۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
بازار آشفته گوشت در کهگیلویه و بویراحمد

تسنیم نوشت: افزایش بی‌حساب و کتاب قیمت در سایه آشفته بازار گوشت در استان کهگیلویه و بویراحمد که پایه اصلی معیشت مردم آن از راه دامداری و کشاورزی بوده، نگران‌کننده است.

باوجود تولید ۷ هزار و ۵۰۰ تنی گوشت مازاد بر نیاز در استان کهگیلویه و بویراحمد اما بازار این کالای اساسی پرمصرف در نقاط مختلف استان بسیار آشفته بوده و سوء مدیریت‌ها و نقش عمده دلالان در این میان بر نابسامانی بازار گوشت تأثیر گذاشته است.

استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲ درصد گوشت مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند که ۶۰ درصد تولید گوشت استان در مناطق عشایری تولید می‌شود اما با اینهمه باز هم شاهد بازار متلاطم انواع گوشت در سطح استان هستیم.

"گوشت" یک کالای اساسی و پرمصرف بوده و برای مردم یک غذای مورد توجه به شمار می‌رود از سویی دیگر گوشت نقش عمده‌ای در تغذیه و سلامتی مردم دارد و به عنوان یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود و به همین دلیل است که میزان تقاضای این کالا در سفره خانواده‌های ایرانی بسیار زیاد است.

بازار آشفته گوشت در کهگیلویه و بویراحمد

رعایت مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای در استفاده مردم از گوشت مهم است اما عمده‌ترین دلیل در استفاده از گوشت، موضوع "قیمت" آن بوده است. این موضوع بخصوص در استان‌های کمتر برخوردار و خانواده‌های مستضعف و فقیر اهمیت بیشتری دارد و افزایش قیمت آن طی سال‌های گذشته سبب شده بسیاری از مردم در خرید گوشت مورد نیاز خود ناتوان باشند.

گوشت انواع مختلفی دارد اما "گوشت قرمز" و "گوشت مرغ" نسبت به انواع دیگر گوشت بوقلمون، بلدرچین، ماهی، کبک و شترمرغ بیشتر مورد توجه مردم بوده و طرفداران بیشتری در بین مردم دارد.

طی یک‌سال گذشته قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ شیب صعودی گرفته و هر هفته قیمت آنها افزایش یافته است، این در حالی است که به همان میزان نیز قدرت خرید مردم و میزان تقاضا برای خرید گوشت در کهگیلویه و بویراحمد کاهش یافته است تا جایی که بیشتر مردم حتی در طول ماه هم توان خرید گوشت را نداشته باشند.

محمود کمالی شهروند دهدشتی با اشاره به قیمت گوشت به خبرنگار تسنیم، گفت: گوشت قرمز و گوشت مرغ در استان کهگیلویه و بویراحمد ثبات قیمتی ندارد و هر هفته در حال افزایش قیمت است.

وی گفت: عدم ثبات قیمت گوشت و افزایش بی‌رویه آن در سطح استان، انگیزه مردم برای خرید را کاهش داده است و میزان تقاضا نیز به مرور کمتر شده است تا جایی که مردم خرید گوشت را از سبد کالایی خود حذف کردند.

این شهروند دهدشتی ادامه داد: سال‌های گذشته گوشت قرمز و گوشت مرغ یک کالای پر مصرف در سبد مصرفی مردم بوده و هرهفته آن را مصرف می‌کردند اما الان در طول ماه شاید یکبار هم نمی‌توانیم آن را مصرف کنیم.

وی گفت: گوشت قرمز در نقاط مختلف شهرستان کهگیلویه قیمت‌های متفاوتی دارد و نرخ مصوب خاصی هم ندارد و گوشت قرمز با قیمت‌های دلخواه در قصابی‌ها عرضه می‌شود.

بر اساس گزارش میدانی خبرنگار تسنیم در قصابی‌های شهر یاسوج گوشت بره و کهره کیلویی ۱۶۵ هزار تومان، گوشت بز کیلویی ۱۰۰ هزار تومان و گوساله کیلویی ۱۵۵ هزار تومان به فروش می‌رسد این در حالی است که در برخی نقاط شهر یاسوج این قیمت نیز بیشتر است.

گزارشات میدانی خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که گوشت قرمز در نقاط مختلف شهرستان کهگیلویه نیز کیلویی ۱۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود اما گوشت مرغ گرم تا کیلویی ۶۲ هزار تومان نیز فروش می‌شود.

الله‌رحم پاداشیان از صنف قصابان شهر یاسوج به خبرنگار تسنیم گفت: به دلایل شرایط بسیار سخت اقتصادی و گرانی‌ها، توان مردم برای خرید گوشت قرمز به نسبت گذشته بسیار اندک شده و بازار فروش گوشت قرمز دچار رکود شده است.

وی گفت: میزان تقاضای گوشت بره در بین مردم به نسبت بیشتر است و در حال حاضر گوشت بره تا کیلویی ۱۶۵هزار تومان در یاسوج فروخته می‌شود اما با اینهمه کاهش تقاضا در بازار گوشت استان به وضوح دیده می‌شود و سبب ضرر و زیان بسیار زیاد قصابی‌ها می‌شود.

این عضو صنف قصابان شهر یاسوج، عنوان کرد: از میدان خرید دام تا اینکه گوشت به مغازه قصابی به دست مصرف کننده برسد به ازای هر گوسفند مبلغ یکصد هزار تومان هزینه می‌شود اما باتوجه به وضعیت کسادی بازار و تقاضای اندک مردم برای خرید گوشت، کشتار برای قصابی‌ها صرفه اقتصادی ندارد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار کرد: امسال هیچگونه قیمت مصوبی از سوی دولت برای گوشت قرمز تعیین نشده و قیمت فروش تابع میزان عرضه و تقاضا و براساس کشش بازار تعیین می‌شود.

رضا بهنام‌پور افزود: در حال حاضر گوشت بره کیلویی ۱۵۰ هزار تومان، گوشت میش ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۱۶۰ هزار تومان بوده که این قیمت به ضرر تولید کننده است.

وی با اشاره به میزان تولید گوشت قرمز و مرغ در استان، عنوان کرد: سالانه به میزان ۱۷ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز و میزان ۱۸ هزار و ۲۳۵ تن گوشت مرغ در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود، این در حالی است که سالانه ۸ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز مازاد در استان تولید می‌شود که معمولأ به صورت دام زنده از استان خارج می‌شود و سالانه ۳ هزار تن گوشت مرغ مورد نیاز استان کمبود داریم.

بهنام‌پور عنوان کرد: پس از حذف ارز ترجیحی قیمت نهاده‌های دامی تا ۶ برابر افزایش قیمت داشته اما قیمت گوشت قرمز هیچ تغییری نکرده و این رویه به ضرر تولید کننده و دامدار است البته دولت خواهان افزایش قیمت گوشت قرمز بوده اما بازار در سطح استان هیچ کششی برای افزایش قیمت ندارد.

وی با اشاره به حمایت دولت از تولیدکنندگان گوشت قرمز تصریح کرد: دولت در راستای حمایت از تولیدکنندگان گوشت قرمز طرح خرید تضمینی دام پروار بره و گوساله نر جوان را در سطح استان آغاز کرده است، در این طرح اتحادیه دامداران استان دام زنده را کیلویی ۸۵ هزار تومان از دامدار خریداری کرده و و پس از کشتار دام، امور پشتیبانی دام گوشت قرمز خالص را کیلویی ۲۰۰ هزار تومان خریداری کرده و ذخیره می‌کند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: در بازار گوشت استان در حال حاضر دست دلالان قطع شده و در تعیین میزان قیمت گوشت نیز دلالان هیچ نقشی ندارند.

وی افزود: در حال حاضر مرغ زنده کیلویی ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان از مرغداری‌ها خریداری شده و کیلویی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

بهنام‌پور با بیان اینکه بخاطر کمبود تولید مرغ گرم در سطح استان قیمت فروش آن نسبت به قیمت کشوری کمی بالاتر است، عنوان کرد: مرغ گرم مورد نیاز استان در هر شبانه‌روز ۵۸ تن بوده و نیاز سالانه بالغ بر ۲۳ هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: باتوجه به توان بسیار کم مردم استان جهت خرید گوشت مرغ، امکان افزایش قیمت مرغ از این بیشتر وجود ندارد البته ممکن است شهریورماه امسال قیمت مرغ گرم افزایش یابد.

رئیس اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به دغدغه‌های دامداران گفت: در این شرایط خاص، طرح حمایتی خرید بره و گوساله دامداران از سوی دولت بسیار به جا و موثر است اما انتظار دامداران پرداخت به موقع مطالباتشان بابت فروش دام‌های خود است.

سید اسحاق روانسالار افزود: اتحادیه دامداران نقش مباشر و شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان خریدار در این طرح فعال هستند و امیدواریم که بتوانیم با یک هم‌افزایی همه دام‌های پرواری مازاد را از دامداران خرید کنیم.

وی دلگرمی دامداران و رسیدن دام به قیمت واقعی را دو هدف مهم این طرح دانست و تصریح کرد: در حالی که قیمت دام زنده بره و گوساله در بازار بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان است، در این طرح دام زنده با قیمت هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان خریداری می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران استان کهگیلویه و بویراحمد انتظار دامداران از دولت را عدم تعلل در پرداخت بهای دام خود عنوان کرد و افزود: توان اتحادیه دامداران محدود است و یا باید تحمل دامداران برای دریافت مطالباتشان بیشتر شود یا سرعت پرداخت دولت بیشتر شود.

برپایه این گزارش، گرانی قیمت گوشت قرمز و گوشت مرغ در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد سبب شده تا اقشار متوسط و رو به پایین جامعه به ناچار این دو منبع غذایی ارزشمند را از سفره خود حذف کنند که این موضوع به طور شک بر سلامتی مردم اثرگذار است.

باتوجه به نوسان قیمت گوشت قرمز و مرغ در سال‌های گذشته و عدم توان خرید مردم در خرید آنها، دولت در راستای سیاست حمایتی خود از مردم، توزیع گوشت منجمد دولتی در شهرستان‌ها را در دستور کار خود قرار داده است اما در ۵ ماهه اول امسال تاکنون از این سیاست حمایتی دولت در کهگیلویه و بویراحمد خبری نشده است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =