کدام تاج؟ کدام پیروزی؟

مهدی تاج که ۳ سال قبل به بهانه مشکل قلبی از ریاست فدراسیون فوتبال استعفا داده بود، بار دیگر به این سمت برگشته است.

فرهاد عشوندی:مهدی تاج حالا دوباره رئیس فدراسیون فوتبال است. ساختمانی که ۲سال‌ونیم قبل چون ویرانه‌ای رها کرد و رفت چون می‌گفت قلب‌درد امانش را بریده! او حالا برگشته باز با همان ۵۱رای سابقش و البته درحالی‌که دیگر حرفی از بیماری قلبی نمی‌زند.

رسته بهداری یا رسته حفاظت اطلاعات؟

مهدی تاج؛ این نام از اواخر دهه ۷۰ به ادبیات فوتبال ایران افزوده شد. ادعا دارد که در جوانی فوتبال بازی کرده اما از دهه ۷۰ که به ذوب‌آهن رفت و با انتخاب ناصر حجازی به عنوان سرمربی نامش را سر زبان‌ها انداخت شناخته شد.
مهدی تاج البته در اصفهان نامی ناشناخته در دهه۶۰ نبود. برادر بزرگترش از مدیران ارشد نفتی و صنعتی کشور در دولت هاشمی بود. خودش البته پیشینه فعالیت در سپاه امام حسین اصفهان به فرماندهی شهید حسین خرازی را داشت. رسته نظامی‌اش البته بهداری بود و جانبازی ۵درصدی از آن سال‌ها برایش به یادگار مانده بود اما نزدیکانش او را از فرماندهان حفاظت اطلاعات لشکر معرفی می‌کردند که البته به دلیل خروج زودهنگامش از لشکر و پیوستن به صنعت، هیچ‌وقت رسته رسمی برای او در این جایگاه ثبت نشده است تا امکان حقیقت‌سنجی‌اش باشد.
البته نزدیکان تاج بدشان نمی‌آید او را صاحب لایه‌های امنیتی قوی کنند. مثالش را شاید بتوان در واکنش علی کفاشیان یکی از امنیتی‌ترین مدیران تاریخ فوتبال و ورزش ایران که مسئول ارزی کشور در سال‌های جنگ بوده و همیشه ارتباطات رده بالایی با این نهادها داشته در گفت‌وگوی سال های قبلش با رضا رشیدپور در دید درشب جست‌وجو کرد: «آقای تاج قبلا سپاه بوده و ارتباطاتی با نهادهای امنیتی هم دارد و دسترسی‌اش به این نهادها بیشتر از من است.»
حرف‌هایی که پس از قهرمانی جنجالی سپاهان در رقابت لحظه آخری با تراکتور زده شد. زمانی که وزیر ورزش وقت دستور به عزل تاج به دلیل عدم کفایت داده بود اما عملی نشد! حرف‌هایی از زبان کفاشیان که همه اهالی فوتبال می‌دانند چه ارتباطات سطح بالایی از جانب خودش و اقوام نزدیک همسرش با نهادهای عالیرتبه امنیتی کشور داشته است!
تاج همیشه در گفتارش علاقه دارد از رفاقت با مدیران ارشد نظامی، سیاسی و قضایی بگوید. در هر دولتی رفقایی دارد که او را در همه این ۳۰ سال در فوتبال نگه داشته‌اند. مثلا در دهه۸۰ وقتی در زمان مدیریت سرحلقه اصفهانی‌های ورزش یعنی مهدی اسلامیان توانستند سپاهان را به قطب جدید فوتبال ایران بدل کنند درباره مدیریت تاج و ساکت انتقادات زیادی وجود داشت. اما آنها با هزینه‌های گزاف تیمی را بنا نهادند که هر سال رکورد هزینه در فوتبال ایران را می‌شکند. تیمی که درباره قهرمانی‌هایش محمد دادکان رئیس وقت فدراسیون فوتبال بارها اعتراف کرده برایش مسجل شده لای گزهای اهدایی به داورانی که برای داوری بازی‌های این تیم می‌رفتند، سکه پیدا کرده بودند. جرمی که طبق کدهای اخلاقی فیفا یک جریمه مشخص دارد: محرومیت ابدی از فوتبال!

«مدیریت دور برگردانی» از چپ به راست و برعکس!

روابط تو در تو برای ماندن در قدرت یکی از ویژگی‌های مهدی تاج است. تلاش برای داشتن رسانه را او در دهه ۸۰ فهمید پس سراغ روزنامه‌داری با شرکای تجاری فولادی رسانه‌ای‌اش رفت و جهان فوتبال را ضمیمه قدرتش کرد برای اثرگذاری در فوتبال.

او اما خروج از اصفهان و تلاش برای بودن در راس فوتبال را در دولت احمدی‌نژاد آغاز کرد. دبیرکلی اتحادیه مدیران کشور و بلافاصله نایب رئیسی فدراسیون علی کفاشیان. پستی که برایش بزرگترین ناروی تاریخ را در دولت «مدیریت دوربرگردانی» به مصطفی آجورلو زد؛ «من باید با علی کفاشیان رقابت می‌کردم، رئیس اتحادیه و نماینده مدیران اتحادیه بودم و برای مدیران در هتل المپیک سخنرانی می‌کردم اما مهدی تاج بیرون محل کنفرانس در همان هتل داشت برای همکاری با محمد علی‌آبادی و دولت احمدی‌نژاد آماده می‌شد!»
مدیر فعلی استقلال احتمالا تا ابد این خاطره تلخ را از یاد نمی‌برد و نام تاج برایش تداعی‌کننده دوربرگردان است.
مهدی تاج که به واسطه نسبت نزدیک فامیلی با لطف‌الله فروزنده عضویت در جمعیت ایثارگران را هم به کارنامه ورزشی و اقتصادی خود افزوده توانسته به سرعت با دولت‌های اصولگرا ارتباطات سطح بالا بگیرد. طوری که در گعده نزدیک تیم ورزش انتخابات محمود احمدی‌نژاد برای انتخابات ۸۸ باشد. در کنار محمد علی‌آبادی، حسین رضازاده و کیومرث هاشمی.
در دولت‌های اصلاح‌طلب هم او نیازی به روابط فامیلی ندارد چون: «آقای تاج در انتخابات ۹۶ با دخالت مستقیم دولت و آقای مهدی جهانگیری رای آورد.» باز این جمله را مصطفی آجورلو گفته است. مدیر استقلال که دوباره در این سال سرنوشتش با تاج گره خورده بود اما تاج این بار با نزدیکی به چهره اصلاح‌طلب دولت روحانی بر مسند فوتبال نشست درحالی‌که از سوی مسعود سلطانی‌فر هم حمایت می‌شد!
تاج که در اواخر دولت قبل با فشار مجلس اصولگرای انقلابی به عنوان عامل ناکامی‌های فوتبال ناچار به استعفاء شد اما مسبب وضع موجود حالا درحالی که پرونده‌های باز دارد و دادستانی به صورت رسمی اعلام کرده بود نباید کاندیدای فدراسیون باشد در دولت انقلابی درحالی که قرار بود به عنوان مسبب وضع موجود در دادگاه حاضر باشد، رئیس فدراسیون فوتبال شده است!

این قلب در روزهای سخت مصلحت‌سنجی می‌کند!

«مهدی تاج و بیماری قلبی»؛ اگر ذهن آرشیوی قوی هم نداشته باشید فقط کافی است عبارتش را در گوگل جست‌وجو کنید. نتایجش کم از استعفاهای مقتدی صدر دیگر مرد پرخبر این روزها ندارد!

- سال ۸۸ است، ایران برای صعود به جام‌جهانی باید حتما کره را در سئول شکست دهد. در تهران شرایط سیاسی مناسب نیست. بعد از انتخابات ریاست جمهوری، نامزدهای مغلوب به نتایج اعتراض دارند و کار به خیابان‌ها کشیده. رنگ سبز نماد معترضان است.
تیم ملی وارد زمین می‌شود. مهدی مهدوی‌کیا در پیشانی تیم، در کنارش مهدی رحمتی، وحید هاشمیان، علی کریمی، جواد نکونام، مسعود شجاعی و باقی ستاره‌ها. همه از شب قبل با هم هماهنگی کرده‌اند. همه مچ‌های‌شان را تیپ سبز کرده‌اند. مچ‌بندهایی که پیامی مشخص دارد. مدیر و سرپرست تیم مهدی تاج است. حتی پخش تلویزیونی بازی دشوار شده.
بین دو نیمه مچ‌بندها باز می‌شود. تیم هارمونی‌اش را از دست داده و از رسیدن به جام‌جهانی ۲۰۱۰ باز می‌ماند.
بعدها از جنجال بین دو نیمه در رختکن گفته می‌شود. از اینکه پیام رسیده از تهران این بوده که یا بی مچ‌بند یا اصلا به زمین نروید! مهدی تاج آن روز برای اولین‌بار دچار قلب‌درد شدید می‌شود!
⁃ بحث انتخاب مربی خارجی برای تیم ملی داغ است. سال ۹۰ شده و تیم ملی باید برای دوره‌ای جدید آماده شود. نوروز است و تیم ملی بعد از قطبی دوران انتقالی را سپری می‌کند. مدتی سرمربی نداشته و دوره‌ای هم با مربی موقت پیش رفته. مهدی تاج به ترکیه رفته که یک‌باره رسانه‌های ترک خبر توافق او با فاتح تریم را با قراردادی سرسام‌آور منتشر می‌کنند. وزارت ورزش به شدت مخالف چنین تصمیمی است. دعوا میان سعیدلو و کفاشیان بالا گرفته و این اتفاق بنزین دوباره‌ای‌است بر این آتش! مهدی تاج دچار بیماری قلبی می‌شود و از سمت‌هایش در سازمان تیم‌های ملی فوتبال و فدراسیون استعفاء می‌دهد!
⁃ از ماجرای بازی نفت و تراکتور می‌گذریم. حالا تاج رئیس فدراسیون فوتبال است. بعد از دعواهای دنباله‌دار با کی‌روش، سرمربی پرتغالی از آماده‌سازی تیم در مسیر جام‌جهانی روسیه شاکی است. دعواها با رئیس بالا گرفته. کار در استانبول به بستری می‌کشد. تیم عازم روسیه می‌شود اما رئیس فوتبال امکان سفر ندارد و باید در بیمارستان بماند.
⁃ چند ماهی به جام ملت‌های آسیا مانده. دوقطبی کی‌روش -برانکو به مرز انفجار رسیده. پرسپولیس درگیر لیگ قهرمانان آسیاست. دولت بودجه‌ای برای کمک به تیم ملی داده. پرسپولیس پول خرید بلیت ندارد. وزیر ورزش علنا سمت پرسپولیس است. پول آماده‌سازی تیم ملی خرج کمک به پرسپولیس می‌شود. کی‌روش منفجر می‌شود. آقای رئیس قلب‌شان دوباره درد گرفته!

تاجِ پیروزی


⁃ تیم ملی با ویلموتس فاجعه‌آمیز نتیجه گرفته. مربی ناکام شکایتی ۹میلیون یورویی از ایران کرده. مجلس همچنان به بازنشسته بودن و عدم کفایت تاج برای مدیریت فوتبال اعتراض دارد. زمزمه شده استقلال و پرسپولیس از میزبانی لیگ قهرمانان آسیا محروم می‌شوند که نامه‌ای از اینفانتینو برای فوتبال ایران می‌آید: «با تشکر از حضور زنان در بازی‌های ملی چون فینال لیگ قهرمانان آسیا و کامبوج، منتظر حضور زنان ایران در بازی‌های لیگ بر اساس قول داده شده به فیفا هستیم.» چه کسی این قول را داده؟ گروه‌های فشار انتقادات جدی دارند. تعدادی از ائمه جمعه بحث‌ عدم وجود زیرساخت‌ها را مطرح می‌کنند و فضا تند می‌شود، همه منتظر واکنش رئیس فدراسیون هستند و تاج یک‌باره به دلیل بیماری قلبی در بیمارستان بستری می‌شود و با استعفاء از فوتبال می‌رود.

استاد تبصره!

دو سال و شش ماه بعد از آخرین بیماری قلبی، مدتی اقامت در آلمان و اسپانیا و در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین که اوضاع تجارت اصلی مهدی تاج یعنی فولاد را با چالش روبرو کرده، در حالی که پرونده تخلفات انجام گرفته قرارداد ویلموتس به دادسرا رفته، اتاق فکر تاج در دفتر خیابان جردن تصمیم می‌گیرند تا مهدی تاج به فوتبال برگردد. او اگر نیاید باید غرامت ۵/۵میلیون یورویی ویلموتس را از حساب شخصی بپردازد. مربی بلژیکی ۷۰۰هزار دلاری با قرارداد ۲/۲میلیون یورویی آمده، تیم را در آستانه حذف از جام‌جهانی قرار داده و به خاطرش ساختمان اداری فوتبال و ساختمان باشگاه پرسپولیس به تصرف شستا در آمده است.
تاج به استناد موارد مختلف اساسنامه‌ای حق شرکت در انتخابات را ندارد. اما برای تاج همیشه تبصره هست.
-شرط بودن در راس فوتبال، داشتن لیسانس است اما مهدی تاج و دبیر کلش محمدرضا ساکت کاردانی دارند. آنها کاندیدا می‌شوند، تخلف است اما انتخاب می‌شوند!
قانون مصوب مجلس می گوید بازنشسته‌ها حق فعالیت در مناصب دولتی و عمومی چون فدراسیون‌های ورزشی را ندارند. این قانون فقط یک تبصره دارد، برای جانبازان بالای ۵۰ درصد. مهدی تاج از پایان سال‌های جنگ تا زمان این قانون ۵درصد جانبازی دارد. نمایندگان مجلس به شدت اعتراض دارند اما ناگهان مهدی تاج نامه‌ای از بنیاد رو می‌کند که درصد جانبازی‌اش در بررسی جدید کمیسیون ۵۰درصد است!
⁃ اساسنامه صراحتا می‌گوید هیچ نامزدی در فوتبال حق فعالیت بیش از سه دوره را ندارد. تاج با این بند حق شرکت در انتخابات را ندارد. دعوا بالا گرفته و باید از فیفا استعلام شود اما این اجازه داده نمی‌شود و با بهانه اینکه قانون عطف به ماسبق نمی‌شود! تبصره اعمال می‌کنند.
⁃ داشتن پرونده باز قضایی بر اساس اساسنامه فیفا و ایران برای محرومیت نامزدها از رقابت کافی است. کمتر از سه ماه قبل با همین مستمسک به عزیزی‌خادم که تنها جرم اثبات‌شده‌اش برای محرومیت پرداخت ۱۰میلیارد تومان بدون مجوز هیات رئیسه به پرسپولیس بوده و برایش پرونده قضایی تشکیل شده بود از حق دفاع محروم و عزل می‌شود. این‌بار اما نمایندگان نطق می‌کنند، ای‌اف‌سی نامه می‌زند که چرا در مجلس ایران درباره احتمال برگشت یک پرونده‌دار به فوتبال حرف زده شده! دادستانی مکاتبه رسمی می‌کند، دبیرکل نامه می‌زند و این تخلف را یادآوری و انتخابات را باطل می‌کند، نیمه شب نماینده ای‌اف‌سی می‌گوید فوتبال‌تان را تعلیق می‌کنیم و یک سری از رفقای داخلی آقای تاج با تهدید به تعلیق فوتبال انتخابات را برگزار می‌کنند. تبصره این‌بار ترس از تعلیق است. او به سئول برمی‌گردد!

شما و استقلال آقای تاج؟
وعده‌ها این است:
-مشکل ورود زنان به همه ورزشگاه‌ها را حل می‌کنم
-مشکل تصویب اساسنامه را برای همیشه حل می‌کنم
-پول‌های بلوکه شده در فیفا را پس می‌گیرم
-مستقل هستم و اجازه دخالت به هیچ نهادی را نمی‌دهم
گزاره‌هایی که همه قابل حقیقت‌سنجی هستند.
مهدی تاج که نایب رئیس کنفدراسیون آسیاست، با این ادعاها آمده. سمتی که درآمد سالیانه‌اش از آن تا ۴۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود.
او در این جایگاه در ۲ سالی که رئیس فوتبال‌مان نبود تقریبا هیچ کمکی نکرد، میزبانی‌های فوتسال، حق‌مان در فوتبال ساحلی و میزبانی‌های آسیایی‌مان در سکوت او غصب شدند تا امتیازات ویژه‌ای با این انفعال به رئیس بحرینی اعطاء شود و مثلا وقتی کورسویی از امید داشتیم بازی‌های صعود به منامه هبه شد و اگر شکایت فدراسیون از ای‌اف‌سی نبود حتی حق میزبانی مقدماتی جام‌جهانی از ایران سلب می‌شد.
با این وجود او حالا برگشته، با تیمی که به جام‌جهانی رسیده، فدراسیونی که ۷۰میلیارد پول نقد در حسابش دارد و تمام بدهی‌های به جا مانده از مدیریتش چون مالیات‌های کی‌روش و ویلموتس تسویه شده. دولت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را پذیرفته و افکار عمومی از بازگشت مسبب وضع موجود به فوتبال ناراحت است.
تاج اما با وعده آوردن کی‌روش و باز تکرار دوقطبی حضور مرد پرتغالی و ایجاد شکاف در تیم ملی به صندلی ریاست ساختمان سئول برگشته. جایی که سبب می‌شود دیگر قرار نباشد از حساب شخصی غرامت ویلموتس را بپردازد در شرایطی که شیخ بحرینی و عواملش برای بازگشتش بسیج شدند.
تاج برگشته اما از امروز تازه روزهای دشوارش شروع می‌شوند.
چالش آوردن یا نیاوردن کی‌روش؛ چالش تیم ملی و چالش عدم مشروعیت. تاج که حالا خود را برنده بازی ۵/۵میلیون یورویی می‌بیند، باید دید پیروز این میدان است؟
پرونده بازش و تمرد از دستور قضایی پیگیری می گ‌شود، افکار عمومی او را برنمی‌تابد و در درون دولت و رسانه‌ها بسیاری او را نماد ناکارآمدی می‌دانند.

در این شرایط باید دید بازگشت تاج با حمایت رفقایی که برایش همه‌جور تبصره‌ای می‌زنند و نداشتن‌شان مشکل منتقدان است، یک پیروزی است یا باز سر دادن شعارهایی که در استادیوم‌ها نمونه‌اش را هواداران پرسپولیس می‌خوانند و او را حسابی کلافه می کند!

۲۵۸ ۴۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1670013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • CN ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    45 6
    سیرناشونده. -سمتی که درآمد سالیانه‌اش از آن تا ۴۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود.-
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    18 72
    عالیجناب تاج . مرد باهوش و الان در اوج پختگی . پس بهش احترام بگذارید . همه ما گل بی خار نیستیم . عیار یک فرد چیه ...