کشف روشی برای درمان یکی از مرگبارترین انواع سرطان ریه

دیجیاتو نوشت: محققان با ترکیب یک داروی جدید و قدیمی توانسته‌اند جلوی مقاومت سلول‌های سرطان ریه به درمان را بگیرند و مانع از رشد تومورها شوند.

گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس آمریکا که یک دانشمند ایرانی به نام «نیما مصمم‌پور» هم از اعضای ارشدش بوده، روشی را برای درمان یکی از مرگبارترین شکل‌های سرطان ریه پیدا کرده که از ترکیب یک داروی جدید و یک داروی قدیمی استفاده می‌کند و می‌تواند با از بین بردن مقاومت سلول‌های سرطانی به درمان، جلوی رشد آن‌ها را بگیرد.

سرطان ریه سلول کوچک (SCLC) یکی از خطرناک‌ترین شکل‌های این نوع بیماری است که نرخ مرگ‌ومیر بالایی دارد. شیمی‌درمانی برای این سرطان در آغاز راه موثر است، اما بیماری به سرعت در برابر داروها مقاوم می‌شود و دوباره رشد پیدا می‌کند. حالا محققان دانشگاه واشنگتن و دانشگاه تگزاس دریافته‌اند که این سلول‌های سرطانی چگونه در برابر درمان ایستادگی می‌کنند و چطور می‌توان با آن‌ها مقابله کرد.

مطالعات قبلی نشان داده بود که پروتئینی به نام RNF113A اثر حمله داروهای شیمی‌درمانی را از بین می‌برد. محققان با بررسی‌های بیشتر دریافته‌اند که RNF113A با پروتئین دیگری به نام SMYD3 کنترل می‌شود که به وفور در سلول‌های SCLC و دیگر سرطان‌ها وجود دارند. در واقع، هرچه سطح SMYD3 بالاتر باشد، سرطان خطرناک‌تر و مقاومت به دارو بیشتر می‌شود.

دانشمندان در این پژوهش سلول‌های SCLC را به موش دادند تا تومورها رشد پیدا کنند. سپس برخی از آن‌ها را با دارویی به نام سیکلوفسفامید، برخی را با بازدارنده SMYD3، برخی را با هر دو و برخی را فقط با شیمی‌درمانی تحت درمان قرار دادند.

رشد سلول‌های سرطان ریه متوقف می‌شود

در موش‌هایی که فقط شیمی‌درمانی شدند، رشد تومورها برای حدود دو هفته متوقف شد، اما پس از مقاوم شدن به دارو، رشد آن‌ها دوباره آغاز گشت. ولی در موش‌هایی که به‌طور همزمان سیکلوفسفامید و بازدارنده SMYD3 دریافت می‌کردند، رشد تومورها در تمام دوره چند ماهه آزمایش متوقف شد. این درمان همچنین روی تومورهایی موفق ظاهر شد که از بیماران انسانی مبتلا به سرطان و مقاوم به شیمی‌درمانی رشد پیدا کرده بودند.

نیما مصمم‌پرست، از نویسندگان این مطالعه که نتایجش در مجله Cancer Discovery چاپ شده، می‌گوید: «در حال گفتگو با چند گروه برای آغاز هرچه سریع‌تر فاز یک کارآزمایی‌های بالینی هستیم. افراد مبتلا به سرطان ریه سلول کوچک به شدت به درمان‌های بهتر نیاز دارند و من خیلی زیاد برای احتمالات پیش رو هیجان‌زده‌ام.»

۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1670781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =