بلینکن میزبان وزرای خارجه ارمنستان و باکو

ایسنا نوشت: آنتونی بلینکن در نیویورک با وزرای خارجی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و با هدف کاهش تنش و حفظ آتش‌بس بین دو کشور در پی درگیری در مرز مورد مناقشه دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در هتلی در نیویورک و در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل با آرارات میرزویان و جیحون بایراموف، وزرای خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

این نخستین دیدار رو در روی وزرای خارجه باکو - ایروان از زمان تیراندازی اخیر در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان است که در آن، بیش از ۲۰۰ سرباز کشته شدند.

وزیر خارجه آمریکا که پیش از این دیدار با وزرای خارجی ارمنستان و جمهوری آذربایجان چندین بار صحبت کرده بود، گفت: ما از این واقعیت خوشنود هستیم که جنگ متوقف شده و دیگر تیراندازی صورت نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: تعامل قوی و بادوام دیپلماتیک بین باکو و ایروان بهترین راه برای همه است. این راهی برای دستیابی به صلحی بادوام است که مشکلات را حل و فصل می‌کند.

همچنین وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این دیدار گفت، کشورش از سطح روابط با آمریکا رضایت دارد و مذاکرات مستقیم با همتای ارمنستانی مساله‌ای غیرمعمول نیست.

این دیدار یک روز پس از آن انجام شد که نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به ارمنستان رفت و حملات دولت باکو را محکوم کرد. این دو کشور حوزه قفقاز مدت‌هاست که بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ درگیر هستند. در جریان جنگ شش هفته‌ای در ۲۰۲۰، باکو قره‌باغ و اراضی مجاور را تحت کنترل خود درآورد. بیش از ۶۷۰۰ تن در این جنگ کشته شدند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1675928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =