ادعای اتریش: پنجره فرصت برای توافق وین تقریبا بسته شده است

ایرنا نوشت: وزیر امور خارجه اتریش مدعی شد که پنجره فرصت برای حصول توافق اجرای کامل برجام تقریبا بسته شده است. وی در ادامه تاکتیک مقصرنمایی غرب، ایران را عامل تعلل رسیدن به مرحله پایان مذاکرات معرفی کرد.

الکساندر شالنبرگ روز دوشنبه در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: وین طی ماه گذشته میزبان مذاکرات هسته‌ای ایران بوده و ما از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر اتحادیه اروپا برای قادرساختن تمام طرف‌ها در راستای مشارکت کامل در اجرای تعهدات برجام قدردانی می‌کنیم.
وی برجام را برای جلوگیری از مسابقه تسلیحاتی در منطقه و آنچه "پیامدهای فاجعه‌بار در ثبات و امنیت جهانی نامید" حیاتی توصیف کرد و از اینکه هنوز مذاکرات در وین هنوز به نتیجه نرسیده، ابراز تاسف کرد.
وزیر امور خارجه اتریش بدون اشاره به نقش ایالات متحده آمریکا در نابودی برجام و تداوم نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در این رابطه ادعا کرد:‌پنجره فرصت (برای دست‌یابی به توافق) تقریبا بسته شده است. هم زمان ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است که هیچ توجیه غیرنظامی ندارد.
وی همچنین از ایران خواست که در خصوص ادعاهای سیاسی پادمانی به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری و اطلاعات مورد نیاز را ارائه کند.
اظهارات وزیر امور خارجه اتریش درباره مذاکرات وین در حالی مطرح می‌شود که رسیدن به خط پایان و توافق نهایی معطل تصمیم‌های سیاسی غرب بویژه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض‌کننده توافق برجام است.
جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که لازمه رسیدن به توافق، پایدار بودن رفع تحریم‌ها به نحوی تضمین شده است و اینکه موضوعی نباید به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی بماند.
جمهوری اسلامی ایران به دنبال توافقی است که در آن منفعت اقتصادی مردم تامین، موانع تجارت خارجی ایران رفع و محدودیت‌های غیرقانونی فروش نفت برداشته شود.
از این رو، چنانچه طرف مقابل مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

310310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1677862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =