واکنش آمریکا به همکاری نظامی ترکیه و روسیه: از مسکو دوری کنید!

فارس نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران به همکاری جدید مسکو-آنکارا درباره «اس-400»هشدار داد و به جهان گفت از مسکو دوری کنید.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف برخی گزارش‌ها، حاضر نشد برای ترکیه که قرار است دومین محموله سامانه پدافند هوایی «اس-۴۰۰» روسیه را دریافت کند، اقدامات تنبیهی بیشتری تعریف کند.

بر اساس این گزارش، ترکیه در ابتدا، در سال ۲۰۱۷، علی‌رغم هشدارهای جدی آمریکا، سامانه اس-۴۰۰ از روسیه خریداری کرد و روابط خود را با ایالات متحده وارد یک بحران کرد و در نتیجه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ترکیه را از برنامه جنگنده آمریکایی «اف-۳۵» اخراج کرد. سپس سازمان صنعت دفاعی، آنکارا و رهبران این کشور را تحریم کرد و واشنگتن نگران بود که سامانه راداری قدرتمند اس-۴۰۰ روسیه به مسکو اجازه جاسوسی از جنگنده پیشرفته آمریکایی اف-۳۵ را می‌دهد.

اما این بار، واکنش روز سه‌شنبه آمریکا تقریباً سکوت بود و «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری، از ترکیه خواست که تعامل بیشتری با بخش دفاعی روسیه نداشته باشد.

وی در این خصوص گفت: «نکته این است که ما به طور مداوم از سراسر جهان می‌خواهیم که توقف جنگ وحشیانه و غیرقابل توجیه روسیه علیه اوکراین بسیار حیاتی است و بیش‌تر از هر زمان دیگری واجب است که از تعامل با بخش دفاعی روسیه خودداری کنیم».

پرایس ادامه داد: «ما باید منتظر بمانیم ببینیم چه می‌شود اما از هرگونه تحولی در این خصوص آگاهی نداریم». وی حاضر نشد بگوید که آیا خرید جدید اس-۴۰۰ از سوی ترکیه موجب می‌شود دولت بایدن در طرح خود برای فروش جنگنده‌های اف ۱۶ آمریکا به این کشور تجدیدنظر می‌کند یا خیر.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =