«جی-20 بال مثلثی»؛ جنگنده‌ای برای حمله به عمق خاک دشمن/ عکس

فارس نوشت: رسانه آمریکایی نوشت، «جی-20» بال مثلثی ساخت چین اولین جنگنده رادارگریز غیرآمریکایی در جهان و ویژه حمله به عمق خاک دشمن است.

جنگنده رادار گریز «جی-۲۰» بال مثلثی ساخت چین تقریباً یک دهه است که در مراحل مختلف توسعه قرار دارد و طبق نظر کارشناسان الهام گرفته از سه نوع جنگنده روسی و آمریکایی است.

وبگاه «۱۹ فورتی فایو» روز یکشنبه در مطلبی به قلم «الکس هولینگز» نوشت، چین سابقه در الگوبرداری از طرح‌ها و فناوری‌های رقبای خود دارد و شواهد نشان می‌دهد که چنگدو جی-۲۰ ، جنگنده رادارگریز برتر این کشور از این قاعده مستثنی نیست.

بر اساس این گزارش، جی-۲۰ اولین جنگنده رادارگریز غیرآمریکایی در جهان است که عملیاتی شده و عملاً به انحصار ۳۴ ساله آمریکا در این زمینه پایان داد. جی-۲۰ باجود اتهام زنی رقبا، دقیقاً شبیه سایر جنگنده‌های نسل پنجم نیست.

*جی-۲۰ اولین جنگنده رادارگریز غیرآمریکایی در جهان

چنگدو جی-۲۰ اولین جنگنده نسل پنجم چین است که ریشه آن به برنامه این کشور در اواخر دهه نود میلادی برمی‌گردد. در سال ۲۰۰۸، حدود ۱۱ سال پس از اولین پرواز« اف-۲۲ رپتور»، پروژه چنگدو به عنوان پایه ای برای اولین جنگنده رادارگریز چین انتخاب شد و در سال ۲۰۱۷ به تولید رسید. این جنگنده تک سرنشین و دو موتوره دارای طول بال‌ بیش از ۴۲ فوت و بزرگتر از اف-۲۲ است. این جنگنده اغلب با جنگنده برتری هوایی اف-۲۲ آمریکا مقایسه می‌شود، اما از نظر فنی، برای ایفای نقشی متفاوت طراحی شده است.

حداکثر سرعت این جنگنده دو ماخ و سقف پرواز ۶۶۰۰۰ فوت است. این جت می‌تواند چهار موشک میان‌برد یا دوربرد و دو موشک هوا به هوای کوتاه برد اضافی را حمل کند.

«جی-20 بال مثلثی»؛ جنگنده‌ای برای حمله به عمق خاک دشمن/ عکس

* جی-۲۰ به قلب دشمن حمله می‌کند

در حالی که رپتور همیشه برای تسلط بر نبردهای هوایی در نظر گرفته شده، اما جی-۲۰ در اصل برای پرواز در عمق خاک دشمن و انجام حملات علیه اهداف زمینی طراحی شده است. چین از آن زمان انرژی و منابع قابل توجهی را برای پر کردن شکاف توانایی نبرد هوایی اختصاص داده و سامانه‌های جدیدی مانند کنترل بردار رانش را در جدیدترین نسخه‌های این جت به منظور تبدیل آن به یک جنگنده شکاری- رهگیر پویاتر وارد کرده است. گفته می‌شود جی-۲۰ از موتور «ای ال-۳۱ اف» روسی استفاده می‌کند که چینی‌ها آن را به قیمت نیم میلیارد دلار خریداری کردند.

*جنگنده جی-۲۰ بر گرفته شده از سه نمونه

در خاتمه این مطلب آمده است، جی-۲۰ به احتمال زیاد فرزند سه جنگنده رادارگریز مختلف است. طراحی کلی این جنگنده ممکن است به شدت از پروژه «میگ- ۱.۴۴» شرکت مگویان اقتباس شده باشد شود، اما رویکرد آن شبیه جنگنده‌های اف-۳۵ و اف-۲۲ ساخت شرکت «لاکهید مارتین» است.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1667335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CA ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 2
    هواپیماهای چینی هم مثل ماشین و بقیه اجناس چینی بی کیفیت و کپی برداری است. اطلاعاتی هم که می دهند چون در این کشور ازادی بیان نیست دروغ است. نظامیان امریکا هم بخاطر گرفتن بودجه بیشتر اغراق در کارایی حنگ افزار های بقیه می کنند
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 2
    یک بنجل چینی دیگر
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 2
    مثل همیشه چین کپیکاری و دزدی کرده
  • حافظ دارابی IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    2 1
    ایران هم آذرخش تولید می‌کنه که حتی جای خلبان در کابین بزور جا میشود . فقط فکر گرفتن بودجه هستند تا از بودجه به نحوه احسن دزدی کنند .
  • IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    0 2
    هر چی باشه بازم چینییه!
  • ناشناس IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    0 2
    ازکمونیست چیزی درنمیاد
  • بهرام درویشی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    1 2
    ایران هر چه سریعتر باید اقدام به خرید حداقل یک گروهان 12 عددی از این نوع جنگنده به هرقیمتی از چین خریداری و در مواقع لروم از انان نهایت بهره برداری را داشته باشه همچنین یک گروهان 12عددی میگ57روسی و یک گروهان میگ 35روسی حداقلی برای نبردهای هوایی در اختیار داشته باشد با توجه به اینگه حدود پنجاه جنگنده اف ۵ و اف 14 رپتور آمریکایی فعال در حال حاضر در کشور داریم دسته پروازی ایران برای برتری هوایی با این جنگنده ها کاملا برطرف میشه و میتوان به صورت صد در صدی به نیروی هوایی و نبرد هوایی اطمینان کامل داشته باشیم