یک جامعه‌شناس: برخی افراد در صحنه تصادف قمه به دست می‌گیرند تا خود را محق جلوه دهند

ایسنا نوشت: یک جامعه‌شناس معتقد است که برخورد قاطع و محکم با سارقان و به خصوص سارقان خشن سبب می‌شود که افراد کمتری جرات ارتکاب جرائم خشن را داشته باشند.

امیر محمود حریرچی درباره ضرورت برخورد قاطع با جرائم و به خصوص سرقت‌های خشن در جامعه گفت: به نظر می‌رسد که در کشور ما برای برخورد با جرائم خشن ضعف قانونی وجود دارد چراکه تعریف مناسبی از جرائم خشن نداریم. همین موضوع نیز منجر به آسودگی خاطر برخی از مجرمان برای ارتکاب جرائم خود شده است و آنها تصور می‌کنند که با سوءاستفاده از خلاهای قانونی می‌توانند از مجازات سنگین رهایی پیدا کنند.

وی ادامه داد:‌ به همین دلیل نیز معتقدم که قوانین باید در این زمینه سختگیرانه‌تر و به عبارتی دیگر بازدارنده‌تر شود. گاهی عدم برخورد با خشونت‌های کوچک به تدریج منجر به بروز خشونت‌های بزرگتر می‌شود و از این رو لازم است مجازات بسیاری از جرائم به گونه‌ای باشد که اولا فرد اصلا به ارتکاب آن فکر نکند و ثانیا اگر مرتکب آن شد به گونه‌ای مجازات شود که دیگر به سراغ آن نرود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه وقوع جرائمی مانند همین زورگیری‌های خشن و انتشار تصاویر آن در فضای مجازی، اقدام به ایجاد نا امنی و از آن مهم‌ترین ایجاد احساس ناامنی در جامعه می‌کند، گفت: قوانین ما در این زمینه باید شرایطی را فراهم کند که فرد جرات نکند که دست به رفتارها و جرائم خشونت‌آمیز بزند.

حریرچی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که می‌توانند با رفتار خشونت آمیز حق خود را بگیرند، گفـت: متاسفانه ما شاهد پدیده‌ای هستیم که در آن برخی از مردم با ارتکاب خشونت به دنبال گرفتن حق خود هستند. برای مثال در صحنه تصادف فردی که مقصر است با داد و بیداد و استفاده از قفل فرمان خودرو یا حتی سلاح سرد مانند قمه سعی می‌کند خود را محق جلوه دهد و اصطلاحا دست پیش را می‌گیرد که پس نیفتد.

این جامعه‌شناس درباره خشونت کلامی نیز گفت: ما البته نباید تنها خشونت فیزیکی را ببینیم، گاهی خشونت کلامی نیز آثار بدی روی افراد برجای می‌گذارد. به عنوان مثال سارقانی که ممکن است علاوه بر رفتار خشونت آمیز، کلام خشونت آمیزی نیز با مالباخته داشته باشند و از این معتقدم این افراد را نیز با جزو سارقان خشن دسته‌بندی کرد.

تصمیم پلیس و قوه‌قضاییه برای تشدید برخورد و مجازات سارقان درست است

وی درباره تصمیم پلیس و قوه‌قضاییه برای تشدید برخورد و مجازات جرائم خشن و به خصوص زورگیران و سارقان خشن نیز گفت:‌ این تصمیم خوبی است که می‌تواند منجر به کاهش آمار وقوع چنین جرائمی شود، اما لازم است که در کنار آن در کشور ما هم مانند بسیاری از کشورهای دنیا، قوانین هم اصلاح شده و به سمت بازدارندگی برود، نباید به سادگی از کنار خشونت و جرائم خشونت آمیز بگذریم. مجرمان جرائم خشن باید بدانند که قرار است تاوانی بیشتر از جزای نقدی یا حبس کوتاه‌مدت برای جرم خود بدهند.

این جامعه‌شناس افزود:‌ متاسفانه در برخی موارد مجرمان خشن دست به جرائمی خشن از جمله قتل، آن هم با برنامه‌ریزی قبلی می‌زنند و بعد هم برخی در مقام دلسوز ظاهر شده و تقاضای بخشش برای مجرمی را می‌کنند که با نیت قبلی چنین جرمی را مرتکب شده است. این موضوع در سطح کلان نیز مشاهده می‌شود و برخی به دنبال دلسوزی برای مجرمان و سارقان خشن هستند. اما وقتی کسی با برنامه‌ریزی خانواده‌ای را داغدار کرده یا به فردی آسیب می‌رساند، باید با مجازاتی سنگین و بازدارنده مواجه شود. این موضوع فرق دارد با کسی که ناخواسته و بدون نیت قبلی مرتکب جرمی شده است.

وی گفت: رسانه نیز باید آموزش‌های لازم را در این زمینه به مردم ارائه دهند و همزمان مطالبه‌گری هم داشته‌ باشند، تا خشونت در جامعه کنترل و مدیریت شود. این می‌تواند منجر به برخورد جدی‌تر و قاطع‌تر مقام‌های مسئول با سرقت‌ها و انواع جرائم خشن هم شود. همچنین افرادی که در معرض خشونت بودند می‌توانند اهمیت موضوع را به مردم و مسئولان نشان دهند تا همانطور که مسئولان قوه‌قضائیه و پلیس نیز به آن اشاره کردند، برخورد با سرقت‌های خشن به شکل جدی پیگیری شود.

بیشتر بخوانید:

دستگیری قاتل ۶ نفر در شهرستان دلفان استان لرستان

درگیری خانوادگی منجر به قتل ۶ نفر شد؛ برادر کشی بر سر اختلافات ملکی

47231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1666272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =