مسئول اصلی مشکلات افغانستان به روایت سخنگوی طالبان

ایسنا نوشت: سهیل شاهین، سخنگوی طالبان، غرب را مسئول بحران انسانی می‌داندکه پس از تسلط این گروه در سال گذشته، افغانستان را فرا گرفته است.

شاهین در مصاحبه‌ای اختصاصی به فاکس نیوز دیجیتال گفت: «دست‌های ما بسته است. ما با تحریم‌ مواجه هستیم، کشورهایی از جمله آمریکا که پروژه‌ها را تأمین مالی می‌کنند، از تأمین مالی آن پروژه‌ها منصرف شدند. این نیز یکی از عوامل افزایش فقر در کشور است».

وی با ابراز تاسف گفت: ما مشکلاتی داریم، اما بسیاری از این مشکلات را از گذشته و همچنین به خاطر جامعه بین‌المللی به ارث برده‌ایم.

شاهین در مورد چند موضوع در مورد وضعیت افغانستان پس از تسلط طالبان در پی عقب نشینی شتابزده آمریکا صحبت کرد. بحران انسانی طولانی‌مدت که کشور را فراگرفته است و همچنین نگرانی‌ها در مورد امنیت پس از ایالات متحده بخصوص پس از کشتن ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل.

طالبان می‌گویند که جسد رهبر القاعده را که توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در کابل مورد هدف قرار گرفته بود، پیدا نکرده است. در اوایل این ماه، ایالات متحده الظواهری را در یک عملیات "موفقیت آمیز" ضد تروریستی کشت.

شاهین گفت که تحقیقات در مورد قتل الظواهری در حال انجام است و خاطرنشان کرد که نتایج این تحقیقات به موقع اعلام خواهد شد. او گفت که طالبان به توافق دوحه پایبند است و میزبان سازمان های تروریستی در کشور نیست.

وی تاکید کرد: ما به همه گروه‌ها و حامیان آنها پیام روشنی داده‌ایم که جایی در افغانستان ندارند تا از آن علیه سایر کشورها استفاده کنند. اگر کسی در کشور مخفی باشد، هر زمان که متوجه شویم اجازه نمی دهیم.

او گفت که این سیاست طالبان است، اما پس از آن گفت که شاید برخی تروریست ها بدون اطلاع طالبان در کشور پنهان شده‌اند. شاهین آمریکا را به دلیل روابط ضعیف بین دو کشور پس از ۱۱ سپتامبر مقصر دانست و گفت که افغانستان این حمله را محکوم کرده و پیشنهاد "همکاری" در تحقیقات با ایالات متحده را داده است.

شاهین بر نیاز به "روابط عادی" با سایر کشورها به منظور دستیابی به امنیت اقتصادی بهتر و "عادی سازی" وضعیت در افغانستان تاکید کرد،

طالبان می‌خواهد تصویری از همکاری آشکار با جامعه بین‌الملل ارائه دهد تا کمک‌های بسیار مورد نیاز را به اقتصاد فروپاشیده افغانستان برساند. ایالات متحده آمریکا. ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های کشور را مسدود کرد و به مذاکرات درباره آزادسازی احتمالی وجوه پس از مرگ الظواهری پایان داد. شاهین اصرار داشت که ایالات متحده باید پول را به "مردم افغانستان" برگرداند و گفت "هیچ توجیه منطقی" برای مسدود کردن پول وجود ندارد.

شاهین گفت: «اموال مردم را مسدود کرده‌اند. ما یک بار دیگر می خواهیم که این اموال و این پول بلوکه بازگردد زیرا بدون آن، بانک افغانستان قادر به کار عادی نیست و برای معیشت عادی مردم افغانستان نیاز است، از جمله واردات و صادرات گسترده.

طالبان هیچ پولی «مستقیم» از ایالات متحده دریافت نکرده است. دولت، اما به گفته شاهین، میلیون ها دلار از طریق سازمان ملل متحد و گروه‌های بشردوستانه هزینه شده است. برخی از منتقدان نگران هستند که پول ارسال شده به افغانستان و طالبان به گروه‌های تروریستی راه پیدا کند، اما شاهین مدعی شد که طالبان بر "تعهد" خود برای جلوگیری از رشد تروریسم در کشورشان ایستاده است.

وی از توانایی افغانستان برای سرنگونی"امپراتوری ها و ابرقدرت ها" از بریتانیا تا ایالات متحده تمجید کرد و گفت که آنها "با مقاومت مردم افغانستان روبرو شدند،

شاهین به صراحت گفت که تسلیحات و تجهیزات باقیمانده ا عقب نشینی آمریکا را نگه می‌دارند و از آن برای تقویت ارتش طالبان و حفاظت از مردم و مرزهای افغانستان استفاده می‌کنند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1666771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =