۸ نفر
۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۵
بزرگترین اشتباه ترامپ از نظر بولتون

ایسنا نوشت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌ای امضای توافقنامه دوحه بین آمریکا و طالبان را بزرگترین اشتباه دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا خوانده و گفت، طالبان به تعهدات خود در قبال مردم افغانستان عمل نکرده و تعدادی از شبه نظامیان خارجی به افغانستان بازگشته‌اند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با رسانه طلوع نیوز افغانستان با بیان اینکه طالبان به تعهدات خود عمل نکرده و شمار زیادی از شبه نظامیان خارجی به افغانستان بازگشته‌اند، گفت: من فکر می‌کنم تاریخ این واقعیت را ثابت کرده است که این (توافق دوحه) یک توافق وحشتناک بود. هدفی که طالبان میخواست این بود که آمریکا و ناتو از افغانستان خارج شوند، هر چیز دیگری نسبت به آن فرعی بود؛ هدفی که به گفته جان بولتون پس از آن که "گروه تروریستی" در ۱۵ اوت سال گذشته میلادی قدرت را در افغانستان به دست گرفت در رسیدن به آن موفق شد.

بولتون خاطرنشان کرد، زلمای خلیل‌زاد، فرستاده پیشین آمریکا برای صلح افغانستان، کمک مثبتی به این وضعیت نکرده است، اما او گفت که خلیل‌زاد "دستور می‌گرفت".

بولتون با انتقاد از این نماینده سابق آمریکا در امور صلح افغانستان بیان داشت: "اجازه دهید صریح بگوییم، او از ترامپ به عنوان رئیس جمهور و پامپئو، وزیر خارجه دولتش دستور می‌گرفت، بنابراین هر انتقادی که از عملکرد زلمای خلیلزاد مطرح می‌شود باید به عنوان انتقاد از آنچه که هم ترامپ و هم پامپئو دستورش را دادند، تلقی شود. "

این مشاور امنیت ملی دولت سابق آمریکا ادامه داد: "من بسیار نگران اینم که اطلاعات ما از تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای حملات تروریستی از افغانستان عمیقاً ناقص و ریسک این مساله زیاد باشد و اگر هنوز آنجا حضور داشتیم شانس بسیار بهتری برای کشف برنامه‌ها برای اجرای حملات تروریستی قبل از وقوع آنها داشتیم. صورت گرفت. حالا هر چند ما کاملاً کور نیستیم، اما مطمئناً در موقعیتی که قبلا قرار داشتیم نیستیم."

آمریکا و طالبان در فوریه ۲۰۲۰ توافقنامه صلح را در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا امضا کردند. در این توافقنامه آمده است که خروج نیروهای آمریکایی از خاک افغانستان و طالبان باعث کاهش خشونت می‌شود و تضمین می‌کند که خاک این کشور پناهگاه امنی برای تروریست‌ها نخواهد بود.

بولتون از سوی دیگر در اظهارات جداگانه دیگری اظهار کرد: ترامپ "انبوهی از اسناد" را در کاخ سفید نگه می‌داشته است.

جان بولتون در مصاحبه‌ای به رویترز گفت، ترامپ در مقام رئیس جمهور سابق تمایل به انبار کردن مقادیر زیادی کاغذ از جمله "انبوهی از اسناد" در داخل اتاق غذاخوری کاخ سفید داشت.

اظهارات بولتون پس از آن بیان شد که گزارش شد، در جریان تفتیش اف.بی.آی از اقامتگاه مارآلاگوی دونالد ترامپ در پالم بیچ ایالت فلوریدا، چندین جعبه اطلاعات طبقه بندی شده را به این ملک خود منتقل کرده بود.

بولتون که از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ در دوران ریاست جمهوری ترامپ در سمت مشاور امنیت ملی خدمت کرد، به طور خاص خاطرنشان کرد که چندین نامه کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی بدون رعایت پروتکل‌های نظارتی مناسب از کاخ سفید سر در آوردند. او گفت که خودش توانست برخی از نامه‌ها را مورد نظارت و ایمن‌سازی قرار دهد اما نه همه آنها را.

بولتون به رویترز گفت: ما در ارتباط با سایر نامه‌ها موفق (به اجرای این نظارت امنیتی) به دلایلی که من کاملاً در مورد آنها اطلاع ندارم نشدیم.

بولتون اضافه کرد: او (ترامپ) آنها را در پرونده‌ای در یکی از دفاتر منشی نگهداری می‌کرد... و می‌دانم که آنها را به افرادی نشان می‌داد.

برخی از نامه‌های کیم جونگ اون به ترامپ در اوایل سال جاری میلادی پس از اینکه فاش شد، رئیس‌جمهور سابق آمریکا به جای تحویل آنها به اداره بایگانی و سوابق ملی آمریکا آنها را به ملک مارالاگوی خود برده است، از آنجا تحویل گرفته شده و به این اداره بایگانی منتقل شدند.

مشخص نیست چه اسناد و مدارک دیگری بدون نظارتهای امنیتی قبلی وارد کاخ سفید شده‌اند.

بولتون همچنین گفت که اگرچه او با دلایل وزارت دادگستری آمریکا برای مهر و موم نگه داشتن سوگندنامه مربوط به عملیات جستجوی اف.بی.آی در مارالاگو موافق است، اما این وزارت دادگستری ممکن است "با توجه به طوفان سیاسی که با آن مواجه شده" انتخابی نداشته باشد.

او قبلاً گفته بود که ترامپ "تقریباً به طور مسلم" در مورد اینکه چرا اسناد طبقه بندی شده را در مارالاگو نگهداری کرده است، دروغ می‌گوید.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
    1 5
    روباه پیر گر شلخته تنها اسمی که با دیدن بولتون به ذهنم خطور میکنه