دولت، جوجه‌های بازار دلار را آخر پاییز بشمارد!

مردم سالاری نوشت: دستاوردسازی برای دولت سید ابراهیم رئیسی در هفته دولت، به اوج خود رسیده است. طبق دستور شورای اطلاع رسانی دولت به وزارتخانه‌ها و ارگانهای دولتی، همه موظف شده اند گزارش عملکرد خود را منتشر کنند و به همین دلیل مسابقه دستاوردسازی در دولت به اوج خود رسیده است.

دستاوردسازی برای دولت سید ابراهیم رئیسی در هفته دولت، به اوج خود رسیده است. طبق دستور شورای اطلاع رسانی دولت به وزارتخانه‌ها و ارگانهای دولتی، همه موظف شده اند گزارش عملکرد خود را منتشر کنند و به همین دلیل مسابقه دستاوردسازی در دولت به اوج خود رسیده است.در همین راستا، خبرگزاری وابسته به دولت (ایرنا) بار دیگر چوب حراج بر اعتبار خود زده و برای دستاوردسازی برای دولت رئیسی، قیمت دلار در دولتهای مختلف را مقایسه کرده و به این نتیجه رسیده که دلار در دولت رئیسی کمترین رشد را در بین تمام دولتها داشته است!
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،اما نکته عجیب در این گزارش این است که درصد رشد قیمت دلار در هشت ساله دولتهای روحانی، احمدی نژاد، خاتمی‌وهاشمی‌رفسنجانی، با درصد رشد دلار در یک سال اول دولت رئیسی مقایسه شده است! این درحالیست که مقایسه همواره باید در مدت زمانی مشخص و در بازه مقایسه ای یکسان صورت گیرد و اگر خبرگزاری دولت می‌خواست به نتیجه مطلوب برسد، باید درصد رشد نرخ دلار را در پایان سال اول دولتها با هم مقایسه می‌کرد.

دولت، جوجه‌های بازار دلار را آخر پاییز بشمارد!

اما از آنجا که رشد قیمت دلار در سال اول دولت رئیسی، بیش از رشد نرخ دلار در یک سال اول دولتهای قبلی بوده، خبرگزاری دولتی ایرنا، برای دستاوردسازی برای دولت رئیسی، علم آمار را به کلی زیر سوال برده است!در گزارش ایرنا آمده که نرخ دلار در ابتدای دولت رئیسی (نیمه مرداد ۱۴۰۰)، ۲۵ هزار و ۵۳۰ تومان بود و در انتهای تیرماه امسال یعنی نزدیک به یک سال بعد، به ۲۹۸۹۳ تومان رسیده است

. سپس نرخ دلار در ابتدا و انتهای دولتهای قبلی را مقایسه کرده و نتیجه گرفته دولت رئیسی بهترین عملکرد را در حفظ ارزش پول داشته است!اما نکته ای که در این گزارش مورد توجه قرار نگرفته این است که اولا مقایسه باید در دوره‌های زمانی مشابه انجام شود و نمی‌توان یک سال را با هشت سال مقایسه کرد. ثانیا در اغلب دولتها که دو دوره ای بوده اند، رشد نرخ دلار و کاهش ارزش پول ملی در چهار ساله دوم دولتها صورت گرفته است و معمولا در یک سال اول دولتها شاهد ثبات در نرخ دلار بودیم. به عنوان مثال، نرخ دلار در روز دوازدهم مرداد ۱۳۹۲، همزمان با روی کار آمدن دولت روحانی، ۳۲۱۵ تومان بود و در روز پنجم شهریور ۱۳۹۳ یعنی بیش از یک سال بعد، صد تومان هم ارزانتر شد و به ۳۱۱۸ تومان رسید! اگر بخواهیم عملکرد یک سال اول دولتها را در حفظ ارزش پول ملی بررسی کنیم، اتفاقا دولت رئیسی، غیر قابل دفاع ترین کارنامه را داشته است. در یک سال اول دولت حسن روحانی، نرخ دلار ارزان شد اما در یک سال اول دولت ابراهیم رئیسی، نرخ دلار گران شد!در واقع اگر خبرگزاری دولت می‌خواست بی طرفانه قضاوت کند، باید تغییر قیمت دلار در سال اول دولتها را با هم مقایسه می‌کرد. اما این کار را نکرد چون نتیجه به ضرر برنامه دستاوردسازی دولت رئیسی به مناسبت هفته دولت بود. دولت رئیسی، بهتر است این ضرب المثل را که «جوجه را آخر پاییز می‌شمارند» به یاد بسپارد چرا که قیمت دلار را در پایان دولت رئیسی باید محاسبه و با قیمت دلار در دولتهای قبلی مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید :

۲۲۰ ۲۵۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1669051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =