اعتراض به مدیریت سیف در دانشگاه تهران/ ماجرای کاهش ظرفیت دانشجو چیست؟

بیانه‌ای با ۶۰۰ امضا در اعتراض به مدیریت عبدالرضا سیف در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران خبرساز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به دنبال تغییر رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، برخی اتفاقات که اعتراض دانشگاهیان این دانشکده را به دنبال داشت، رقم خورد. یکی از بحث برانگیزترین مواردی که بعضی از اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشکده حتی داوطلبان ورود به کنکور را شگفت‌زده کرد، کاهش پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های پرطرفدار دانشکده است.

عبدالرضا سیف، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی که از سال ۹۶ رییس بسیج اساتید دانشگاه تهران و مشاور ارشد رئیس فعلی دانشگاه تهران است، دی ماه سال گذشته به عنوان رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه منصوب شد.

با نگاهی به دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ ، کاهش پذیرش دانشجو در چند رشته دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، ظرفیت پذیرش در رشته باستان شناسی به ۱۸ نفر، در رشته زبان و ادبیات عربی به ۱۷ و تاریخ به ۱۵ نفر کاهش یافت.

ردپای کرونا در رشته‌های دانشگاه تهران

در حالی که وزارت علوم به دانشگاه تهران اجازه داد در سال تحصیلی جدید، ۵۰ درصد دانشجویان به صورت حضوری تحصیل کنند و ۵۰ درصد هم بر خط باشند، اما دفترچه انتخاب رشته چیز دیگری می‌گفت. رییس دانشکده ادبیات، کرونا و بازسازی ساختمان دانشکده را دلیل کاهش ظرفیت دانشجو در این رشته‌ها بیان می کند.

این موضوع و چند عامل دیگر از جمله ایجاد رعب و وحشت در دانشکده، قانون شکنی در عزل و نصب مدیران گروه‌های آموزشی، سوءمدیریت در انتصاب معاونان دانشکده، سوءمدیریت در اداره آموزش دانشکده، رفتار غیرمسوولانه در پروژه مقاوم سازی دانشکده، تعداد زیادی از دانشگاهیان این دانشکده را بر آن داشت در اعتراض نسبت به این اتفاقات، بیانیه‌ای با بیش از ۶۰۰ امضا برسانند.

در بخشی از این بیانیه اعتراضی آمده است: «ما دانشجویان و دانش آموختگان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران، نسبت به وضعیت نگران کننده‌ای که در این دانشکده برقرار شده است، اعلام خطر می‌کنیم! صدای خود را بلند می کنیم تا شما مسوولانی که همواره تنها در کلام به اهمیت علوم انسانی اشاره کرده اید، از وضعیت نگران کننده علوم انسانی دانشگاه تهران آگاه شوید. به خود بیایید و دست به عمل بزنید؛ تا وزیر علوم که می گوید از خود شروع کند، مسائل علوم انسانی را دریابد و نسبت به آنها بی اعتنا نباشد؛ تا انسانی بی تفاوت نباشیم.»

در بخشی دیگری از این بیانیه می‌خوانیم: «شما استادانی که بخشی از عمر خود را در دانشکده ادبیات و علوم انسانی سپری کرده‌اید، بدانید که حاصل عمر شما بر باد می‌رود؛ تا کسانی که می‌توانند در نظر تصمیم گیران حوزه علوم انسانی در کشور موثر واقع شوند، از شرایط جاری آگاه شوند و تا دیر نشده است برای رفع خطر اقدامی کنند. این اعلام خطر جدی است و ما وظیفه علمی و اخلاقی خود می‌دانیم، موارد سوءعملکرد در ۶ ماه گذشته را به اطلاع مسوولان و دلسوزان برسانیم.»

کاهش پذیرش دانشجو در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران/ رییس دانشکده: کاهش ظرفیت، نصف آنچنانی هم نشد

سیف: کاهش پذیرش موقتی است

به دنبال این اعتراض‌ها و اخباری که از گوشه و کنار نسبت به حاشیه‌های این دانشکده به گوش می‌رسید، غلامرضا سیف درباره برخی موضوعاتی که موجب اعتراض دانشگاهیان این دانشکده شده است، به خبرنگار خبرآنلاین توضیح می‌دهد.

او درباره کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های دانشکده ادبیات و علوم انسانی می‌گوید: «البته کاهش ظرفیت، نصف آنچنانی هم نشد بلکه به یک سوم رسید، چون مقاوم سازی ۱۸ کلاس دانشکده از جمله کلاس‌های بزرگ از بین رفته است. به عنوان مثال اگر سال گذشته پذیرش دانشجو در یک رشته ۳۰ نفر بود امسال به ۲۵ نفر رسید.»

سیف که این اعتراضات را جوسازی می‌داند، درباره مقاوم‌سازی دانشکده ادبیات می‌افزاید: «مقاوم‌سازی دانشکده قرار بود از چهار سال قبل انجام شود اما با وجود دریافت پول، هیچ اقدامی انجام نشد. کاهش پذیرش دانشجو فقط به امسال اختصاص می‌یابد و ظرفیت گذشته برخی رشته‌ها از سال آینده به حالت قبل باز می‌گردد.»

کلاس‌های دانشکده های همجوار را قرض می‌گیریم

رییس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه پیمانکار طبقه اول و دوم را امسال تحویل می‌دهد،می‌گوید:« برای جبران کاهش کلاس‌ها در سال تحصیلی پیش رو، بنا داریم از کلاس های دانشکده های همجوار دانشکده ادبیات استفاده کنیم.»

او در واکنش به این سوال که تعدادی از دانشجویان، دانش آموختگان و استادان علیه او بیانیه نوشته‌اند و امضا جمع آوری کرده‌اند، تاکید می‌کند: «نزدیک به ۲۰۰ نفر از دانشجویانی که اسم‌شان در این بیانیه و امضاها آمده است، از ماجرای جمع آوری امضاها بی‌خبر بوده‌اند و بدون اطلاع آنان، اسم‌شان در لیست گنجانده شد. آنها همچنین می‌گویند این نامه را نخوانده‌اند و از محتوای آن بی‌اطلاع هستند.»

به استاد دانشگاه توهین کردند

سیف درباره تاکید معترضان مبنی بر اینکه او در دانشکده فضای رعب و وحشت ایجاد کرده است، پاسخ می‌دهد: «این هم یکی از آن جوسازی‌های اخیر است. چرا باید در دانشکده رعب و وحشت ایجاد شود؟ اگر یک نفر خطاب به استادی الفاظ رکیک در گروه به کار می‌برد، نباید توضیح بدهد؟ وقت شخصیت استاد را با توهین زیر سوال می‌برند، باید پاسخگو باشند.»

رییس دانشکده ادبیات درباره اعتراض دانشگاهیان دانشکده نسبت به سوءمدیریت و به خطر انداختن سلامت دانشجویان با تداوم فعالیت غیربهداشتی بوفه، می‌گوید: «طبق قانون باید بازسازی بوفه را به مزایده بگذاریم. بوفه دانشکده ادبیات قدیمی است و از نیمه‌های اردیبهشت و تا خرداد امسال با پیمانکار پیشین همکاری کردیم اما این بوفه نیاز به تجهیزات دارد.»

بیشتر بخوانید:

نگاهی به کارنامه ۱۱ ماهه وزارت علوم/ چراهایی که منتظر پاسخ‌اند

تغییر معاونان با نظرسنجی انجام شد

او نسبت به اعتراض دیگر دانشگاهیان در خصوص تغییرات مدیران گروه‌ها، می‌افزاید:«دوره فعالیت مدیران گروه‌ها به اتمام رسید و جابه‌جا شدند. همچنین معاونان جدید دانشکده هم بین ۲ تا سه ماه فعالیت کردند اما با نظرسنجی صورت گرفته، معاونان جدید منصوب کردیم.»

پاسخ وزیر علوم درباره کاهش ظرفیت دانشجو در دانشکده ادبیات

خبرنگار خبرآنلاین موضوع کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو در برخی از رشته‌های دانشکده ادبیات دانشگاه تهران را با محمدعلی زلفی گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در میان گذاشت و درباره ورود وزارت علوم به این موضوع، از زلفی گل سوال پرسید.

وزیر علوم در این‌باره می‌گوید: دانشگاه‌ها مستقل هستند و در خصوص تعداد پذیرش دانشجو، نوع و ماهیت رشته‌ها، ظرفیت خوابگاهی، تعداد اعضای هیأت علمی و ظرفیت کلاس‌های درس، خودشان تصمیم می گیرند.

زلفی گل می افزاید: وزارت علوم دخالتی در امور دانشگاه ها نمی‌کند. ما به دانشگاه ها اعتماد داریم، مگر اینکه نیاز به ورود باشد.

کاهش پذیرش دانشجو در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران/ رییس دانشکده: کاهش ظرفیت، نصف آنچنانی هم نشد

بیانیه حامیان سیف در پاسخ به بیانیه اعتراضی

در مقابل اعتراض هایی که نسبت به رییس دانشکده ادبیات دانشگاه تهران منتشر شد، جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان این دانشکده در بیانیه‌ای ۱۲ صفحه ای، موضع خود را در حمایت از سیف اعلام کردند.

در بخشی از این بیانیه که به گفته رییس دانشکده ادبیات به ۹۵۰ امضا رسید، آمده است: زیر سؤال بردن هر اقدام کوچک و بزرگی - بدون قائل بودن شأن تصمیم گیری برای مسؤولان دانشکده - خود نشان از روحیه قانون گریزی و طغیان گری نویسنده - یا نویسندگان - دارد.

این بیانیه می‌افزاید: «از همین روی است که برخی موارد مطروحه در بندهای این نامه فقط برای دمیدن در آتشی است که بر خلاف تظاهر نگارندگانش، التهاب آفرین و آشوب طلبانه است نه مصلحت جویانه. زیرا نقد مصلحانه و انتقاد سازنده، ادبیات خاص خود را دارد. برخی از موارد مطرح در این بندها در اندازه ای نیست که قابل طرح باشد و فقط برای طولانی کردن بندهای نامه!!! و خطرناک نمایاندن اوضاع و تشویش اذهان صورت گرفته است.»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =