۵ نفر
۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
گرداب طلایی در اعماق کهکشان/عکس

ایسنا به نقل از آی ای نوشت: "رصدخانه جنوبی اروپا"، تصویری را از ستاره‌های متولد شده منتشر کرده است که به یک گرداب طلا شباهت دارد.

تصویر جدیدی که "رصدخانه جنوبی اروپا"(ESO) منتشر کرده، سرعت فوق‌العاده بالایی از تشکیل ستارگان را نشان می‌دهد که توسط دوربین "تلسکوپ بسیار بزرگ" یا "وی‌ال‌تی"(VLT) ثبت شده است. به گفته رصدخانه جنوبی اروپا، ستاره‌های کوچک توسط ابرهای گازی خیره‌کننده و طلایی در حال چرخش تولید می‌شوند که همگی در این تصویر جدید نشان داده شده‌اند.

این کهکشان که "NGC 4303" نام دارد و اغلب با نام "مسیه۶۱"(Messier 61) شناخته می‌شود، یک کهکشان مارپیچی است و در فاصله ۵۰ میلیون سال نوری از زمین در "خوشه دوشیزه"(Virgo Cluster) قرار دارد. یکی از بزرگترین کهکشان‌های خوشه دوشیزه که مجموعه‌ای قابل توجه از کهکشان‌های همسایه را در بر دارد، NGC 4303 است.

رصدخانه جنوبی اروپا توضیح داد: این خوشه، تعداد زیادی از ستارگان در حال تولد را در بر دارد و توسط ستاره‌شناسان، به عنوان آزمایشگاهی برای درک بهتر پدیده‌های شگفت‌انگیز تشکیل ستاره‌ها استفاده شده است.

"NGC 4393" نمونه‌ای از یک کهکشان ستاره‌فشان به شمار می‌رود که در آن تعداد بسیار زیادی ستاره تشکیل شده است. رصدخانه جنوبی اروپا در بیانیه‌ای گفت که ستاره‌شناسان با مطالعه این نوع کهکشان، بهتر می‌توانند نحوه تشکیل شدن ستاره‌ها را در سراسر کیهان درک کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: ستارگان با فروپاشی ابرهای متشکل از گاز سرد شکل می‌گیرند. تابش پرانرژی ستارگان تازه متولد شده، گاز باقیمانده در اطراف را گرم و یونیزه می‌کند.

این تصویر که در شیلی و با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ گرفته شده است، ابرهای در حال چرخش و خیره‌کننده‌ای متشکل از پلاسمای یونیزه‌شده را نشان می‌دهد که ساختاری شبیه به یک "گرداب طلا" را پدید آورده‌اند. براساس بیانیه رصدخانه جنوبی اروپا، ابرهای در حال چرخش مانند خرده‌نان‌هایی عمل می‌کنند که مسیر طی‌شده توسط ستاره‌های در حال طلوع را نشان می‌دهند.

ستاره‌شناسان برای دریافت این تصویر، از "کاوشگر طیف‌سنجی چند واحدی"(MUSE) استفاده کردند که روی تلسکوپ بسیار بزرگ نصب شده است تا بتوانند به رصد NGC 4303 در طول موج‌های مختلف نور بپردازند. ترکیب مشاهدات آنها، به کشف یک گرداب طلایی خیره‌کننده انجامید که پر از ابرهای گازی به رنگ آبی، سبز و قرمز بود و به ترتیب، ابرهای یونیزه‌شده اکسیژن، هیدروژن و گوگرد را نشان می‌داد.

این مشاهدات جدید به عنوان بخشی از پروژه موسوم به "PHANGS" انجام شده‌اند که به دنبال شناسایی کهکشان‌های مجاور در تمام طول موج‌های الکترومغناطیسی است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1662709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =