مورد چند کلمه از متن سوالاتی مطرح کرده و تقریبا به طور کامل بر سر آن توافق صورت گرفته‌است.

وی دریک نشست خبری مدعی شده متن سند احیای برجام تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته و می‌توان گفت که تقریبا به طور کامل مورد توافق قرار گرفته است.

اولیانوف متذکر شده؛ متن بد نیست و یک سازش بسیار معقول است. این گزینه‌ای است که اصولا همه طرف‌ها راضی هستند و در عین حال همه نارضایتی خاصی از برخی مفاد پروژه را تجربه می کنند.

سیگنال مثبت برجام به بازار ارز/ دلار زیر و رو می‌شود؟

در این میان، روزنامه وال استریت ژورنال نیز مدعی شده که اتحادیه اروپا در مورد موضوع پادمان پیشنهاداتی ارائه کرده است، اما آنچنان که از گفته دیپلمات ایرانی بر می‌آید، این پیشنهاد باید برای ایران از یک سو باید اطمینان‌آور باشد و از سوی دیگر، همه موضوعات مورد بحث در وین را در بر بگیرد.

همچنین نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی مدعی شده در متن پیشنهادی اروپا برای احیای برجام که اخیرا در وین روی میز مذاکره قرار گرفته، از برخی تحریم های اقتصادی آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی عقب‌نشینی شده و مقرر شده پرونده فعالیت های هسته ای مشکوک ایران بسته شود.

پولیتیکو در گزارش خود نوشته؛ در حالی که در بسته پیشنهادی جدید اروپا با هماهنگی نزدیک با مقامات آمریکایی، تحریم‌های سپاه همچنان پابرجا هستند و لغو نمی شوند، اما اثربخشی آنها به شدت محدود می شود.

بنابر گزارش پولیتیکو، بر اساس متن پیشنهادی اروپا، اروپایی‌ها و افراد غیرآمریکایی‌ می‌توانند بدون نگرانی از اعمال تحریم‌های آمریکا، با نهادهای اقتصادی تحت نظر سپاه تجارت کنند، به شرطی که شریک تجاری اصلی آنها در فهرست تحریم‌های آمریکا نباشد.

اما در مقابل، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برخی گزارشات مبنی بر کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران را رد و تاکید کرده که هیچ توافقی بر سر رفع تحریم‌های ایران صورت نگرفته است.

او در گفت‌وگو با شبکه پی‌بی‌اس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آمریکا درخصوص درخواست ایران برای پایان یافتن یا حل‌وفصل تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره مواد هسته‌ای پیدا شده در ایران امتیازی به این کشور داده است؟ تاکید کرده، خیر.

راب مالی توضیح داده؛ ما این موضوع را روشن کرده‌ایم اما می‌دانم که گزارش‌هایی برعکس آن وجود دارد. موضع ما شفاف است و شنیدن آن برای همه واضح است، یعنی ما هیچ فشاری بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بستن این مسائل باقی مانده وارد نمی‌کنیم.

وی عنوان کرده؛ این موضوعات زمانی بسته خواهند شد که ایران از نظر فنی پاسخ‌های معتبری را که آژانس اتمی از آنها خواسته است، ارائه کند. به محض اینکه آنها این کار را انجام دهند و به محض اینکه آژانس اتمی راضی شود، ما نیز راضی هستیم اما پیش از آن، نه.

ریزش دلار تا کجا؟

در این شرایط، کارشناسان اقتصادی معتقدند در صورتی که انتشار خبرهای مثبت از برجام ادامه‌دار باشد، شاهد کاهش قیمت دلار در بازار خواهیم بود و حتی دلار به زیر کانال ۳۰ هزار تومان خواهد رفت.

در این میان، برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در صورت توافق، نرخ دلار تا سطح ۲۵ هزار تومان هم کاهش خواهد یافت.

در مقابل، تحلیل‌هایی هم‌منتشر می‌شود از این‌که به دلیل افزایش درآمدهای نفتی پس از توافق برجام، احتمال سقوط دلار تا سطح ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان وجود دارد.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1661759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    66 9
    انشالله خدا کند توافق شود مردم خسته شدند
    • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      23 8
      اگر مسئولان میخواستن توافق کنن همون زمان روحانی و ظریف میشد.
  • سجاد IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    54 6
    آاااااااااااااه چقدر دلار ازون شده... یعنی الان با دهزارتومان ۵دلار میتونیم بخریم... جمع کن بابا مصخره بازارو هروقت دلار شد ۱۸تا۲۰بعد بگو ارزون شد
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      29 3
      جالبه كه ١٨ تا ٢٠ رو ارزون حساب مى كنيم 🤦🏻‍♂️
  • سیدمحمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    30 3
    تا زمانی که تنظیم نرخ دلاردست دولت است متاسفانه دلارپایین نخواهدآمد. آرزو می کنم دلار به نرخ قبل از سال1390 برسد
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 4
    انشاالله
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    44 1
    کشوری مثل ایران با این همه ثروت خدادادی چرا مردمش باید در سختی رنج زندگی کنند یک عده از خدا بی خبر از این فرصت سو استفاده کنند خون مردم تو شیشه کنند ما کشوری هستیم که می توانیم با همه دنیا ارتباط خوب داشته باشیم از سرمایه گذاری کشورهای دیگه استفاده کنیم و مردم در افاه باشند چرا نباید اینطور باشه
  • رضا DE ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    11 31
    اگر دلار چنین ریزشی داشته باشه رکود پدر همه رو در میاره کلی شرکت برشکسته میشن و موج بیکاری رو تو کشور داریم و بعد از یک الا دوسال افزایش قیمت و اون زمان وارد فاز جدیدی از اعتراضات میشه کشور
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      22 5
      چه رکودی؟ رکود در افزایش قیمتها و فقر مردم؟
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    4 0
    خخخخ
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    7 9
    سعی در القا تحلیل های دروغین
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    23 5
    حتی هزار تومن هم ارزون نشده بعد نوشته دلار زیر و رو شد
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    13 12
    40 تا تک تومن اومده پایین چقدم خوشحالین
    • سورنا IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
      15 1
      دیگه وقتی خبری نیست مجبوری به این اراجیف رجوع کنی .خخخخخخ🤣🤣🤣🤣🤣🤣بازار ارز زیر و رو شد جمع کنید بابا
  • علی خان IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 2
    ۱۲ ریال آمده پایین دلار
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    28 1
    اگر‌توافق‌در‌زمان‌آقای‌روحانی‌انجام‌می‌شد‌قیمت‌دلار‌به‌۱۲‌هزارتومان‌می‌رسید‌
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    31 4
    دلاری که3 هزار تومان تا 3 سال پیش بود بردین به عرش 30 هزار تومان زندگی مردم ضعیف متوسط به کل نا بود کردین جیب یک مشت از خدا بی خبر پر کردین که چکار کنید
  • CZ ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    3 4
    دلار 5 هزاری ما داریم میاییم
  • م IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    16 5
    تحریم‌.دیگر‌رمقی‌ندارد‌مرده‌است.فقط‌.نفس‌اخرش‌است‌‌ چه‌فرق‌میکند‌سرمایه‌دار‌انقدر‌خورده‌که‌ترکیده
  • م IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    5 2
    تحریم‌.دیگر‌رمقی‌ندارد‌مرده‌است.فقط‌.نفس‌اخرش‌است‌‌ چه‌فرق‌میکند‌سرمایه‌دار‌انقدر‌خورده‌که‌ترکیده
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۳
    14 14
    زیر 25 تومن بعیده بیاد . چون بودجه رو با 25 تومن بستن . دولت بین 25 تا 30 نوسان گیری میکنه