اکونومیست: احتمال شکست مذاکرات برجام رو به افزایش است

نشریه اکونومیست در تحلیلی احتمال شکست مذاکرات برجام را رو به افزایش دانست.

به گزارش خبرآنلاین اکونومیست نوشت: مذاکره کنندگان ماه گذشته خوش‌بین به نظر می‌رسیدند. امریکا که در سال ۲۰۱۸ میلادی از برجام خارج شد برخی از مسائل باقی مانده خود با ایران را حل کرده بود. اتحادیه اروپا آن چه را «متن نهایی» یک توافق می‌داند آماده کرد. صحبت از سفر وزرای خارجه به وین برای امضای آن بود. در اول سپتامبر ایران پاسخی رسمی به پیش‌نویس اتحادیه اروپا ارسال کرد. آمریکا آن پاسخ را «غیر سازنده» خواند.

به نظر می‌رسد که مذاکرات برای یک وقفه دو ماهه تا پس از انتخابات میان دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر پیش می‌رود. حتی دیپلمات‌های غربی که از توافق حمایت می‌کنند آغاز به طرح این پرسش کرده‌اند که آیا ایران واقعا خواستار حصول توافق است یا صرفاً قصد دارد برای بازی با زمان و خرید وقت به مذاکره ادامه دهد؟ و این که چه زمانی باید تاکتیک ایران را بلوف قلمداد کرد؟

ناظران مسائل ایران در داخل و خارج از آن کشور مطمئن نیستند که آیا ایران واقعاً خواستار توافق است یا خیر. یک دیدگاه مبتنی بر آن است که ایران به مذاکرات ادامه می‌دهد تا امتیازات بیش‌تری از سوی دولت بایدن ارائه شود. در هر صورت، وضعیت موجود ایده آل نیست.

حتی «جوزپ بورل» که در طول مذاکرات موجی از خوش بینی را مطرح نمود اکنون به نظر می‌رسد که معتقد است وضعیت پیشرفت مذاکرات افتضاح است. رئیس خستگی ناپذیر سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تاریخ ۵ سپتامبر گفت که آمریکا و ایران در مواضع خود از هم دورتر می‌شوند. او با ناراحتی نتیجه گرفت: «کل این فرآیند در خطر است. هیچ کس حاضر نیست شکست را بپذیرد، اما به نظر می‌رسد این یک احتمال رو به افزایش است».

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1672971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    خدارا شکر.این مشکل هم حل شد😀😀😀
  • رضا IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    به جهنم . زودتر تکلیفمون روشن بشه زندگیمون که جهنمه استرس همه چیز رو هم داریم برجام هم مادر تمام مشکلات معرفی شده دیگه چی میخواین ازمون.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    مذاکره با یه مشت خود بزرگ بین وقلدر معاب غربی اشتباه است ایران باید سلاح هسته‌ای بسازه وهر کشوری که ایران را تحریم کرده تحریم بکنه و اجازه ورود هیچ یک از کشتی ها تحریم کننده را به تنگه هرمز خلیج فارس ودریای عمان ندهد
  • ناشناس IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    1 0
    همراهی تندروهای داخلی و صهیونیست ها و کاسبان تحریم در هردو طرف مانع اصلی توافق میباشند و مردم را به خاک سیاه می نشانند خدا خودش به فریاد مردم برسد
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    برجام ۵سال پیش مرده خاک شده مرده دوباره زنده میشود !؟
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    0 0
    براي برجام رحمه الله من یقرا الفاتحه مع الصلوات!!.