هاشمی طبا : «سکوت و تحمل» فضای رابطه دولت و مجلس است

باید انتقاد باشد ولی در مجلس ما انتقاد سازنده کمیاب است و حتی گاهی توهین می کنند ، در حالی که باید انتقاد نمایندگان باید عاقلانه و مدبرانه باشد و رئیس جمهور هم باید به بهارستان برود و به پرسش ها و ابهامات پاسخ دهد اما چنین تعاملی میان طرفین دیده نمی شود .

جواد مرشدی : یکسال از آغاز فعالیت دولت سیزدهم می گذرد و هنوز کلی از وعده های انتخاباتی رئیسی دست نخورده باقی مانده ،وعده هایی از جنس اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی،سیاست خارجی و حتی سلامت. در تضاد بودن شعارها و وعده های انتخاباتی رئیسی با عملکرد وی در حوزه های ذکر شده اذهان عمومی و اغلب کارشناسان را بر این جمع بندی رسانده که باوجود همسویی بالای دولت و مجلس ، اختلافات سیر صعودی داشته و طرفین از عملکرد یکدیگر رضایت مطلوب را ندارند.

مصطفی هاشمی طبا معتقد است ساده نگری در مدیریت کشوری که از ابعاد مختلف دچار بحران است طبیعتا باعث می شود که آدم حرف‌های خیلی بزرگ بزند و نتواند به آن عمل کند، در حالی که اداره کشور به این سادگی نیست.گفت و گوی خبر آنلاین با این سیاستمدار اصلاح طلب را بخوانید:

به نظر شما آقای رئیسی طی یک سال گذشته در حوزه اجرایی عملکرد مثبتی داشته اند؟

ایشان و دولت در محدوده آن نگاهی که داشتند تلاش‌های زیادی کردند و سفرهای استانی زیادی داشتند ، در بین مردم رفته‌اند و با خیلی‌ها صحبت کردند، به نظر من در آن نگاه و اقدامات مربوط به آن نگاه شاید توفیقاتی داشتند و ما می بینیم که تلاش کردند و دولت را دراین حوزه فعال کردند.ما الان این فعالیت‌ها را می بینیم، اما اگر ایشان افق درستی را در جهت گیری و پیکانی که به سمت جلو حرکت می کند و افق کشور را می بیند، انتخاب می کردند شاید توفیق‌شان بیشتر می شد.

منظورتان از افق درست چیست؟

مسائل خارجی کشور یک بحث است که الان به آن نمی پردازم ولی در حال حاضر کشور در حال پیش روی به سمت غیر قابل زیست شدن است ، غیر از حرف‌هایی که برخی از مسئولین می زنند و یک اقدامات جزئی که انجام می دهند دولت هم تقریبا منفعل است .سرزمین ما به سمت غیر قابل سکونت شدن پیش می رود و در عین حال ما داریم منابع طبیعی را به شدت اسراف می کنیم، این باعث می شود که کلا کشور از حیز انتفاع بیفتد و مهاجرت‌های مختلف صورت گیرد و خیلی از جاها غیر قابل سکونت شود ، خیلی از کشتزارهای ما و باغ‌های ما از بین بروند مثل میلیون‌ها نخل ما که از بین رفتند و این سرزمین، سرزمینی برهوت می شود یعنی به نظر من از این جهت که ما اسراف در مصرف منابع طبیعی می کنیم کشورمان را علاوه بر خصوصی سازی طبیعی به سمت نابودی می بریم، ما این جهت را در کار ایشان و مجلس و تشخیص مصلحت نمی بینیم درحالی که الان مهمترین مسئله حفظ ایران است که به نظر من در این مورد ایشان اصلا توفیقی نداشتند.

هر کاندیدایی که برای ریاست جمهوری یا هرجای دیگری می آید یکسری شعارهای انتخاباتی می دهد و اگر احزاب هم پشت وی نباشد این شعارها بی تفکر هم هستند، به نظر شما این وعده‌های آقای رئیسی تا کنون محقق شده است؟ اگر محقق شده تا چقدر محقق شده است؟

ساده نگری در مدیریت کشوری که از ابعاد مختلف دچار بحران است طبیعتا باعث می شود که آدم ها، حرف‌های خیلی بزرگ بزنند و نتوانند به آن عمل کنند، در حالی که اداره کشور به این سادگی نیست، مثلا مقابله با تورم چقدر ابعاد مختلف دارد و ببینید تورم ما چقدر زیاد است، اداره کشور هم علم، هم تصمیم گیری و هم رک و راست بودن با مردم را می طلبد، ما زمانی که تحریم بودیم یعنی در زمان آقای روحانی مدام می خواستیم به مردم بگوییم همه چیز خیلی خوب و گل و بلبل است.وقتی ما در منطقه فعال هستیم تبعات آن به کشور برمی گردد و اگر مردم هم موافق باشند باید تحمل کنند منتهی مدام خواستیم بگوییم همه چیز عادی است و آقای روحانی هم می خواستند بگویند همه چیز عالی است و معیشت بهتر خواهد شد، در حالی که وقتی شرایط ما اینجوری باشد معیشت ما بهتر نخواهد شد. وقتی تورم بالا می رود محرومیت‌ها سر جایش می ماند و امکانات مردم کمتر می شود، بنابراین اینها با هم همخوانی ندارد، یعنی سیاست‌هایی که ما در خارج از کشور یا نسبت به همسایگانمان داریم با آن چیزی که در داخل به آن تظاهر می کنیم تفاوت دارد، به هر حال اینجور سیاست‌ها در داخل محرومیت و کمبود ایجاد می کند و وعده‌ها نیز وعده‌های بیخود است.

آقای رئیسی هم خودشان و هم اطرافیانشان اذعان می کنند یک کار بزرگی تحت عنوان جراحی اقتصادی انجام دادند، علی رغم اینکه مجلس هم مخالف بود، ولی به زعم خیلی از کارشناسان ایشان برای این کار یک برنامه مدون نداشته‌اند.

اسم این کار اصلا جراجی اقتصادی نیست، برای جراحی اقتصادی باید خیلی کارهای دیگر انجام شود، این کار یک تغییر قیمت هاست که به قول خودشان یارانه را از یکجا به یکجای دیگر دادند اینکه اثر آن خوب یا بد باشد را زمان نشان خواهد داد.

به صورت مقایسه‌ای می توانیم بگوییم وضعیت بیکاری یا اشتغال یا همان اقتصادمان به نسبت سال ۹۹ و ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ چه تغییری کرده است؟

تغییر که نکرده هیچ، شاید یک مقدار نزول هم کرده باشد، بالاخره الان تولیدات صنعتی‌ ما به دلیل قطع برق کارخانجات خیلی دچار مشکل شده و تولید ۶ میلیون تن فولاد ما کم شده است پس نمی توانیم بگوییم که روند مثبت است، چون روند منفی است.

هاشمی طبا : «سکوت و تحمل» فضای رابطه دولت و مجلس است

بیشتر بخوانید:

ایشان یک شعاری دادند که ما می خواهیم اقتصاد را بدون برجام اداره کنیم،آیا بدون احیای برجام وعده های انتخاباتی ایشان محقق خواهد شد؟

بله بدون برجام می شود اداره کرد. بدون برجام نمی شود پیشرفت داشت و نمی شود معیشت مردم را درست کرد ولی می شود همینجوری که الان اداره می شود، اداره کرد. الان شما کشورهای مختلف را ببینید، آنها انواع اداره کردن دارند، مثلا کره شمالی یکجوری اداره می شود و سوئیس یکجور دیگر. می خواهم بگویم اقتصاد کشور را هرجوری می شود اداره کرد ولی چگونه اداره کردن آن مهم است.

نظر شما در مورد حاکمیت یکدست چیست؟

خطرناک است.

اما این اتفاق عملا افتاد و مجلس و دولت همسو هستند.

این اصلا اتفاق خوبی نیست، اینها در ظاهر یکدست هستند اما در قلب یکدست نیستند، خیلی از آدم‌ها ظاهرا می گویند که ما هم عقیده با شما هستیم ولی در باطن اینجوری نیستند، ما باید همه مردم را به یک چشم نگاه کنیم و به نظر من همه مملکت را دوست دارند.

این یعنی به نظر شما مجلس و دولت آنچنان همگرا نیستند؟

رابطه سکوت و تحمل است. باید انتقاد باشد ولی در مجلس ما انتقاد سازنده کمیاب است و حتی گاهی توهین می کنند ، در حالی که باید انتقاد نمایندگان باید عاقلانه و مدبرانه باشد و رئیس جمهور هم باید به بهارستان برود و به پرسش ها و ابهامات پاسخ دهد اما چنین تعاملی میان طرفین دیده نمی شود . نباید تا وزیر خارجه می آید به او توهین کنند ، آنها باید با هم حرف بزنند و راه حل بدهند و بگویند این کار را بکن و آن کار را بکن و مردم را در جریان بگذارند. مثلا مجلسی‌ها زمان آقای روحانی می خواستند به آقای روحانی توهین کنند و او هم به بهارستان نمی رفت و در نتیجه ، مناسبات دو قوه ، مختل می شد . مگر مقام معظم رهبری نگفتند مجلس باید مدبرانه و عاقلانه اداره شود؟ ولی الان اینطور نیست و برخی نمایندگان جای نقد ، توهین می کنند.

۲۱۲۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =