خلاء کنشگری چین در مذاکرات/ اجرای قرارداد ۲۵ ساله در گروی احیای برجام است

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرآنلاین در تشریح دلایل عدم کنشگری چین در مذاکرات رفع تحریم ها، گسترش روابط ایران و چین و همچنین اجرای قرارداد ۲۵ ساله را منوط به رفع تحریم های بین المللی و برقراری توازن در روابط دو کشور دانست.

مهسا مژدهی: بالاخره پاسخ آمریکا به پیشنهادی که ایران در مورد متن اروپایی ها داده بود، اماده و ارسال شد. هنوز محتوای این پاسخ مشخص نیست. برخی رسانه های عربی می گوید امریکا با شروط اضافی که ایران گذاشته موافقت نکرده است. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی همه تلاش خود را می کند تا بتواند از ایجاد یک توافق جلوگیری به عمل بیاورد. گانتس وزیر جنگ اسراییل توافق با ایران را بد توصیف کرده و کفش های خود را پوشیده تا به زودی به واشنگتن سفر کند. برای تلاویو هرگونه توافقی بین امریکا و ایران بد تلقی می شود. با همه اینها اگر توافقی صورت بگیرد، تهران ممکن است بتواند از مواهب بیشتری در ارتباط با متحدان فعلی خود برخوردار شود.

ابراهیم رحیم پور معاون سابق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در مورد سناریوهای پیش رو در خصوص روند گفتگوهای رفع تحریم گفت: شواهدی که از دو طرف دیده می شود، نشان دهنده نیاز دو طرف به توافق است. علی رغم یک سری شعارهایی که همه طرف ها برای حفظ شئونات خود می دهند، مشخص است که احیای برجام برای ایران و امریکا و بعد از آن اروپایی ها و بعد هم روسیه و عربستان و ... مساله مهمی است. اگر طرف ما فقط امریکا بود، این معادله خیلی قابل کنترل تر بود. اما این معامله چند مجهولی شده و یک مقداری کار مذاکره کنندگان خود ما، سخت تر شده است. آنچه که در صحنه می بینیم، این است که توپ در زمین امریکا قرار دارد. واشنگتن مشکلات داخلی خود و بزن بزن های جناحی خود را دارد. برای واشنگتن هم علی‌رغم نیازی که دارند خیلی اسان نیست که افراد داخل دولت و جناح های رقیب را ترغیب کنند تا به خواسته های ایران تن بدهند.

بدون رفع تحریم‌ها نمی‌توان به اجرای قرارداد ۲۵ ساله با چین امید داشت

بیشتر بخوانید:

سی‌ان‌بی‌سی: نسخه جدید برجام متفاوت است/تایم: تعلل بایدن چند دلیل دارد

گروسی: توافق برای احیای برجام چندان دور نیست

۳ خواسته برجامی رد شده ایران از سوی آمریکا / فرانس ۲۴ روایت کرد

در رابطه با آمریکا باید یک بله یا یک نه بزرگ بگوییم

اما نسبت به یک سالی که دولت جدید مذاکره کرده، در حال حاضر وضعیت به نظر بهتر می آید. افکار عمومی در ایران به دلیل حساسیت هایی که وجود دارد، خیلی در جریان مسایل اصلی مذاکرات نیست. حتی نمایندگان مجلس هم به این بی اطلاعی معترض بودند.

او در مورد فعالیت های رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن روند رو به جلو در احیای برجام توضیح داد: در دنیا هر رژیم و کشوری به اندازه خود و اهرم هایی که در اختیار دارد، می تواند در صحنه بین المللی موثر باشد. از این جهت است که دیپلمات های دلسوز ما معتقدند هر چقدر تعداد کشورهایی که ما می توانیم با آنها لابی و گفتگو کنیم بیشتر باشد، سود بیشتری می بریم. در مورد اسراییل هم این موضوع صدق می کند. تعداد کسانی که با اسراییل مشورت و بده بستان می کنند، نسبت به سال های گذشته بیشتر شده است. حتی کشورهای عربی در خاورمیانه هم به این جمع پیوسته اند. به همین خاطر تل اویو در جهت استفاده از قدرت خود برای متوقف کردن روند احیای برجام حرکت کرده است. اما این اقدامات به این معنی نیست که اسراییلی ها بتوانند بایدن و امریکا را مجاب کنند تا به حرف هایشان در مورد ایران گوش بدهند. رژیم صهیونیستی به دنبال بهانه ها و نقطه ضعف هایی از سوی ایران است تا ضمن مخالفت با احیای برجام، بتواند با استفاده از ابزارهای خود یعنی قدرت بین المللی و مادی خود بده بستان های ویژه ای را انجام دهد.

رحیم پور در خصوص عدم کنشگری چین در گفتگوهای اخیر هسته ای نیز گفت: ذات چین و دیپلماسی اش ویژه و مخصوص است و قابلیت مقایسه با دیگر کشورها را ندارد. به عنوان مثال سفر اخیر نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را مدنظر قرار دهیم. این موضوع برای پکن از جهات بسیاری حیثیتی بود. اما به چند بیانیه و مانور نظامی اکتفا کرد. وقتی یک کشوری شاکله اش به این صورت است، ما چه توقعی داریم که از ما حمایت کرده یا داد و ستدی کند که به ضررش تمام شود؟ قطعا چنین رویه ای را نداشته و در آینده نیز نخواهد داشت. به همین دلیل است که ایران نیز باید به همان میزانی که آنها پا جلو گذاشته اند به سمتشان حرکت کند و سیاست متوازنی را در پیش بگیرد.

او در مورد امکان برقراری توافق ۲۵ ساله ایران و چین اظهار کرد: ما اگر بخواهیم همین وضع موجود تحریمی خود را در دنیا ادامه دهیم، اوضاع به همین شکل فعلی پیش می رود. اما اگر بخواهیم روابط گسترده با کشورها داشته باشیم اوضاع فرق می کند. چین در حال حاضر با ۷۰ کشور شریک اول تجاری است و پتانسیل قوی دارد. حتی با ایالات متحده شراکت دارد. شریک اقتصادی است که می توان با آن کار کرد. در دوران تحریم هم ما با پکن کار کردیم. اما برای دوره غیر تحریم، اینکه بتوانیم با آنها مثل قبل کار کنیم و آنها هم موافق باشند، یا نه، باید ببینیم چه پیش خواهد آمد. به هر حال ما نبایستی قراردادی را پیش ببریم که خودمان را موظف بدانیم به چین تخفیفات دائمی بدهیم. باید وضعیت به حالت عادی برگردد و ضمن برقراری ثبات و ارامش و رفع تحریم های شدید بین المللی شرایطی فراهم شود تا در وضعیتی برابر، موضوع قرارداد ۲۵ ساله را دنبال کنیم.

۳۱۱۳۱۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1665875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 0
    ای کاش حداقل نظر مردم را در خصوص چین هم می پرسیدند. به جرات میتونم بگم اکثریت ملت مخالفند. الته سود ۴ درصد جمعیت در واردات اشغال از چین است. و همانها اجازه نمی دهند منافع ملت لحاظ شود.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    2 0
    نظر خوب وپسندیده ای است روسیه ما را به جایی نمیبرد همانطور که تاریخ نشان داده
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    قرارداد 25ساله با چین در شرایط تحریم نوشته شده و اگر قرار باشد چین هم منوط به حل برجام بیاد کارکنه جادارد ما هم در شروط این قرارداد باز نگری کنیم.لطفا مسئولین مواظب باشن
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    آیا مسوولین نمدانستندقبر از توافق برجام هیچگونه توافق اقتصادی بین المللی یا با کشورهای قدرتمند خنثی است که این همه برای آن باج دادن
  • شهرام IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    همیشه ما توی معادلات منطقه یه دستی بزرگی میخوریم
  • محمد IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    کشور ما بر اثر بی خردی های فراوان چه در صحنه داخلی و چه خارجی وارد باتلاق هایی شده که بیرون امدن از ان کاری سخت ودشوار است
  • دادا IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    پس دولت اقای رئیسی هرچه قراردادهای خارجی بشته منوط به رفع تحریم است اگر تحریم برداشته نشود یعنی در طول یکسال گذشته هیچ کاری بنفع کشور انجام نداده قرداد با چین و روسیه و قرارداد مسئله شانکهای همه بستگی به رفع تحریم داره اگر برداشته نشود نه روسیه و نه چین با ایران معاملاتی انجام نخواهند داد
  • احمدی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    بله دیگه ، وقتی میگوییم باید سیاست قوی در مورد امریکا داشته باشیم یعنی اینکه نگوییم مرگ بر فلان بلکه با او دوست شویم ولی از پشت خنجر بزنیم ، شما مذاکره می کنید اون طرف میگن مرگ بر فلان ! یعنی چی خوب اگر میخواهید مذاکره به سرانجام برسد چرا چوب لای چرخ میکنید؟
  • علیرضا IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 2
    اسرائیلی ها خیلی هم مایلند مسئله هسته ایی ایران تحت کنترل بشه واز اینه ار وضعیت هسته ای آگاه نباشند خیلی می ترسند.
  • ایرانی IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    خدا خودش کمک کنه نتونن بیان تو ایران
  • سعید IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 1
    کلا حماقته نگاه به شرق و غرب باشه. نگاهها باید به داخل باشه که متاسفانه نیست و نخبه هامون هم متواری شدن.
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    خخ مگه قرار نبود بی نیاز کنه ایران رو از برجام
  • حبیبی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    الان معلوم شد که قرارداد ۲۵ ساله وجود داره بیچاره مردم بیچاره مردم
  • طاهر IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 2
    بنظرم به ایطورتوافق نه گفته شود خیلی بهتر وباارزش تراست مردم فشاررامتحمل شده ومیتواندادامه دهد .البته بیشترین فشار علیه مردم مستاجربودن ونداشتن زمین ۱۰۰ متریست.که آنهم درهمه شهرها ممکن به تحویل مردم مستاجرهست
  • علی حیدری IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    واقعااین دیگه چه قرار دادیه که چین باید از آمریکا اجازه بگیره تا قرار داد رو اجرای کنه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    قراردادهای بدترر از ترکمن چای
  • مجید IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    1 0
    وقتی یه کشور مثل چین هم نفع داره هم توان ایستادگی در مقابل امریکا وغرب رو نداره چه قرار داد ۲۵ ساله ای وگرنه خود چین از تکنولوژی غربی استفاده میکنه ما هم مستقیم اگر برجام اجرا لشه با غرب وارد فتز اقتصادی میشیم
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    اخرش هم چین باز هم امتیازی میخوادباوجود اینکه میداند باروی کار امدن دوباره جمهوریخواهان درامریکا باز برجام از بین میرود
  • IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۰
    0 0
    برجام اگه خوب بود برجام ‌۱ جواب می داد شد ۲ بعد میشه ۳،اصلا ولش کنند،مگه میشه به این غربیها اعتماد کرد؟