ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد! | تصاویر

دیجیاتو نوشت: کار اند درایور(caranddriver) یکی از معتبرترین نشریات خودرویی دنیا به شمار می‌رود و مقالات آن از اعتبار بالایی برخوردار هستند. این نشریه آمریکایی امسال به سراغ کادیلاک CT5-V Blackwing رفته تا عملکرد آن را هم بلندمدت و هم در پیست ارزیابی کند. اما نکته عجیب اینکه در جریان تست‌ها موتور این سدان اسپرت از کار افتاده است!

ماجرا از این قرار است که جنرال موتورز یک دستگاه کادیلاک CT5-V Blackwing مدل 2022 را در اختیار نشریه کار اند درایور قرار می‌دهد. این خودرو از ماه مارس و با هدف ارزیابی عملکرد در بازه بلند مدت و کارکرد 40 هزار مایلی (تقریبا 64 هزار کیلومتر) به کار اند درایور اعطا می‌شود. پس از آب بندی و رانندگی با دور موتور 4000 تا کارکرد 1500 مایل (2400 کیلومتر) CT5-V Blackwing به پیست منتقل می‌شود.

تصاویر | ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد!

خراب شدن موتور کادیلاک CT5-V Blackwing در پیست

آنطور که کار اند درایور اعلام کرده، هنگام مراجعه به پیست کارکرد کادیلاک CT5-V Blackwing کمی فراتر از 1800 مایل (حدود 2900 کیلومتر) بوده است. پیش از برگزاری تست‌های جامع دست‌اندرکاران این نشریه تصمیم می‌گیرند با سیستم لانچ کنترل یا همان شروع به حرکت خودرو آشنایی پیدا کنند. شاید بدانید سیستم لانچ کنترل این خودرو قابلیت شخصی‌سازی بیشتری دارد.

تصاویر | ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد!

پس از 15 بار لانچ و آمادگی برای مانور در پیست، هنگام بازگشت از آن طرف مسیر مستقیم به نقطه آغاز، خودرو شروع به پخش اخطارهای مکرر می‌کند. این اخطارها با کارکرد نامنظم موتور و اختلال در فرایند احتراق در ارتباط بودند. با بروز این ایراد کار اند درایور کادیلاک CT5-V Blackwing را به نمایندگی محلی کادیلاک می‌برد.

تصاویر | ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد!

در آنجا با تصمیم نمایندگی موتور را از خودرو جدا می‌کنند. سپس موتور معیوب را به مقر پیشرانه جنرال موتورز در پونتیاک میشیگان منتقل می‌کنند تا مهندسان بررسی‌های دقیق‌تری روی آن انجام دهند.

تصاویر | ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد!

بعد از بررسی کامل معلوم می‌شود مشکل با سیلندرهای فرد در ارتباط است. ضمن اینکه مهندسان در جداره سیلندر 6 و سر سوپاپ‌ها خراشیدگی و صدماتی جدی پیدا می کنند. در کنار این‌ها مهندسان با آسیب‌دیدگی شمع و حتی بوش سیلندر مواجه می‌شوند که به خاطر حرارت و فشار بسیار بالا است.

کیفیت بد سوخت، متهم ردیف اول

احتمال می‌رود کیفیت بد سوخت عامل اصلی خرابی موتور کادیلاک CT5-V Blackwing باشد. در صورت بد بودن کیفیت سوخت مخلوط داخل سیلندر خارج از زمانبندی و زودتر منفجر می شود. احتمالا می‌دانید که به این اتفاق اصطلاحا ناک زدن می‌گویند.

یکی از مهندسان جنرال موتورز البته فرضیه دیگری داشت. او معتقد بود خالی شدن یکی از ریل‌های سوخت و یا نقص در سیستم خنک کاری عامل اصلی خرابی موتور است. از دید او این عوامل باعث بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و در نتیجه انفجارهای نامنظم شده‌اند. البته این فرضیه با بررسی ریل‌ها و سیستم خنک کاری رد شد.

شاید فکر کنید فشار بیش از حد به موتور و شتاب گیری‌های مکرر کار اند درایور موتور کادیلاک CT5-V Blackwing را خراب کرده است. اما مهندسان جنرال موتورز با رد این ادعا می‌گویند سدان اسپرت آنها برای چنین کاری ساخته شده و تمام طول روز را می‌توان با آن به مسابقه درگ پرداخت.

تصاویر | ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد!

فقط یک مورد خرابی در بین 20 هزار خودرو

نکته عجیب اینکه از بین 20 هزار خودروی مجهز به موتور LT4 سوپرشارژ این اولین بار است که مدلی دچار این نقص می‌شود. بد نیست بدانید این موتور علاوه‌بر CT5-V Blackwing روی مدل‌هایی مثل شورولت کوروت Z06، کادیلاک CT6، شورولت کامارو ZL1 و کادیلاک اسکلید V نیز نصب است.

اما کار اند درایور قبل از این هم سابقه خراب کردن موتور محصولی از جنرال موتورز را در کارنامه دارد! این نشریه هنگام بررسی بلند مدت شورولت کوروت مدل 2014 موتور LT1 آن را نابود کرد! در آن تست موتور این خودرو یاتاقان‌ زد!

تصاویر | ناکامی بزرگ برای جنرال موتورز : کادیلاک لووکس 85 هزار دلاری در تست کیفیت یاتاقان زد!

آنطور که کار اند درایور اعلام کرده، فرایندهای تعویض موتور کادیلاک CT5-V Blackwing توسط نمایندگی محلی شش هفته زمان برده است. این نشریه می‌گوید پس از تعویض موتور، آب‌بندی و بازگشت مجدد به پیست، این بار فشار بیشتری به سدان اسپرت آمریکایی وارد کرده‌اند. شتاب صفر تا 60 مایل 3.7 ثانیه‌ای و رکورد 11.7 ثانیه با سرعت 124 مایل برای مسیر یک چهارم مایل دو رکوردی هستند که دست‌اندرکاران کار اند درایور به آنها دست یافته‌اند.

4141

کد خبر 1669814

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    6 42
    کار به انحصارگری زشت دو خودروساز ایرانی ندارم. ولی اگر این اتفاق در ایران می افتاد یک عده سینه چاک غرب و بیگانه چه تمسخرها که نمی کردند.
    • US ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
      25 3
      دلبندم ، تو تست کیفیت مشکل داشته ، خودشون اعلام کردن! مشکل فنی برای تمام خودروساز‌ها و صنایع رخ میده مهم اینه که اون شرکت‌ها چه کاری براش می‌کنن ! وقتی‌ مشکلی‌ پیش میاد همون شرکت‌های غربی ، ماشین‌ها رو ریکال می‌کنن ، به مشتری یک ماشین جایگزین میدن و مشکل ماشین رو حل می‌کنن ! در همون کشور‌های غربی اگر بخاطر مشکل ماشین که مقصر کارخونه باشه برای مشتری اتفاقی بیفته، اون کارخونه رو تو دادگاه به صلابه میکشن و باید خسارت میلیونی دلاری بدن. ‌ها شما بگید خودروسازان داخلی‌ چه خدماتی دارن ؟ اصلا بیأییم باقی‌ مدل‌های ماشین‌ها رو مقایسه کنیم با تولیدات خودمون ! یک چیزی یاد گرفتید به اسم غرب پرست،
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    35 4
    شما این عقب مونده های بیسواد فرغون ساز را به نبوغ شگفتی سازان ایران خودرو و سایپا ببخشید. قول میدن خودروسازان ایرانی را الگوی رشد خود قرار دهند
    • یه بی ماشین IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
      4 0
      عیب ندارد همون که خراب شده بدن من ببرم ایران‌خودرو درست کنم
  • یه ایرانی IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    42 3
    اینقدر تست میکنن تا حسابی درست از اب در بیاد.ضمنا اونقدر شجاعت دارن که عیب پوشی نکنن.
  • کاشی IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    13 3
    باید از ما یاد بگیرند......!!!!
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 31
    گندهای بی هنر امریکن کار
  • US ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    23 2
    جالبه این گزارش گفته از بین ۲۰ هزار مدل تنها یک مدل این مشکل براش پیش اومده اونوقت الان یک عده دارن اینجا از غرب پرستی و دیدی اونها هم محصولشون مشکل داره و .... میگن ولی‌ نمیگن ۲ خودروساز ما از بین ۲۰ هزار مدل تنها یک مدلش سالمه .
  • سید مجیدحسینی IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    3 1
    شما خودتونم از مهندسان ایران خودرو و سایپا بدتون نمیاد سوار اشغالاشون میشین وپوز میدین وبالای صدور بیست سرعت مدیرین زمانی میتونین ایراد بگیرین که نخرین که این دو اشغال ساز درشون تخته بشه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین