۱۱ میلیون واریزی کمتر از حداقل حق یک معلم‌ است/ «مردم را مقابل معلم‌ها قرار دادند»

یک فعال صنفی به خبرآنلاین گفت: «خبرهای مالی درخصوص معلم‌ها به سرعت رسانه‌ای می‌شود، حتی دولت پیش از اجرای تعهد مالی این خبرها را منتشر می‌کند، ولی باور کنید بیش از ۹۰ درصد این وعده‌ها اجرا نمی‌شوند.»

مظاهر گودرزی: صبری که دارد تمام می‌شود، انتظاری ده ساله برای اجرا شدن یک قانون معلم‌ها را خسته کرده است، گرچه به‌نظر می‌رسید قانون رتبه‌بندی به پیچ آخر رسیده اما معلمی نیست که نگران نباشد، اطلاعات ضد و نقیضی که شنیده می‌شود دامن این نگرانی را بیشتر پهن می‌کند، از کم شدن حق و حقوق پرداختی گرفته تا تصور وقت تلف کردن توسط دولت با ایده‌ی بارگذاری کردن مدارک شغلی در سامانه رتبه‌بندی، و البته وعده‌های مالی که نه تنها محقق نمی‌شوند بلکه معلم‌ها معتقدند سبب شده در مقابل مردم قرار بگیرند.

حالا قرار است به‌ازای یازده ماه تاخیر در اجرای قانون (از مهر ۱۴۰۰) مبلغ ۱۱ میلیون تومان به حسلب هر معلم واریز شود، اگرچه این واریزی علی‌الحساب است اما حساب و کتاب این مبلغ نشان می‌دهد دیگر خبری از افزایش حقوق ۶ الی ۸ میلیونی برای هر معلم‌ نیست، یک فعال صنفی به خبرآنلاین می‌گوید: «خبرهای مالی درخصوص معلم‌ها به سرعت رسانه‌ای می‌شود، حتی دولت پیش از اجرای تعهد مالی این خبرها را منتشر می‌کند، ولی باور کنید بیش از ۹۰ درصد این وعده‌ها اجرا نمی‌شوند.»

نگرانی از اجرا نشدن وعده‌ها درباره قانون رتبه‌بندی معلم‌ها سبب شد بخشی از فعالان این صنف بیانیه‌ای منتشر کنند، بیانه‌ای که در آن معتقدند نه واریزی ۱۱ میلیونی تمام حقی است که به گردن آموزش و پرورش دارند و نه پروسه طولانی بارگذاری مدارک شغلی نشانه‌های مثبتی از نهایی شدن اجرای این قانون دارد. محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال صنفی با اشاره به روند طولانی بررسی مدارک معلم‌ها در سامانه رتبه‌بندی آن را روشی برای تلف کردن وقت توسط دولت می‌داند.

متن گفت‌وگو در ادامه آمده است.

 ۱۱ میلیون واریزی کمتر از حداقل حق یک معلم‌ است/ «مردم را مقابل معلم‌ها قرار دادند»

بالاخره بعد از سال‌ها به‌نظر می‌رسد قانون رتبه‌بندی معلم‌ها دارد رنگ و بوی اجرایی به خود می‌گیرد، دولت می‌خواهد برای شروع کار مبلغ ۱۱ میلیون به حساب هر معلم واریز کند، از روند اجرای قانون رضایت دارید؟

وقتی صحبت از طرح رتبه بندی معلم‌ها شد، در مجلس عنوان کردند بین ۶ الی ۱۶ میلیون به حقوق معلم‌ها اضافه خواهد شد، در کش و قوس میان معلم‌ها، دولت و مجلس این مبلغ افزایش حقوق به ۲ تا ۵ میلیون رسید، یعنی اگر بین همه معلم‌ها میانگین را محاسبه کنیم، حدود ۳.۵ میلیون قرار است به حقوق معلم‌ها اضافه شود. از طرفی طبق قانون باید از مهر ۱۴۰۰ این رتبه بندی اجرا می‌شد اما تاخیر داشت، وزیر اعلام کرد بابت تاخیر ۱۱ ماهه، هر ماه مبلغ ۱.۵ میلیون تومان برای معلم‌ها واریز می‌شود، اما در رفت و آمدهای دولت بالاخره رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد ماهی یک میلیون، یعنی ۱۱ میلیون تومان برای تاخیر ایجاد شده در اجرای قانون به حساب معلم‌ها واریز می‌شود.

شما رضایت ندارید؟

خیر، چراکه این مبلغ از حداقل افزایش حقوق‌ها کمتر است، قرار بود معلم‌ها به‌طور میانگین ماهی ۳.۵ میلیون افزایش حقوق داشته باشند اما حالا شده یک میلیون، درحالی‌که فقط قرار بود به حقوق نومعلم‌ها حداقل ۲ میلیون اضافه شود، به‌نظر می‌آید واریز این مبلغ هم به خاطر نگرانی از فشار معلم‌ها در شروع سال تحصیلی باشد یا ممکن است پشت آن نگاه امنیتی وجود داشته باشد.

معلم‌ها در بیانیه‌ای که اخیراً منتشر کردند از قرار گرفتن مردم مقابل خودشان گفتند، چرا فکر می‌کنید در مقابل قرار گرفته‌اید؟

ببینید، خبرهای مالی درباره معلم‌ها به سرعت رسانه‌ای می‌شود، حتی دولت پیش از اجرای تعهد مالی این خبرها را منتشر می‌کند، ولی باور کنید بیش از ۹۰ درصد این وعده‌ها اجرا نمی‌شود، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت بین ۶ الی ۱۶ میلیون به حقوق معلم‌ها اضافه می‌شود، در صورتی که این‌گونه نشد، حالا امروز واریز علی‌الحساب ۱۱ میلیون به حساب معلم‌ها و اعلام این خبر در رسانه‌ها سبب شده مردم به نوعی مقابل معلم‌ها قرار بگیرند، درحالی‌که بیش از این مبلغ طلب معلم‌ها از وزارتخانه است.

بازخوردی گرفته‌اید؟

بله در جایی بودم که فردی به طعنه می‌گفت قرار است در ماه ۱۱ میلیون به حقوق‌تان اضافه شود، به نظرم نحوه اعلام واریز ۱۱ میلیون از حق خودمان به حساب معلم‌ها طوری بود که معلم‌ها را عصبانی کرد، چراکه همه مردم ایران الان تحت فشارهای شدید اقتصادی هستند وقتی اعلام می‌شود برای هر معلم ۱۱ میلیون تومان واریز می‌شود در جامعه حساسیت ایجاد می‌کند، فریاد می‌زنند قرار است برای معلم‌ها ۱۱ میلیون واریز کنند، بدون این‌که توضیح بدهند این پول بخشی از طلب ۱۳ ساله معلم‌ها است که به آن‌ها نداده‌اند، اگر کسی خارج از فضای معلم‌ها باشد با شنیدن این خبر ممکن است از دست معلم‌ها برافروخته شود، این اقدام قرار دادن کل جامعه مقابل معلم‌ها است، این اقدام جوی ایجاد کرده که از یک طرف جامعه را نسبت به معلمان بدبین می‌کند و از طرفی معلم‌ها را عصبانی.

ما می‌دانیم از معلم‌ها خواسته شده مدارک خود را در یک سامانه بارگذاری کنند تا بعد از بررسی به آن‌ها رتبه داده شود، اما به نظر می‌رسد معلم‌ها به این اقدام هم اعتراض دارند دلیل‌اش چیست؟

دلیل‌اش واضح است، ما یک خلاصه پرونده به‌نام فرم ۵۰۲ و حکم کارگزینی داریم، همه این مدارک با جزئیات وجود دارد، اصلاً هیچ معلمی بدون این مدرک‌ها ارتقاء پیدا نمی‌کند. تمام ساعت‌های ضمن خدمت معلم‌ها در اختیارشان وجود دارد و ثبت شده است، تمام اطلاعات شغلی ما وجود دارد و نیازی نیست هر معلم خودش مجدد تمام این مدرک‌ها را بارگذاری کند، شما فرض کنید اگر ما ۸۰۰ هزار نفر معلم داشته باشیم و هرکدام ۲۰ مدرک بارگذاری کنند چیزی حدود ۱۶ میلیون مدرک بارگذاری شده است، چه‌کسی می‌خواهد این مدارک را بخواند، همین اقدام یک شبهه ایجاد کرده، این‌که ظاهراً کسانی هستند که نمی‌خواهند این قانون را اجرا کنند، اما چون نگران فشار معلم‌ها هستند خواستند تمام معلم‌ها، ستادها و ادارات، سرگرم بارگذاری مدرک و کاغذ بازی‌های مجازی شوند.

می‌شود پیش‌بینی کرد سرنوشت قانونی ده ساله که به این نقطه رسیده در ماه‌های آینده چه می‌شود؟

با این روند بارگذاری مدارک دست آخر احتمال دارد بگویند ما هنوز فرصت نکرده‌ایم مدرک تمام معلم‌ها را چک کنیم. این شبهه وجود دارد که می‌خواهند معلم‌ها را در رتبه‌های یک الی سه رتبه‌بندی کنند تا معلم‌هایی که انتظار رتبه‌ی بیشتر دارند وارد یک پروسه اعتراض و شکایت شوند، پروسه‌ای که بسیار زمان‌بر است، تا بخواهند مدرک‌ها و شکایت‌ها را بررسی کنند اصطلاحاً زمان می‌خرند، به‌نظر می‌آید دولت با کاغذ بازی‌های مجازی دنبال وقت خریدن است تا افزایش حقوق‌ها بر اساس قانون رتبه‌بندی به تاخیر بیفتد.

بیشتر بخوانید:

کدام معلم‌ها مشمول قانون رتبه‌بندی می‌شوند؟

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1664940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    ۱۱ تومن کمه هان؟!
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      خیلی هم زیاده! فقط موندم باهاش چیکار کنم؟ خرج دندان هایم کنم که جلوی بچه های شما خجالت نکشم یا یک دوچرخه برای پسرم بخرم که جلوی بچه ام خجالت نکشم! حتی حاضرم همه این پول رو به تو بدم که کمی خجالت بکشی!
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      13 9
      ۱۱ تومن برای یک سال داده شده هر ماه یک میلیون پرداخت این پول هم بعد یکسال شبهه این را دارد که معلمها حقوق زیاد دریافت می کنند
    • داود IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      16 10
      اگه فهم می داشتی می فهمیدی که معلم داره برای بچه ی جنابعالی خودش را فدا می کند که آینده ای داشته باشد
  • شاغلام IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    کاری به این ندارم که دولت گفت 11 م علی الحساب و این اقا میگه همینه و تموم شد اما واقعا فقط معلم ها کار میکنن ؟ معلم ها که 3 ماه تعطیلن بقیشم که میگن خصوصی بگیرید یا برید کتاب گاج بخرید و.... غیر اینه ؟
    • محسن IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      51 24
      طبق قانون افزایش حقوق سالیانه باید 38 درصد تورمی که خودشون میگن باشه که 10درصد اضافه کردن این علی الحساب راهم که ماهی حداکثر یک ونیم درنظر بگیرم عملا همان افزایش حدود 25 درصد سالیانه میشود ودولت بااین کار عملا معلما راگول زده .11میلبون برای 9ماه است
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      64 40
      معلم و پزشک مثل دلال نیست که مفت خوری کند معلم و پزشک دایم در حال تحصیل و تحقیق هستند مگر می سود بدون مطالعه سر کلاس رفت کمی تعقل
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      61 39
      باید معلم باشی تا متوجه بشی جقدر مشکلات در سیستم وجود داره. واقعا نمیشه با این شرایط زندگی کرد.
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    سالهاست که دولت ها به کمک صدا وسیما مردم را در برابر معلم قرار میدهند. دولت ها علاقه به سرمایه گذاری در سیستم تعلیم و تربیت ندارند. البته دود این سیاست به چشم جامعه میرود. معلم برای اینکه چرخ زندگی اش بچرخد، مجبور است چند جا کار کند. درنتیجه تمرکز و انرژی لازم برای اداره کلاس های ۴۰ نفره نخواهد داشت.
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    اول اینکه ۱۱ میلیون ندادند و ۹ میلیون دادند, چون برای ۹ ماه ریختند. در ضمن, حقوق من بعد از ۶ سال سابقه، پنج میلیون و ششصد هزار تومن هست !!!!
    • علی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      32 63
      این که اخبار معلم ها پخش میشه بخاطر جمعیت زیاد آن هاست و البته دم دولت گرم که این مصوبه رو اجرایی کرد 11 میلیون هم پول کمی نیس برای یک کارمند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    76 88
    معلمی در تمام دنیا از مشاغل سخت هست، تو ایران راحت ترین! تمام سال تعطیل! به راحتی میتونن یه شغل دیگه هم داشته باشن!
  • معلم نیستم! IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    66 87
    معلم‌ها اومدن اینجا دارن به نظرات مثبت و منفی می دن. درحالیکه بقیه سر کارن. اینجا بی کار بودن معلم ها تو تابستون قشنگ نمود پیدا می کنه. بقیه سال هم ساعت کاریشون خیلی کم هست. اگه برساس ساعت کاری باشه خیلی هم حقوقشون از خیلی از اقشار بیشتره.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    69 33
    4 تومن ریختن اکثرا هم 6 الی 7 ریختند دقیقا کجا 11 ریختند .. مگه برای همکارای با سابقه بالای 20 سال
    • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      15 5
      شما ۱۰دقیقه با ۴۰دانش آموز توی کلاس باش تدریس هم نکن تا سختی کار رو بفهمی
  • رضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    ابتدا بگم که بنده معلم نیستم ولی شرافت کاری و زندگی کاریم رو مدیون تک تک معلمان عزیزی میدونم که برای من زحمت کشیدند. بهتره بجای بخل و حسد ورزیدن به کسانی که تربیت فرزندان ما رو به عهده دارند از صمیم قلب برای ارتقای جایگاه حقوقی و شخصیتی معلمین زحمت کش آموزش و پرورش دعا کنیم.آینده فرزندان این مملکت در گروی آسودگی خاطر این قشر زحمتکش هست.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    58 16
    یازده میلیون کجا بود هفت تومن دادن. 😔
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
      9 2
      اجاره بهای یکماه خونه نمیشه. این پول ها زمان خودش ارزش داشت. پولی که بعد از ده سال میدن ارزش اسمی خودشو توی این مدت در برابر گرانی زمین و خودرو و مسکن از دست داده.
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    64 27
    بیچاره معلم ها و بدتر از اون بیچاره استادان دانشگاه آزاد اسلامی که حقوق چندرغاز را هم سرموعد که نمی دن بلکه درصدی میدن، خداد به داد نظام آموزشی کشور برسه، بدا به حال آیندگان و آینده سازانی که زیر دست معلمان و استادان نگران و دلواپس و بی انگیزه و در تنگنای مالی آموزش می بینند
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    46 11
    میانگین ۶ میلیون واسه ۹ ماه واریز کردن نه ۱۱ میلیون یکسان برای همه...
  • علی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    12 5
    درتاریخ ایران از دوکلمه به ننگی وافتضاح چندش آوریادخواهد شد اول رتبه بندی معلمین دوم برجام چون اساس هردو فریب طرف مقابله وبس
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    7 9
    بنده استاد دانشگاه هستم با مدرک دکتری برای مدت ۷ سال. دریافتی ماهیانه بنده ۱۱ میلیون هست و آنچه به عنوان موظفی پژوهشی سالانه موظف به انجام آن هستم ده ها برابر معلمان است.
  • فرهاد IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    6 17
    من با 23 سال سابقه و مدرک ارشد 7و 300 حقوق میگیرم... راستی ی سئوال درآمد 20میلیونی از هر دانش آموز هنگام ثبت نام کجا میره؟ معلم ها عموما متوقع ترین، کم تلاش ترین ، راحت طلب ترین اقشار این جامعه اند .... البته عموما نه همه
  • امیر IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    13 8
    عموی من معلمه با بیست و دوسال سابقه حدود هشت تومن حقوقشه. پسرش با پنج سال سابقه کارمند اداره برقه، پشت کامپیوتر میشینه ، حقوقش هفده تومن. کجاست این عدالت؟ ادم یه دکه داشته باشه سیگار بفروشه درامدش چندین برابر از معلم میشه
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    6 3
    واسه ما که ۳تومن دادن!!!!! حالا بقیش چی شده، الله اعلم!!!!!
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 13
    چرا معاما بابد اینقدر پول بگیرن ؟مگه برا بچه های ما‌7چه کار می کنن ؟درس دادن وظیفه اشونه دیگه
  • محسن IR ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    3 7
    مدیر مدرسه ما هنوز به پول ثبت نامی ها در مسافرت هست اصلا مگه اینا کار می‌کنند
  • آراد IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    7 2
    دولت فقط وعده های پوچ می‌دهد
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    2 3
    برای مربیان پرورشی و قرآنی هیچ پولی واریز نکردند
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    4 7
    جان مادرتون دیگه معلم معلم نکید من خودم کارگرم به خدا ماهی۴تومن میگیرم بیمه هم ندارم کی به فکر ما بدبخت هاست تا ما به فکر اونا باشیم
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۱
    5 3
    دروغ میگن برای اکثریت ۶ میلیون ریختن
  • مهدی IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    3 2
    همیشه همینطور بوده و هست .
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 4
    سلام فقط دارن حرف میزنن من با 24سال خدمت9تومان ریختن
  • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 4
    از همین پیام هایی که نوشته شده جایگاه معلم در جامعه مشخص است.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    8 4
    واقعا تمام مطالبی که در این خبر و مقاله در مورد رتبه بندی معلمان نوشته شده،کاملا درسته.خدا ازشون نگذرد که اینطوری با مقام و شخصیت و جایگاه معلم در جامعه بازی می کنند و همچنان جامعه معلمان را فقیر و فقیرتر نگاه داشته اند.
  • بی نام IR ۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    6 2
    به معلم‌های پیمانی مهرآفرین پول ندادند ایهاالناس به حرف این دروغگو ها گوش ندهید ،😠😠😠😠😠😠😠
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 4
    ۱۱ میلیون کجابود؟؟؟ برای من نه میلیون واریز شد و برای بسیاری از همکارانم بین ۶ الی ۷ میلیون واریز شد. حتی یک نفر رو ندیدم ۱۱ میلیون دریافت کرده باشه
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    4 6
    والا حقوق بقیه کارمندان هم بیشتر از این نیست که اینقدر می گن حقوق معلما کم است
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۲
    5 4
    سلام، والا دروغه. من هم معلم هستم ولی ۱۱ میلیون برام واریز نکردن. فقط دروغ میگن.
  • معلم بدهکار IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۳
    5 4
    مگرچندین سال به ماحقوق ومزایاوکارکرد ندادندچرامارانیشناسند والان مدرک میخوان یعنی چه من 9و500 واریزکردن با29سال، چرا تاکی کاغذبازی