روزنامه ایران در ویژه‌نامه خاتون "رنگ مشکی چادر" را پدیده‌ای که از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی کرد. رئیس فراکسیون روحانیون هم گفته است که مجلس نسبت به اقدام روزنامه ایران واکنش نشان می‌دهد.

 روزنامه ایران، امروز با انتشار ویژه‌نامه‌ای تحت عنوان 'خاتون' پیرامون مسأله حجاب، به بیان انتقاداتی علیه طرح 'امنیت اخلاقی' پرداخت.

به نقل از سایت آینده این ویژه نامه که با عنوان «خاتون۱» در ۲۵۸ صفحه در روزنامه دولتی ایران به مسئله حجاب و پوشش اختصاص دارد، ضمن بیان انتقادات علیه طرح امنیت اخلاقی، «چادر مشکی» به عنوان پدیده‌ای نامتناسب با زنان و دختران ایرانی که از سوی ناصرالدین‌شاه قاجار به زنان تحمیل شده، معرفی شده است.

یکی دیگر از نکات جالب این ویژه‌نامه که به صورت تمام رنگی و با کاغذ گلاسه منتشر شده، لیست 40 نفر از زنان برتر و الگوی نمونه ایرانی است؛ لیستی که از بازیگران معروف سینما تا همسر یکی از پادشاهان ایران باستان و حتی یک مجری برنامه کودک تلویزیون هم در آن حضور دارند. مهناز افشار، آزاده اردکانی، الهام حمیدی، ترانه علیدوستی، فهیمه رحیمی، هدیه تهرانی و آزاده آل ایوب از جمله زنانی هستند که عکس آنها به عنوان "چهل بانوی نقش آفرین ایران اسلامی" در این ویژه نامه قرار گرفته‌اند.

در ابتدای این ویژه نامه علی اکبر جوانفکر در سرمقاله‌ای کم کاری تمامی مسئولان نظام اعم از روحانیون، فرهیختگان و نیروی انتظامی را بدون اشاره به دولت در بی‌حجابی موثر دانست. و سپس در مطلب بعدی نامه رئیس جمهور در اعتراض به وزیر کشور و همچنین سخنان متفاوت رئیس جمهور درباره حجاب را منتشر کرده است.

سپس در مصاحبه با مهدی کلهر مشاور معزول رسانه‌ای رئیس‌جمهور، رنگ مشکی چادر را «متکبرانه» نامیده و آن را حاصل تحمیل شاهان قاجار به زنان و دختران ایرانی دانسته است که از مجلس عیاشی شبانه در اروپا بیرون آمده است.

کلهر در پاسخ به این سوال که «چادر مشکی از چه زمانی وارد ایران شد؟»، گفت: «از سفرهای اروپایی ناصر الدین شاه. شب که به مجلس عیاشی در اروپا می‌رفت، می‌دید آنجا لباس مرد‌ها مشکی است. کلاه سیلندری مرد‌ها مشکی است و زن‌ها هم با لباس مشکی می‌ایند. این به نظرش آمد که یک نوع سنگینی و وقار دارد وگرنه در اسلام به صراحت داریم که رنگ تیره مکروه است. این رنگ مشکی متکبرانه را ناصرالدین شاه آورد. خدالعنتش کند. همین‌جور آتش به قبرش ببارد. خیلی مرد ملعونی است.»

وی ضمن آنکه چادر مشکی را پوشش اشرافی که بازمانده شاهان قاجاریه است، نامید، در اظهار نظر دیگری ، چادر مشکی را بد‌ترین پوشش در زمینه فلسفه حجاب نامیده و قانون حجاب و عفاف را با «یاسای چنگیز» -فرمانده خونخوار مغول- مقایسه کرده است.

در ادامه این ویژه‌نامه هم که با عنوان «روایتی از هفت هزار سال نجابت و شیدایی» منتشر شده، به طور مستقیم به طرح افزایش امنیت اخلاقی و گشت ارشاد حمله شده است.

همچنین در مطلبی دیگر با آوردن خبر سایت‌های خبری و با تیتر «گشت ارشاد بهانهٔ فتنه گران برای لشگر کشی خیابانی و آشوب بود» به انتقاد از این طرح پرداخت.

 مجلس واکنش نشان می‌دهد

در همین حال رئیس فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری فارس گفته است که مجلس شورای اسلامی نسبت به اقدام روزنامه ایران در توهین به حجاب برتر، واکنش نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام تقی رهبر عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از این مطالب گفت: در این زمینه اقداماتی انجام خواهیم داد. واین مسئله فردا، توسط نمایندگان در مجلس طرح می‌شود و مجلس شورای اسلامی قطعاً نسبت به این حرکت واکنش نشان خواهد داد. 

4545

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 167605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 43
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    3 1
    شرم اور است
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    5 5
    خب راست میگه بنده خدا. یکی نیست بگه این رنگ مشکی از کجا اومده ؟ مثلا اگه سفید باشه چه اشکالی داره ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 19
    به جز نحوه انتخاب رنگ مشکی چادر، بقیه نقل قول غیر مستقیم است!
  • ایران IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 9
    چی میگه این بی خرد؟؟؟مقام معظم رهبری بهترین حجاب رو چادر نامیده..تو هم جریان انحرافی هستی...
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 4
    من قبلا هم نوشتم متاسفانه ننوشتید این روزنامه ایران ضد وحدت قومیتها و امنیت ملی می باشد به صراحت می گویم صدای فتنه همین روزنامه است
  • زارع IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 2
    فتنه گر واقعی همین اطرافیان رییس جمهور هستند اینها بی بند وباری را جرم نمیدانند. البته در خصوص امنیت اجتماعی دیگران هم مقصر هستند.
  • صدیقه IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    7 5
    به نظر من حرف آقای کلهر بسیار درست و منطقی است. من به عنوان یک زن هیچ اعتقادی به چادر مشکی ندارم و آرزویم این است روزی با چادر غیر مشکی به خیابان بروم. الان به واسطه فشار جامعه مجبورم چادر مشکی بپوشم، ولی واقعا علاقه‌ای به رنگ مشکی ندارم.
  • عرفان IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 5
    ادم باید رحم , ادب , انسانیت, بخشش, مهربانی, داشته باشد چادر داشته باشی و این چیزا رو نداشته باشی چه فایده خداوند اول اخلاق و انسانیت و ادب و احترام به عقاید دیگران رو توصیه می کنه...قابل توجه توصیه کنندگان گشت ارشاد
  • حسین IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 3
    به نظر من درست گفته... چرا رنگ مشکی؟مگر رنگ مشکی کراهت ندارد؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 4
    در هیچ جای قران چادر نیامده ؛ ایت الله طالقانی حتی با اجباری بودن حجاب هم مخالف بودند
  • علی اعتمادی IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 5
    پ ن پ چادر گلدار بپوشیم بریم اداره
  • بدون نام IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 3
    بازم نزدیک انتخابات شد اینا میخوان با این حرفا رای جمع کنن
  • بدون نام IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 3
    رنگ مشکی بدلیل اینکه کثیفی را کمتر نشان دهد مقبول است والا رنگ مشکی در اسلام مکروه است.
  • صدیقه IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 0
    نکته‌ای که در واکنش رئیس فراکسیون روحانیون مجلس وجود دارد این است که وی گفته که آقای کلهر به حجاب برتر توهین کرده است در صورتی که آقای کلهر فقط رنگ مشکی را زیر سوال برده و در گفته های وی توهینی به اصل چادر دیده نمی‌شود. دوم اینکه در کشور ما چرا آقایان در خصوص نوع حجاب و پوشش تصمیم‌گیری می‌کنند؟ به نظر شما نباید خانم‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری کنند؟
  • جابر IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 0
    بسیار حرف درستیه. تمام بدیا رو از شیطان گرفته تا ...رو با رنگ سیاه معنی می کنن چرا سفید نباشه در ضمن مجلس... نگفت که با کی برخورد می کنن؟ دیگه از قدرتی که مردم دادن بهتون سو استفاده نکنین به جای برخورد به این چیزا به فکر معیشتی وتفریح و بیکاری و اعصاب و روان مردم باشین نه اینکه فقط نام نماینده رو یدک بکشین .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 0
    ای اگه دولت زمان خاتمی بود کفن پوشها میرختن تو خیابان. عزای عمومی اعلام میشد حالا اما میگردن ببینن ابدارچی ان روز تو چایی اقابان چی ریخته که این حرف رو زدن
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 1
    حال طرفدارای رئیس جمهور ارزشی چطوره؟ ما که می دونیم اینا حرکتای تبلیغاتیه ولی امیدواریم که شما دیگه این بار گول نخورین
  • همون IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    1 1
    مشكي رنگ عشقه الكي خوشا بگيد و بنويسيد من مي نويسم واسه تفريح نه تعصب
  • محسن IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    2 0
    کسی تومملکت جرات حرف زدن ندارد حال این چهموضوع که مجلس به آن برسد مشکلات این کشور در چادر نیست در افکار غلط بعضی از مسئولین وارتجاعی است
  • اکبرزاده IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    4 0
    اسلام به صراحت رنگ روشن رو برتر دونسته اون وقت حجاب برترمون مشکیه! از لحاظ تاریخی حق با کلهره. قبل از اون نشانی از چادر مشکب تو ایران نبود و زنان و دختران لباس های محلی که اکثرا رنگی رنگی بودن می پوشیدن.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    5 0
    اگرواقعا بدانیم داشتن جامعه ای پرنشاط چقدر کمک به رفع بسیاری ازمعضلات اجتماعی وناراحتیهای روحی وروانی افراد جامعه خواهد داشت اینقدر برسیاه وسفیدکردن منظر دنیاکه نه اساس دینی ونه ملی دارداسرارنمی ورزیدیم ودنیاراهمانگونه که خداوندسبحان زیبا ورنگین افریده میخواستیم
  • بدون نام IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    4 0
    به نظر من اگر راست می گید این مسئله رو به همه پرسی بزارید و ببینید چه تعداد از مردم طرف دار رنگ مشکی هستند اخه کجای قران یا اسلامنوشته زنها باید مشکی بپوشن .
  • احمد IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 0
    ای کاش یک مورد از نقش آفرینی این بانوها ذکر می شد!! ای کاش به جای حج فرستادن این هنرمندهایی که دستمزد فیلمهایشان بسیار بالاست برای جوانهای بیکار فکری میشد و یا یک ویزه نامه برای بیکاری جوانها چاپ میشد.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 1
    لابد تو عربستان و عراق و دیگر کشورهای اسلامی هم از همین ایده ناصرالدین شاه استفاده کردن. عمامه سیاه چی؟ اون که دیگه قدمتش بیش از اینهاست. به این ها باید گفت که لباس سیاه برای پوشش رو مکروه نیست.
  • محمد IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    0 1
    قبلا این که آقای مصباح می گه این فتنه جدید بالاتر از قبلیه باور نمی کردم اما حضرت عباسی خدا نگه داره این عالم الان دارم باور می کنم ....
  • بدون نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    1 1
    پس سایر کشورهای مسلمان که چادرشون مشکیه از کجا اون رنگو اوردند.اونها هم ناصرالدین شاه داشتند؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    0 0
    دیگه چی مونده که سیاسی نشده حلا نوبت چادر و دور برگردان و تونل توحید....خدا به داداین مردم برسه با این نخبه های سیاسی
  • حمید رضا IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    1 1
    مخالفان اگر میتوانند باید بتوانند بصورت منطقی و کالا مستدل نظریه آقای کلهر را نقد کنند.بهر حال ایشان نظرشان را در مورد رنگ چادر گفته اند و حتما دلایلی دارند. آقایان چرا برمی آشوبند؟! آیا 1000 سال پیش هم چادر ها مشکی بوده؟همین الان در روستاها و عشایر تنوع رنگی را شاهدیم بدون اینهمه مشکلات جوامع شهری.
  • فاطمه IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    2 2
    کلهر گفته این چادر بدترین نوع پوششه چون صورت زن رو قاب میگیره!" وای به حال مردهای این مملکت! نمیدونم چرا این ملت از تمام مکروهات کراهت رنگ مشکی رو فقط بلدن؟ولی اینمهمه حرام و مکروه رو انجام میدن! بعد هم خطاب به اینهایی که تازه فقیه و حدیث دان شده اند!باید گفت که طبق روایت مشکی مکروه است مگربرای چند چیز که عمامه و چادر(جلباب)از ان جمله است.
  • فاطمه IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    6 1
    رنگ مشکی فقط برای پوشش بیرونی یعنی چادری که در ملا عام و درجامعه استفاده میشه توصیه شده که آن هم دلیلی داره.این رنگ بیشترین بازدارندگی و کمترین جلب توجه رو داره.چیزی که در اسلام برای حضور زن در محیط اجتماع مهمه.یعنی اسلام تمام زیبایی و رنگارنگی و جلب توجه زن رو در محیط خانه و برای محارم میپسنده نه برای لذت بردن و احساس نشاط و خوشی کردن مردم کوچه و بازار! پس دست ازین اداهای روشنفکری بردارید و اصل و اساس فلسفه حجاب رو برای چندروزی بیشتر بر سر قدرت بودن زیر سوال نبرید
  • محسن CA ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    3 0
    نباید فراموش کنیم که استفاده از رنگهای شاد باعث آرامش و کاهش فشارهای عصبی جامعه می‌شود. من کلا اعتقادی به آقای کلهر ندارم ولی این را مطمئنم که باید در دنیای امروز برای شادی جامعه تلاش کنیم.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    1 3
    اگه سفيد باشه شستشوش سخته من چادري هستم چون اهل همنوا با خونواده و جامعه ام و اگه آزادي بود بازم حجاب مي كردم ولي با اجبار حجاب سوال دارم ولي از بس هر سوالي رو يه فتنه مي كنن از خير پرسيدن گذشتم
  • 18 US ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    1 2
    ایت الله طالقانی حتی با اجباری بودن حجاب هم مخالف بودند
  • مریم US ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    5 3
    اجباری بودن حجاب اجازه نمی دهد ارزش واقعی حجاب مشخص شود. وقتی در خیابان خانم‌هایی را می‌بینیم که موهایشان کاملان بیرون است و لباس مناسبی ندارند آیا با این کارشان فلسفه حجاب را زیر سوال نبرده‌اند؟ حجاب باید آزاد باشد تا فردی که به حجاب اعتقاد دارد ارزشش بیشتر شود. این روزها همه مسئولین درباره‌ی حجاب اظهار نظر می‌کنند بدون اینکه نظر مردم پرسیده شود. چرا نباید حجاب آزاد باشد؟
  • بابک A1 ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    8 2
    من نمیدونم کی گفته که ما مردها از همه بیشتر میدانیم و برای پوشش زنها هم ما باید تصمیم بگیریم؟!! زنان بعنوان انسان بهتر از ما تشخیص می دهند چه بپوشند و چه نپوشند. چرا به خودشان موضوع را واگذار نمیکنید.. شاید معتقدیدکه زنها ناقص العقلند!!خدارا شکر پوشش ما مردها را زنها به خودمان واگذار کرده اند
  • اشکان US ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    2 2
    همه چیز تکمیله فقط رنگ چادر مونده ؟
  • رضا MY ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    12 3
    من مقیم مالزی هستم اینجا اکثر زنها و دخترهای مالی حجاب اسلامی دارن هم رنگ شاد و هم شکیل. هیچ کس هم چادر نمیزاره. از ما هم خیلی خیلی مسلمان ترند.
  • علي US ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    23 2
    عجب دلايلي براي مخالفت با حديث نبوي ميارند!! رنگ مشكي چادر بهتره چون كثيفي رو نشون نميده!!مرد مومن،كثيفي بايد نشون داده بشه تا تو بري پاكش كني،اصلا اسلام هم حتما براي همين رنگ پوشاننده كثيفي(سياه)رو مكروه دونسته،اونوقت تو بهمين دليل قبولش نداري؟!!
  • بدون نام US ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    3 0
    حالا درست گفته یا غلط نظرشو گفته بنده خدا..اظهار نظر جرم است؟!
  • بدون نام CH ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۳
    3 1
    پ ن پ چادر گلدار بپوشیم بریم اداره
  • عسلی IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    2 2
    پ ن پ فکر کردی الکی میگن رنگ عشقه !
  • محسن CH ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    2 0
    اولا که غلط یا درست بنده خدا نظرشو گفته دوما کلی حدیث داریم که رنگ مشکی رو مکروه دونسته کی گفته چادر مشکی حجاب برتره؟ هر کی هر رنگی دوست داره بپوشه و برای داشتن حجاب هم حدود قرآن رو رعایت کنه حالا با هر لباسی و هر اسمی...
  • .... IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    2 0
    من مطمئنم خيلي ها-اونايي كه توي صدر هستن- حتي چند صفحه از اين ويژه نامه رو نخوندن و نابخردانه نظر دادن .اين مجله حتي يك عكس بدون حجاب نداره دو تا كاريكاتور داره كه عليه بد حجابي نه ترويج بد حجابي. واقعا كه