۱ نفر
۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۲
خرچنگ‌هایی به بزرگی یک بشقاب در تلویزیون!

مستند «خرچنگ‌های مانگرو» نمایشی از گونه‌های متنوع جانوری در جنگل‌های حرا جنوب ایران و به ویژه انواع خرچنگ‌هاست.

مستند «خرچنگ‌های مانگرو» به کارگردانی عبدالعزیز قاسمی در ششمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب دوشنبه ۱۴ شهریور از شبکه مستند پخش می‌شود.

عبدالعزیز قاسمی مستندساز با اشاره به سوژه فیلم خود به خبرنگار مهر گفت: «مانگرو به جنگل‌های دریایی می‌گویند؛ جنگل‌هایی که در مناطق گرمسیری دریایی ایجاد می‌شود و مناطق حرا در جنوب ایران بخشی از آن‌ها به شمار می‌روند. جنگل‌های حرا در ایران از مرز پاکستان و خلیج گواتر شروع شده و تا قشم ادامه دارد و البته بخشی از آن هم در رودخانه حله بوشهر است. در حقیقت، می‌توان گفت بخش اعظمی از جنگل‌های حرا ایران در استان هرمزگان قرار دارد.»

او اضافه کرد: «نکته مهمی که وجود دارد این است که جنگل‌های حرای ایران از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند، چرا که از بالاترین حد پراکنش نسبت به خط استوا برخوردارند. این جنگل‌ها اگرچه از نظر تنوع گیاهی فقیرند، اما از نظر تنوع جانوری بسیار غنی است. انواع خرچنگ‌ها، حلزون‌ها، پرندگان، ماهیان و … در این منطقه وجود دارند. هم‌چنین نو زادگاه نیز هست؛ بدین معنی که بچه میگوهایی که در دریا تخم‌ریزی می‌کنند، دوران نوزادی خود را در جنگل‌های حرا می‌گذرانند و پس از آن به دریا می‌روند.»

این مستندساز با اشاره به گونه‌های جانوری متنوع در جنگل‌های حرای ایران عنوان کرد: «یکی از گونه‌های جانوری در این منطقه که تنوع بالایی دارد، خرچنگ‌ها هستند که در این مستند به آنها پرداخته‌ایم. این خرچنگ‌ها دو گونه‌اند؛ خشک‌زی و آبزی. از زمانی که جزر و مد آب آغاز می‌شود، یعنی از بالاترین مد تا پایین‌ترین جزر، به مرور زمان خرچنگ‌های مختلف از آب بیرون می‌آیند و در مستند «خرچنگ‌های مانگرو» همین تنوع جانوری را به تصویر کشیده‌ایم. در این مستند از خرچنگ‌های ارواح که در کنار ساحل خانه‌سازی می‌کنند تا خرچنگ‌های آبی که شناگر هستند را به تصویر کشیده‌ایم.»

او اضافه کرد: «در این مستند سعی کردم خرچنگ‌های شاخص جنگل‌های حرا را معرفی کنم. تقریباً می‌توان گفت ۶-۷ گونه‌اند؛ کوچک‌ترین آن اندازه یک عدس است و بزرگ‌ترین آن به اندازه یک بشقاب بزرگ همراه با چنگال‌هایی به اندازه ساعد دست انسان که یک کیلوگرم وزن دارند.»

این کارگردان درباره ایده خود از ساخت این مستند تصریح کرد: «من، از کودکی در بندرعباس بزرگ شدم و بسیاری از این گونه‌های جانوری را می‌دیدم و بدان علاقه‌مند شدم؛ همچنین رشته تحصیلی من مرتبط با همین موضوع است. اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد اکولوژی آبزیان هستم. همین موضوع باعث شد که فیلمسازی را به رشته تحصیلی‌ام پیوند بزنم.»

قاسمی درباره فرم روایی این مستند نیز بیان کرد: «روایت فیلم از یک مد کامل تا یک جزر کامل است؛ دوربین کاشته‌ایم و همه تصاویر مرتبط را فیلم‌برداری کرده‌ایم. علاوه‌بر این، از نریشن هم استفاده شده است.»

براساس این گزارش، مستند «خرچنگ‌های مانگرو» امشب ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن روز بعد ساعت ۹ صبح و ۲۴ است.

۵۷۲۴۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1670459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =