حد و مرزهای اخلاقی به واسطه اعتراضات لندن در معرض آزمون قرار گرفته و در همین حال، کاربران وب مشغول بحث درباره خطوط میان حریم خصوصی و امنیت هستند.

اخباری منتشر شد که آشوبگران لندن برای ارتباطات خود به مسنجر بلک بری (BBM) رو آورده‌اند تا به واسطه ویژگی‌های کدگذاری برنامه ارسال متن، یک گام از مقامات دولتی جلوتر باشند.

اعتراضات لندن، نخستین نمونه از تظاهرات گسترده نیست که شرکت‌کنندگان در آن از فناوری برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کنند. جنبش‌ها در مصر یا لیبی از دیگر مواردی بودند که از یوتیوب، توئیتر، فیس‌بوک و تلفن‌های همراه برای سازماندهی و ارتباط استفاده شد. اما این صفحات عمومی را به راحتی می‌توان ردگیری کرد و به همین دلیل، BBM ابزار حیاتی برای آشوبگران لندن محسوب می‌شود.

در همین حال، بعضی شرکت‌ها همچون RIM، تولیدکننده تلفن همراه قصد دارند با افشای اطلاعات به پلیس کمک کنند. علاوه بر این شرکت، گروه‌های گوگلی هم سازوکاری را برای شناسایی افراد خاطی تدارک دیده‌اند.

گروهی موسوم به "شناسایی چهره آشوبگران لندن" راه‌اندازی شده و اعضایش قصد دارند از فناوری شناسایی چهره برای پیدا کردن آشوبگران استفاده کنند.

از پایگاه‌های اینترنتی مانند Flickr، Tumblr و توئیتر هم برای شناسایی این افراد استفاده می‌شود.

گرچه شهروندان لندن تحت تاثیر خشونت‌های اخیر قرار گرفته‌اند، اما آیا آنها که از ظرفیت حقوقی برخوردار نیستند، حق دارند از این شیوه برای شناسایی مظنونان استفاده کنند؟

این شیوه استفاده از فناوری شناسایی به شدت خشم کاربران فیس بوک را هنگامی که این برنامه برای تگ‌گذاری روی عکس‌ها عرضه شد، برانگیخت. فناوری شناسایی چهره به طور کلی این بیم را برانگیخته که به سیستم جستجوی تصویری نزدیک می‌شویم که در آن می‌توانید از یک غریبه عکس بگیرید، تصویر او را در یک پایگاه اطلاعات قرار دهید و بعد اطلاعاتی مانند نام، نشانی محل سکونت، شغل و ... را از او به دست بیاورید.

اما در همین حال، این استدلال وجود دارد که چنین فناوری فقط موجب آن خواهد شد که افراد خاطی پاسخگوی اقدامات‌شان باشند.

اما قضیه به همین سادگی نیست. فناوری شناسایی چهره کاستی‌های خاص خود را دارد و به همین خاطر بعید نیست اسکاتلندیارد به اشتباه سراغ افراد بی‌گناهی برود که از نظر چهره شباهت‌هایی با فرد شناسایی شده دارند. این فناوری قدرت بسیاری را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که ضابط قضایی نیستند و گرچه ممکن است نیت خیری داشته باشند، اما نتیجه نهایی ممکن است به هیچ وجه خوب نباشد.

5321

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    شماها دیگه حرف از سوء استفاده از فناوری نزنید
  • بدون نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    راستی یادتان هست همه ی این ها در ......... هم مورد سو استفاده قرار گرفت و مثل یک حق حساب شد اما در مورد دیگران ... اصولا این روزها تحلیل های تلویزیون را ببیند بد نیست ...)
  • بدون نام IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    (ادامه از قبل) دیروز یک تحلیل گر می گفت این که نمی شود همه ی این تظاهر کنندگان را اراذل و اوباش نامید. تحلیل گر دیگری می گفت دامنه ی تظاهرات به شکلی است که تظاهر کنندگان با بمب های آتش زا یک پاسگاه پلیس را آتش زدند. و همین الان ......می گوید این چه رفتار زشتی است که با مردم خودتان دارید سیاست مشت آهنین چه معنی دارد شما الگو هستید این چه رفتاری است با مردم خود دارید.
  • ادمين US ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    شنود موبايلهاي .......استفاده از فناوري براي شناسائي آشوبگران بود . اما مال اينا سوء استفاده است ؟ !!
  • مونسي IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    اين يه اصله...حق دادني نيست گرفتني است!
  • مهدی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 0
    کی بود سال ... به مردم اس میزد که بیاید اگه چهره ی اشوبگرا رو میشناسید بهمون بگید ؟؟
  • بدون نام FR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 0
    ........... مگر خودمان از این کارها نکریم ؟