۰ نفر
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵
درام کرواسی برنده بزرگ ۲۰۲۲

مهر نوشت: جشنواره سارایوو ۲۰۲۲ شب پیش با انتخاب برندگان این دوره به کار خود خاتمه داد.

رامی از کرواسی با عنوان «مکان امن» ساخته یوراج لروتیک برنده بزرگ جشنواره فیلم سارایوو شد. این فیلم هم به عنوان بهترین فیلم بلند انتخاب شد و هم جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی لروتیک از آن خود کرد.

«مکان امن» اولین بار در جشنواره فیلم لوکارنو در اوایل همین ماه دیده شد و آنجا هم جایزه بهترین فیلم بلند اول یک کارگردان را دریافت کرد. لروتیک در این فیلم در نقش مردی چهل و چند ساله دیده می‌شود که تلاش دارد خواهر و برادر کوچک‌ترش را که دچار افسردگی هستند در یک روز از فکر خودکشی بیرون بیاورد.

جایزه بهترین کارگردانی هم به مارینا ار گورباچ فیلمساز اوکراینی برای فیلم «کلوندایک» رسید. وی همین موفقیت را پیشتر در بخش سینمای جهانی-دراماتیک جشنواره آنلاین ساندنس در ماه ژانویه کسب کرده بود.

جایزه قلب سارایوو برای بهترین بازیگر زن هم به ویکی کریپس برای «کورساژ» اهدا شد.

در بخش بهترین مستند، «موزه انقلاب» ساخته سِردان کچا، محصول مشترکی از صربستان، کرواسی و چک جایزه بهترین فیلم مستند را از آن خود کرد و جایزه حقوق بشر هم به فیلم «بزرگ‌تر از تروما» از کرواسی اهدا شد. جایزه ویژه هیات داوران این بخش هم به «حافظه شکننده» ساخته ایگور ایوانکو از اسلواکی رسید.

این جشنواره که مهم‌ترین جشنواره سینمایی منطقه بالکان است و در اواخر جنگ بوسنی در سال ۱۹۹۵ در حالی که هنوز سارایوو در محاصره بود تاسیس شده امسال با حمایت از سینمای اوکراین برگزار شد و در مراسم افتتاحیه با اهدای جایزه قلب سارایوو به سرگی لوزنیتسا فیلمساز اوکراینی از وی تجلیل کرد.

روبن اوستلوند فیلمساز سوئدی نیز با نمایش فیلم «مثلث غم» در شب افتتاحیه جایزه قلب امسال این جشنواره را دریافت کرد.

امسال ۲۳۵ فیلم از ۶۲ کشور در این جشنواره شرکت کردند و ۵۱ فیلم در بخش‌های رقابتی به نمایش درآمدند. همچنین از مدس میکلسون بازیگر دانمارکی و جسی آیزنبرگ بازیگر نامزد اسکار آمریکایی تجلیل شد.

بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم سارایوو از جمعه پیش ۱۲ آگوست (۲۱ مرداد) کارش را شروع کرد و دیشب (جمعه ۱۹ آگوست) به کار خود پایان داد.

۵۵۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =