وی اظهار داشت: ماه گذشته قطار ترانزیتی حامل بار با 40 واگن از روسیه به بندرعباس وارد شد.گوگوچانی ۷۵ ترانزیت ریلی کل کشور از طریق بندرعباس اعلام کرد و اظهار داشت: ترانزیت و بارگیری در ۵ ماهه نخست سال جاری با رشد ۱۵۵ درصدی همراه بوده و حجم جابجایی مسافر با رشد ۷۷ درصدی همراه شد.
راهاندازی خط ریلی بندرعباس به قشم تا پایان دولت
مدیرکل راهآهن هرمزگان به راهاندازی خط ریلی بندرعباس به قشم تا پایان دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: کارهای اولیه این موضوع از قبیل مطالعه و مشاوره نیز توسط منطقه آزاد قشم صورت گرفته و طرح نهایی دادهشده و همچنین پایههای ثابت پل در بندر پهل نیز نصبشده است. گوگوچانی ادامه داد: این موضوع در طرح جامع راهآهن بندرعباس گنجاندیده، اراضی موردنظر نیز توسط راهآهن پیشبینی و به وزارت راه اعلامشده است. گوگوچانی این را هم اضافه کرد که در صورت تأمین اعتبار و تخصیص بودجه باوجود پیشرفت ۱۰ درصدی پروژه ، تا پایان دولت خط ریلی بندرعباس به قشم به بهرهبرداری میرسد.وی هدف از اجرای این پروژه اتصال بندر کاوه بهمنظور رشد و ارتقا بحث باری دانست. وی با اشاره به اینکه شرکت ساخت و بخش خصوصی هر دو در چنین موضوعاتی پایکار بوده و هستند، اضافه کرد: تا پایان سال جاری برخی مراکز بار همچون شرکت آلومینیوم المهدی به خطوط ریلی متصل میشوند.
ایجاد خط تراموا در بلوار ساحل
مدیرکل راهآهن هرمزگان به قابلیت ایجاد خط تراموا برای رونق گردشگری ، تسهیل دررفت و آمد بهخصوص در شهرک علوی و بلوار ساحلی در بندرعباس سخن گفت و افزود: متأسفانه اکثریت بندرعباس را فقط شهر صنعتی میبینند نباید بر روی این شهرستان اقتصادی فقط صنعتی دید بلکه باید برای هر پروژه پیوست گردشگری در آن دیده شود. گوگوچانی ادامه داد: این موضوع در طرح جامع راهآهن بندرعباس دیدهشده است ویکی از اهداف ما در این طرح اتصال شهرک علوی به ریل است و در این برنامه همچنین اتصال مسیر بندرعباس به میناب یا جاسک را به تراموا یا قطار حومهای در نظر داریم که نیاز به همراهی تمامی دستگاههای اجرایی برای عملی شدن دارد.
سیر پرونده قضایی پیمانکار
مدیرکل راهآهن هرمزگان در خصوص طراحی میدان ورودی ایستگاه راهآهن که قرار بود در سال ۹۵ به سرانجام برسد گفت:پروژه احداث میدان در ورودی ایستگاه راهآهن بندرعباس و سایر اهداف این طرح با اختلاف پیمانکار و کارفرما تاکنون بینتیجه مانده است،این موضوع در حال سیر قضایی است. گوگوچانی از دستگاه قضایی خواست هر چه زودتر به این موضوع رسیدگی کند. وی یادآور شد: این اطمینان را به مردم میدهم که پس از صدور رأی تا ۵ ماه این پروژه را به اتمام برسد.
افزایش میزان سرقتها
مدیرکل راهآهن هرمزگان در ادامه سخنان خود از افزایش میزان سرقتها در خطوط و تأسیسات و تجهیزات برقی مطالبی عنوان کرد که تاکنون منجر به حادثه نشده است و از طریق پلیس پیگیری نظارت مستمری در طول خطوط وجود دارد.وی در رابطه با واگنها حمل خودرو، گفت:در مسیر بندرعباس به تهران روزانه یک واگن برای حمل خودرو با ظرفیت ۱۰ خودرو وجود دارد که متقاضی زیاد است و شاید همین موضوع باعث طولانی شدن انتظار برای نوبت شود و در تلاشیم این موضوع را مدیریت کنیم تا زمان کمتری شهروندان در صف صدور بلیت حمل خودرو باشند. وی از کسری منابع انسانی این اداره کل سخن به میان آورد که بخشی از نیاز بخش عملیاتی را سال گذشته برطرف شده است . این مقام مسئول با اشاره به اشتغال حدود هزار و 875 پرسنل در این اداره اظهار امیدواری کرد سال جاری و سال آینده با برگزاری آزمون استخدامی در سایر بخشها نیز کمبود خود برطرف شود.
گفتنی است: اداره کل راهآهن هرمزگان با واقعشدن در سه استان یزد، کرمان و هرمزگان از خروجی سوزن ایستگاه اضطراری بندرعباس ، فعالیت خود را از سال 1368 آغاز نموده و در 26 اسفندماه 1373 به بندرعباس متصل شد. مهمترین ایستگاههای این اداره کل ایستگاه ماموری ،انشعاب ، تزرج ، گل گهر، سیرجان و خاتون آباد است. راه آهن منطقه هرمزگان بخش هایی از استان یزد، بخش هایی از استان کرمان و استان هرمزگان را در بر می گیرد که ۶۱۲ کلیومتر دو خطه را از خروجی بافق تا هرمزگان در بر می گیردو با ۲۵ ایستگاه فعال حدود ۱۵ درصد سهم شبکه ریلی در حوزه بار کشور را شامل می شود.
نظر شما