۱۲ نفر
۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
چه اهمیتی دارد رشته موسیقی و نمایش برای دختران حذف شود؟

مثل خیلی از سوژه‌های پر سروصدا در رسانه‌ها، این هم با یک تماس به تحریریه شروع شد. از پدری پیگیر که تحمل گریه‌های دخترش را نداشت، دختری که تنها چیزی که می‌خواهد همین است که بتواند برای رشته موسیقی در هنرستان شهید کامیاب شیراز ثبت‌نام کند.

مثل ۶۰ نفر دیگر از هم‌سالانش که برای پایه دهم موسیقی در این هنرستان ثبت‌نام کرده‌اند اما به آنها اعلام شد موضوع منتفی است و بیایید پرونده‌هایتان را تحویل بگیرید.

هفته گذشته انتشار خبر «حذف رشته موسیقی برای دختران دانش‌آموز در شیراز» بازتاب زیادی داشت، و همین بازتاب‌ها احتمالا، سبب شد که فعلا به اولیای دانش‌آموزان گفته شود نگران نباشند و به محض اینکه مجوز نهایی از تهران صادر شود، برای شرکت در آزمون عملی این رشته به هنرستان مراجعه کنند.هرچند که پیگیری‌های این موضوع دست‌کم در خبرآنلاین همچنان ادامه و اطلاع‌رسانی خواهد شد اما نگرانی خانواده‌ها تمام نشده و باید به آنها حق داد.

این نگرانی از آن جهت بیراه نیست که مشابه همین اتفاق، دقیقا در همین روزها، در تابستان ۱۴۰۰ هم افتاد. سال گذشته حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره وابسته به حوزه هنری خبرساز شد و اتفاقا واکنش‌های مشابه زیادی داشت. در نهایت هم روابط‌عمومی حوزه هنری اعلام کرد که این تصمیم فقط برای یک سال است و با هدف بازبینی و تقویت آموزشی گرفته شده است.

آنچه که عنوان شد، یعنی باید در سال تحصیلی پیش‌رو برای این رشته از دانش‌آموزان دختر ثبت‌نام به عمل بیاید، مگر اینکه بازبینی چنین موضوعی پیچیده‌تر از تصور همگان باشد که بعید به نظر می‌رسد.

پیگیری برای سرنوشت حذف رشته نمایش از هنرستان سوره، به توضیحی رسمی و دقیق نمی‌رسد، از آن توضیحاتی که گفته می‌شود « از ما نقل نکنید»، « از ما نشنیده بگیرید» و امثالهم مشخص است که امسال هم ثبت‌نامی صورت نگرفته و بهانه این است که قرار است ساختمان هنرستان به جای دیگری منتقل شود و در آن صورت مساله حل می‌شود.

چیزی که در این دست از اخبار و پیگیری‌ها آزاردهنده‌ست، دقیقا همین شفاف نبودن است. هیچ مسئولی نمی‌آید توضیح دهد که چنین حذف‌هایی صورت گرفته و چرا صورت گرفته و پاسخ دهد.

موضوع رسانه‌ای می‌شود، ابتدا تکذیب می‌شود، بعد دلایلی اعلام می‌شود( برای رشته موسیقی کمبود اعتبار و بودجه گفته شد) بعد قول مساعد و وعده حذف مشکل عنوان می‌شود، بعد در میان ده‌ها خبر از گرانی قیمت گوشت و مرغ گرفته تا اخبار مذاکرات برجام، این خبر گم می‌شود و حتی گفته می‌شود حالا این وسط تحصیل ۶۱ دختر در رشته موسیقی تا این اندازه مهم است؟

مساله همین‌جاست، تحصیل ۶۱ دختر در رشته مورد علاقه‌شان به اندازه همه اخباری که گفته شد مهم است، وقتی رویه شود، وقتی از رشته نمایش و موسیقی سرایت کند به سایر رشته‌ها، وقتی مثل سال‌های نه چندان دور سهمیه‌بندی جنسیتی در برخی از رشته‌های تحصیلی در دانشگاه‌ها اعمال شود، و همین‌ها را بگیرید و بروید تا مسائل کلان و بزرگتر.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار در سال ۹۸ سهم زنان از تمام مشاغل مزد و حقوق بگیری تنها ۱۹ درصد و مردان ۸۱ درصد بوده است، این آمار به خوبی نابرابری دسترسی زنان به مشاغل در کشور را نشان می‌دهد، تبعیضی که در مثال کوچک‌ترش در همین رشته‌های دبیرستانی اتفاق افتاده، رشته موسیقی و نمایش برای دختران حذف می‌شود درحالی که در همین هنرستان‌ها ثبت‌نام برای پسران ادامه دارد.

روزنامه‌نگار*

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1663827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    107 5
    تازه بخاطر کرونا همین سهم 19 درصدی زنان در بازارکار هم کاهش داشته
  • US ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    104 5
    مسولین اگر توانایی حل مشکلات کلان کشور را ندارند حداقل مانع مسکن های موقتی نشوند .
  • ایرانی IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    کم مطرب نداریم برن اگه راست میگن رشته پزشکی بخونن تا دردی از مردم دوا کنن
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      پزشکی رو شاید علاقه نداشته باشه کسی چرت و پرت نگید
    • IT ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      همین امثال شماها با این اظهار نظرهای مزخرفتون مملکت رو به این روز انداختین،اصلا کی گفته امثال شما مغز نخودی ها دسترسی به تکنولوژی و اینترنت داشته باشین.چیزی که از دنیای پیشرفته یاد نمی گیرین فقط افکار چرندتون رو ابراز می کنید.موسیقی و کلا هنر به اندازه پزشکی مهمه و نشانه ای از یک جامعه متمدن است که مردم آن جامعه به نقطه ای از فرهیختگی و تکامل عقلی و احساسی رسیده اند که تنها کلام برای ابراز درونیات کافی نیست و موسیقی،شعر ، نمایش و …. برای بیان این قلیان درونی به کمک کلام میاید .
    • IT ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      116 8
      امثال شماها اگه ابراز نظر کنید ،خیلی از مشکلات مملکت حل میشه.تو یکی تو رو خدا مهاجرت کن ،حیفی
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      145 5
      واقعا متاسفم برات کوته بین تا کشور ما از ادم هایی امثال شما پر هست ما پیشرفت نمیکنیم هیچ بلکه پسرفت میکنیم چه خبره همه باید پزشک شن ؟!
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      من سی سال کار پزشکی کردم و هیچکس یک دستت درد نکنه هم به من نگفت. عاقبت هم فهمیدم که به خاطر چشم و هم چشمی های خانوادگی این رشته را انتخاب کردم و اصولاً به کار یکنواخت پزشکی علاقه ندارم و کارهای چالشی مثل هنر را بیشتر دوست دارم.
    • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      93 7
      جامعه ای که مریض باشه پزشکی می تونه دردی ازش دوا کنه ، هر جامعه مریض لیاقت وجود و گسترش هنر رو نداره ، هر چند که هنرمند ها با جون و دل در تلاشن که افکار مریض رو به بهترین شکل درمان بکنن کاری که از عهده پزشک ها خارجه هر چند که از آدم هایی مثله امسال شما که به فکر تبدیل آدم ها به ربات هستن درک چنین مطلبی خارجه. هر شخصی نمی تونه قدرت فوق العاده مقدس هنر رو درک کنه ، جامعه بدون هنر یک جامعه مرده است.
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      14 35
      18:29 تو بعد از ۳۰ سال کار پزشکی تازه فهمیدی علاقه ای به این کار نداری ؟!!! در طول این ۳۰ سال چند نفر رو ناقص و شل و کور کردی ؟؟؟!!
    • پوریا IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      37 0
      کسانی که واقعاً با جون و دل در رشته موسیقی تحصیل میکنن و استعداد دارن میشن امثال استاد بنان و شهرداد روحانی یا بتهوون ، باخ ، موتزارت و شوبرت این مطرب هایی که شما میفرمایید اتفاقاً به دلیل ضعف آموزشی و بی اهمیتی هنر در کشور است که بوجود اومدن، کشوری که مهد هنر بوده و هست
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      25 0
      ببینین آقای محترم جامعه نیاز به 10000 دکتر داره حالا اگر این 10000 بشن صد هزار هیچ فایده ای برای جامعه نداره که هیچ اونموقع دکتر بیکار هم خواهیم داشت پس باید بره دنبال علاقه اش چرا برای اینکه دختره نباید به آرزو هاش برسه واقعا یه ظلم بزرگه که باعث میشه مردم ایران رو ترک کنن
  • بهروز IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    92 5
    ....و برای مشغولیت مردم از این بحران‌ها درست میکنند
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    هیچ اهمیتی ندارد
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      115 6
      تاسف داره این افکار
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    رشته موسیقی ونمایش روحذف کردن خوبکاریم کردن... هرکسم هوای موسیقی ونمایش وووو به سرش زده به اندازه کافی آموزشگاه ازادهست گورشونوگم کنن اونجایادبگیرن.... بدشم مانیازبه بسط وگسترش رشتهای دیگه ای درکشور داریم که دردی از مردم دواکنه نه موسیقی که درد بی درمان بندازه جون ملت بخونین وتحقیق کنین که آخروعاقبت موزیسین وخواننده جماعت چی شدبعدش ازاین رسم شیطان دفاع کنین!
    • علی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      انشالله قسمت بش..به امارت طالبان و همراه با همفکرانت، جانت را فدای اعتقداتت کنی. آمین
    • .... IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      159 7
      شیطان کسایی هستند که به مردم خودشون ظلم می کنن و با اعدام و گرفتن آزادی عمل آنها عذابشون می دن و کسایی هم که راه اونها رو طی می کنن یعنی رسم شیطان رو دنبال می کنن .تمام زندگی و دنیا سرشار از هنر زیبای موسیقی هست .فقط کافیه که آدم هوشیاری باشید تا بتونید این مطلب رو درک کنید .واقعا متاسفم برای عقیده ای که دارین .
    • ایرانی US ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      119 7
      فکر کنم از دهه شصت یا از وسط طالبان داری نظر میدی شایدم بازمانده داعشی !! والا اصلا نظرت تو ذهنم نمیگنجه کشورشونه حقشونه خلاف شرع نیست خلاف فرهنگ ماهم نیست دلشون میخواد ملتشون هم تاییدشون میکنن مشکل چیه؟
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      39 0
      قشنگ معلومه يا صاحب يك مركز ازاد اموزشي هستي يا دلال تحريم هنر و موسيقي
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    121 6
    از همین نظرات پای این خبر معلوم هست که چقدر ما کار داریم تا کشور رو از این نگاه ها نجات بدیم
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    131 6
    حرکت خزنده به سمت طالبانیسم.
  • بیتا IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    الکی نیست همه دوستام فکر فرار از ایرانن ... الان کلاس ۱۰ام هستم از ۳۰ نفر ۲۵ نفر قصد مهاجرت و بورسیه و پناهندگی و هزارتا کوفت و زهرمار دارن چون دیدن هم جنسشون رو تو کشور برا غیرت میکشن برا عفاف تو خونه زندانی میکنن برا امنیت کشک از جامعه حذف میکنن چون جامعه خطرناکه(پسرا رو تربیت کنین درست نمیشه؟)برای سلامت روانی جامعه تو گونی میکنن من فقط ۱۶ سالمه ولی همچین دیدگاهی نسبت که کشورم دارم لطفا از دخترا و زنای ایرانی انتظار وفاداری به همچین جایی رو نداشته باشین حداقل نه از نسل من هر چقدر میخواین میتونین توهین کنین به دهه من ولی ما حداقل جنسیت زده و نژاد پرست نیستم ... لطفا نظرمو پخش کنین نمیدونم شاید باز منو سانسور کنین چون دخترم؟
    • لاله IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      8 44
      شما هم حتما به فکر مهاجرت باش، حیف میشی
    • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 89
      من خودم دختر هستم و فکر می کنم چه از نظر ملی و چه از نظر مذهبی بیشتر رشته های هنری در شان خانم ها نیست و جو حال حاضر که حاکم بر جامعه هنری کشور است،متاسفانه پر از بی بند باری تجاوز و مخاطرات مختلف برای خانم ها است.
  • مهر بانو IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    92 6
    خوب هر دفعه یک ودو مورد از مسائل شخصی خصوصی مردم از مهریه و فرزند آوری و عدم اجازه غربالگری وسقوط جنین و حجاب ورشته تحصیلی مربوط به خانوم ها رو نشونه میگیرن که همه نشان از زن ستیزی وارزش نگذاشتن به دختران وزنان جامعه هست وهمچنین جنگ اعصاب ودو دستگی در خانواده و کشور ایجاد کردن که با اینکارها میخوان ... عقب نباشن و مردم هم حال وحوصله پیگیری مسائل سیاسی واقتصادی و نظامی واختلاس ها رو نداشته باشیم و زمانی شاید به خودمون بیاییم که چیزی باقی نمونده باشه
    • حمید IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      3 58
      اگر می خواهی راحت تر باشی تا همه مردها هم از کشور گورشونو گم کنند بیرون ، اینجوری بهتر نیست؟
    • علی DE ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      23 8
      ببین با همه حرفات موافقم ولی خدایی مهریه دیگه مسئله شخصی مردم نیستش. خیلیا به خاطر همین زندگیشون تباه میشه
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      11 29
      سقط جنین قتل نفس هست نه مساله شخصی مردم!!! دو روز دیگه هم لابد میگید بچه خودم بود کشتم، به حریم خصوصی من کاری نداشته باشید
    • هادی IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      2 30
      آماری نیست که چند تا کودک سالم با غربالگری مردن قتل نفسه
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    2 103
    اصلا چه اهمیتی دارد که دختران حذف شوند
  • سما IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    91 8
    حتی نمیشه درسی که دوست داریم و بخونیم همه باید پزشک شن؟ همه باید مهندس شن؟ چرا نمیزارن زندگی کنیم؟ چرا پسرا اگه برن دنبال موسیقی میشن هنرمند و به ما صد تا انگ میچسبونید؟ اسم خودتونم گزاشتبن مسلمون
  • سورنا IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    99 11
    تا چند وقت دیگه میگن زن سواد میخواد چیکار ۱۶ سالش که شد ازدواج کنه گوشه اتاق برای کشور پسر بزاد که بره شهید شه برای کشور
  • IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    55 9
    مثل داستان فوتبال وحضور تماشاگران. وطرح صیانت وطرح مردمی سازی یارانه ها کلا دارند مردم را میپیچونند
  • فرشید IR ۲۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    30 3
    خوب آره میشه دیگه از این به بعدمردان لباس زنانه جایی زنان میپوشن و مردان هم در گروه کر آواز خوانی میکنن جای زنان مگه چیه؟
  • کاربر IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
    31 4
    یه سوال داشتم مگه دخترها آدم نیستن مگه نمیخواد توی کار هاشون پیشرفت کنین ما خواننده خانم هم داشتیم نوازنده داریم کهخانم هست مگه هایدی خواننده خوبی نبود چرااا این کار رو میکنید با بچه های که واقعا علاقه به این رشته دارن اصلا چرا بازیگری رو حذف نمی‌کند که بازیگر مشهور ما دنبال حاشیه هستن از من خودم بچه شیرازم علاقه به رشته موسیقی دارم میخواستم در این مدرسه ثبت نام کنم ولی میگن ثبت نام نمیکنیم آخه چرا مگه فقط آقایون بلد هست ساز بزنن به خدا دارم از هوش میرم که خاطر این مساله
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      3 9
      هایدی!!! 😂😂😂😂😂 هایدی یک کارتون بود که توی برنامه کودک نشان می‌داد
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    22 2
    موسقی ،نقاشی ،نمایش ..هنر خداوند هست .هنر ذاتی انسان چیزی که خدهوند در وجود انسان قرارداده ..چطور میتونه حذف شه شماها یه مشت آشغال بیسوادید ..
  • DE ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    18 2
    « درجهان ، از گرگ گرسنه و مار زخمی آنقدر نباید ترسید که از کسانی که زندگی را نمی فهمند و قدم زدن درپارک را و رفیق بازی را و دوستی با حیوانات و عشق ورزی با طبیعت را و خندیدن و رقصیدن را و موسیقی را و نشستن بر روی صندلی سینما و تئاتر را ..»
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    5 41
    چه مسخره در قانون نفقه و مهریه و خرجی و پول توجیبی و هزار کوفت و زهرمار زن با مرد بی چاره هست بعد میگن چرا مردا بیشتر شاغل اند!!!!!! این زن ستیزیه یا مفت خوری زنان؟؟
  • بی نام IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    0 5
    عکسی که برای خانم نصیری کار میکنید نماد حالت تن یک متفکر نیست بیشتر ایشون رو مضطرب نشون میده. نگاههشون هم بیشتر غمگینه تا آینده نگر و دور اندیش. مقاله هاشون خوبه به هم نام اصولگراشون نرفتن در معاونت ریاست جمهوری :)
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 34
    رشته موسیقی به طور کامل باید از آموزش و پروش حذف شود چه برای پسران و چه برای دختران جملات مقاله حاضر مثل مابقی مقالات سایت خبر آنلاین حاوی مطالب غیر علمی همراه با هوچی گری است
  • حمید IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    20 4
    چطوره اصلا زنان و دختران رو از همه چیز محروم کنیم ؟ بهتر نیست واقعا ؟
  • حمید IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    2 15
    حالا بهتر میشه متوجه شد کلیپ بدحجابی شیراز کار چه کسانی بوده