درگیری‌ها در اطراف نیروگاه زاپوریژیا شدت گرفت

ایرنا نوشت: به رغم نگرانی‌ها از بروز فاجعه در نیروگاه اتمی زاپوریژیا، امروز رسانه‌های خبری بار دیگر از تشدید تنش‌ها در این منطقه و اطراف آن خبر دادند. اوکراین و روسیه بار دیگر یکدیگر را متهم کردند.

به گزارش رویترز، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین امروز پنجشنبه در گزارش روزانه‌اش مدعی شد که برخی مناطق نزدیک به نیروگاه اتمی زاپوریژیا اوکراین که تحت کنترل روسیه قرار دارد در ۲۴ ساعت گذشته تحت بمباران شدید توپخانه‌ای بوده‌اند.

«والنتین رزنیچنکو» فرماندار این منطقه نیز در تلگرام نوشت: در طول شب روسیه شهر نیکوپل را با حملات توپخانه‌ای چهار بار بمباران کرد که به تعدادی ساختمان آسیب زده است.

این درحالی است که «الکساندر ولگا» رئیس اداره نظامی - مدنی «انرگودار» امروز پنجشنبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد: در دو روز گذشته نیروهای اوکراینی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین محوطه این نیروگاه را مورد هدف بمب‌هایشان قرار دادند. هیچگونه حمله توپخانه‌ای در این دو روز در این منطقه مشاهده نشده است و تنها پهپادها وارد آسمان محوطه نیروگاه شده‌اند.

وی افزود: با توجه به ادعاهای اخیر اوکراینی‌ها اکنون مشخص است که چه کسی مناطق اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا را بمباران می‌کند.

به گزارش تاس، ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین هفته گذشته تایید کرده بود که حملات دقیقی را به اهداف نظامی در مناطق خرسون و انرگودار ترتیب داده است. این در حالی است که مقام‌های محلی بارها تاکید کرده‌اند که هیچگونه تاسیسات نظامی روسیه در نزدیگی نیروگاه اتمی زاپوریژیا وجود ندارد.

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه نیز هفته گذشته وجود تسلیحات سنگین در نیروگاه زاپوریژیا یا نزدیک آن را رد و اوکراین را به ارتکاب تروریسم هسته ای با حملاتی به این تاسیسات متهم کرده بود.

کی یف و مسکو در ماه های اخیر بارها یکدیگر را به حمله به این نیروگاه که بزرگترین نیروگاه انرژی هسته ای اروپاست، متهم کرده‌اند.

نیروهای روسیه ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰) این نیروگاه را در اختیار گرفتند اما نیروگاه همچنان به شبکه برق اوکراین متصل است و هنوز توسط عوامل اوکراینی اداره می شود.

آژانس بین المللی انرژی اتمی به تازگی تیمی از بازرسان خود را عازم ماموریت بازدید از این نیروگاه کرد، در میان نگرانی هایی مبنی بر اینکه تشدید تنش می تواند فاجعه هسته ای از نوع چرنوبیل را در قاره اروپا رقم زند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1671601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =