اقدامات لازم برای حل مشکل آب شرب شهرکرد درحال انجام است

ایرنا نوشت :مشکل آب چهارمحال و بختیاری که از ۱۶ مردادماه با گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ آغاز شد، در ادامه برای جبران این کمبود اجرای طرح‌های آبرسانی پدافندی در استان به سرعت آغاز شد تا در این زمینه اقدامات لازم انجام شود.

با خروج چشمه کوهرنگ از مدار انتقال آب در چهارمحال و بختیاری، بار دیگر این نکته را هویدا و نمایان شد که طرح‌های مهم و جایگزین درباره تامین آب شرب این استان مورد نیاز استان است.

برخی از کارشناسان عقیده دارند که چشمه کوهرنگ نمی‌تواند تنها منبع آب شرب برای مردم شهرکرد و روستاها و شهرهای در مسیر باشد و نیاز است که این مشکل با تامین آب شرب پایدار همراه باشد که در این زمینه می‌تواند علاوه بر طرح‌های پایدار از منابع آبی موجود در استان نیز استفاده کرد.

طراحان، جوشکاران و متخصصان می گویند، برای اجرای طرح آبرسانی پدافندی در این روزها تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و برخی از آنها در طول شبانه‌روز حتی یکی دو ساعت بیشتر نیز استراحت نکرده اند.

به گفته یکی از جوشکاران حاضر در اجرای یکی از طرحهای پدافندی در منطقه سامان، این اجرا به صورت همه جانبه در حال انجام است که در روزهای عادی این اجرا حداقل ۳ ماه طول می‌کشید اکنون با کیفیت‌تر و با سرعت طی دو سه روز در حال به سرانجام رسیدن است.

تسریع در اجرای طرح‌های پدافندی برای جبران کمبود آب

حضور مستمر مسوولان چهارمحال و بختیاری از جمله استاندار و معاونان وی برای اجرای طرحهای جایگزین آب چشمه کوهرنگ در روزهای آتی نشان داد که برای جبران بخشی از کمبودها باید طرحهای دیگری نیز مد نظر وجود داشته باشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به تلاش برای رفع مشکلات آب شرب گفت: سه خط پدافندی برای انتقال و تامین آب آشامیدنی شهرکرد اجرا شد.

غلامعلی حیدری در حاشیه بازدید از خط انتقال آب اضطراری به شهرکرد معروف به عمان سامانی تاکید کرد: بعد از بارش‌های سیل‌آسای اخیر و پیرو حادثه نادر برای شبکه انتقال آب آشامیدنی از چشمه کوهرنگ به شهرکرد و گل‌آلود شدن آن، بیش از ۵۰ درصد آب آشامیدنی شهرکرد و شهرهای در مسیر این خط با مشکل مواجه شد.

وی افزود: به‌همین منظور بلافاصله برای رفع مشکل آب آشامیدنی شهرکرد از بالاترین مقام‌ها در سطح ملی پیگیری و مجموعه وزارت نیرو گروه‌های حرفه‌ای از سراسر کشور بسیج شد.

حیدری تصریح کرد: در این راستا سه خط پدافندی با سرعت مطالعه شد که خط نخست از تصفیه‌خانه سامان بود و علاوه بر تامین آب آشامیدنی سامان ۱۳۰ لیتر بر ثانیه به آب آشامیدنی شهرکرد کمک‌ کرد.

وی یادآور شد: خط پدافندی دوم از عمان سامانی است که کشاورزان برای اجرای آن همکاری مطلوبی داشتند و پس از تصفیه و تایید مرکز بهداشت تا روز سه‌شنبه وارد مدار می‌شود.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: خط سوم پدافندی از فدک است که به‌صورت شبانه‌روزی گروه‌هایی از سراسر کشور بسیج شده‌اند و با کمک دکل‌های نوری در سه شیفت مشغول کار هستند تا در کوتاه‌ترین مدت با ورود این خط به مدار مشکل آب آشامیدنی شهرکرد رفع شود.

وی با اشاره به سختی فراوان شهروندان شهرکرد در این حادثه گفت: استمرار این میزان گل‌آلودگی در چشمه کوهرنگ سابقه نداشته است و کارشناسان عوامل این مهم مانند رانش احتمالی در داخل چشمه را بررسی می‌کنند.

حیدری تاکید کرد: در ابتدای ورودم به این مسئولیت به مردم چهارمحال و بختیاری قول دادم آب پایدار را تامین کنم که این وعده امسال محقق و آب پایدار وارد شبکه می‌شود.

وی افزود: این اقدام حداقل ۵۰ درصد مردم چهارمحال و بختیاری از این آب پایدار بهره‌مند و برخوردار می‌شوند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: اجرای این سه خط پدافندی برای تامین آب آشامیدنی شهرکرد یک کار سه ماهه بود که در کمتر از یک هفته انجام شد.

وی یادآور شد: امید است تا اواخر روز سه‌شنبه خط سوم پدافندی انتقال آب آشامیدنی به شهرکرد به‌زودی تکمیل و وارد مدار شود.

حیدری اظهار داشت: خط دوم پدافندی انتقال آب آشامیدنی به شهرکرد تا روز سه‌شنبه تکمیل و وارد شبکه می‌شود.

تدوین طرح‌های پدافندی جدیدی برای برای تامین آب شرب چهارمحال و بختیاری

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری از انجام مطالعات ۲ خط پدافندی برای چشمه کوهرنگ خبر داد و گفت: این مطالعات از زمستان سال گذشته همزمان با یخ‌زدگی چشمه آغاز شد و به تازگی نیز تکمیل شده است.

علی حیدری افزود: ۲ طرح پدافندی شامل یک خط اضطراری از ۲ چاه واقع در شیخ علیخان و یک خط دیگر از چشمه دیمه است.

وی ادامه داد: چشمه کوهرنگ اگر چه یکی از منابع مهم آبی در استان به شمار می‌رود و ۶۰ درصد از نیاز آب شرب شهر شهرکرد را تامین می‌کند اما از آنجا که چشمه‌ها منابع ناپایدار به شمار می‌روند نمی‌تواند منبع مطمئنی برای تامین آب شرب باشد و اینکه از روز اول این چشمه را تامین‌کننده آب مرکز استان قرار دادند کار قابل قبولی نبوده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: جدا از این، باید برای چشمه کوهرنگ یک طرح پدافندی پیش‌بینی و بر تاسیسات استحصال آب چشمه باید تمهیداتی نظیر رسوب‌گیر و فیلترهای شنی و تصفیه‌خانه در نظر گرفته می‌شد که هیچکدام از این موارد رعایت نشده است.

حیدری همچنین به آغاز بررسی‌های علمی در خصوص علت گل آلودگی و کدورت آب چشمه کوهرنگ خبر داد و گفت: یک گروه کارشناسی متشکل از پنج نفر از استادان دانشگاه شهرکرد، مسوول بررسی علت گل‌آلودگی و کدورت چشمه کوهرنگ شده است و تلاش می‌شود با انجام بررسی‌های علمی و تحقیق و پژوهش هرچه سریع‌تر علت کدورت چشمه کوهرنگ اعلام شود.

وی همچنین برای رفع مشکل آب شرب شهرکرد از اجرای ۲ طرح انتقال آب فدک و عمان سامانی خبر داد و گفت: با اجرای این ۲ طرح ۴۰۰ لیتر بر ثانیه آب وارد مخازن شهرکرد می‌شود که بر اساس آن پیش‌بینی می‌شود در حدود یک هفته آینده مشکل آب شرب شهرکرد برطرف شود.

گفتنی است ، به سبب وقوع بارش‌های سیل‌آسا در چهارمحال و بختیاری، آب چشمه کوهرنگ که از چشمه‌های مهم و حیاتی این استان به شمار می‌رود از روز یکشنبه ۱۶ مرداد گل‌آلود و از مدار آبرسانی خارج شد و همین موضوع سبب ایجاد تنش آبی در هفت شهر و ۳۴ روستای این استان شد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =