۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۳۷

ایرنا نوشت:

'دمیتری راگوزین' نماینده روسیه در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتقاد از طرح آمریکا برای استقرار تسلیحات راهبردی در اروپای شرقی گفت: روسیه به سپر موشکی آمریکا پاسخ خواهد داد.
به گزارش منابع خبری روسیه، راگوزین عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: مقام های اروپایی باید بدانند که ما با چه نگاهی به تاسیسات نظامی که در مجاورت مناطق غرب روسیه مستقر و گویا به سوی جنوب هدف گیری می شوند، می نگریم.
نماینده روسیه در ناتو که بارها از پدافند موشکی آمریکا در منطقه اروپا انتقاد کرده است، اظهار داشت: سپر موشکی مانند زهر مار است که در اندازه کوچک خوب است.
مقام روس خاطرنشان کرد: بدیهی است که برای استقرار سامانه موشکی در اروپا برنامه ریزی شده است و این مجموعه بخشی از ساختار نظامی آمریکا است که در اروپا و با امکانات کشورهای این قاره مستقر می شود.
وی اضافه کرد: روسیه سرانجام مجبور خواهد شد، تدابیر متقابل برای دفاع از کشور در برابر خطرات ناشی از استقرار سپر دفاع موشکی اروپا اتخاذ کند.
راگوزین گفت: روسیه سعی می کند تا بحث در باره تامین امنیت موشکی اروپا را شفاف سازی کند.
نماینده روسیه در ناتو ادامه داد: از سیاست غرب در زمینه استقرار سپر دفاع موشکی در مجاورت مرزهای روسیه و به دلیل بی توجهی به مفاد توافقنامه اجلاس لیسبون، ناراضی هستیم.
به گفته کارشناسان روابط بین الملل، یکی ازموضوع‌ های اساسی مورد اختلاف آمریکا و روسیه در چند سال اخیر، مساله طرح تهاجمی موشکی ‌موسوم به سپر دفاع موشکی است. این طرح در زمان 'جورج بوش' پسر، تحت پوشش مقابله با تهدیدات ادعایی ایران و کره شمالی مطرح شد.
بر اساس آن قرار بود رادار پیشرفته ای با قدرت کنترل شعاع شش هزار کیلومتر در کشور چک مستقر شود، تا نقش حلقه تکمیلی رادارهای آمریکایی مستقر در آلاسکا و کالیفرنیا را ایفا کند.
همچنین قرار بود برای مورد اصابت قرار دادن موشک‌های شلیک شده به سمت اروپا، موشک‌های ضد موشک در خاک لهستان مستقر شود.
با شروع کار 'باراک اوباما' درسال 2008، وی برای اجرای 'سیاست تغییر' تلاش کرد برای ایجاد فضای مناسب در مناسبات روسیه و آمریکا، اجرای طرح سپردفاع موشکی را به حالت تعلیق درآورد.
اما دولت آمریکا بار دیگر در یک سال اخیر،کار اجرای برنامه سپر موشکی اروپا را آغاز کرده و با دولت های لهستان و بلغارستان توافق هایی را برای استقرار تسلیحات راهبردی از جمله موشک های رهگیر به دست آورده است.26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 166906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =