اقدامی که به دکترین هسته‌ای پوتین تحقق بخشید

پس از رفراندوم در زاپورژیا، خرسون، دونتسک و لوهانسک ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بامداد روز جمعه استقلال آن‌ها را به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرآنلاین، بنا بر اعلام دولت روسیه در جمهوری خلق دونتسک ۹۹.۲۳ درصد به پیوستن به روسیه دادند، در جمهوری خلق لوهانسک ۹۸.۴۲ درصد، در منطقه زاپروژیا ۹۳.۱۱ درصد و ساکنان منطقه خرسون نیز با ۸۷.۰۵ درصد رأی به پیوستن به خاک روسیه داده و خواستار تبدیل شدن به بخشی از فدراسیون روسیه شدند. این ارقام در حالی از جانب روس‌ها اعلام شده است که بنا به ادعای ایوان فئودوروف، شهردار شهر اشغالی ملیتوپل، تنها ۰.۵ درصد از جمعیت زاپوریژیا در واقع رأی دادند.

مراسم الحاق این چهار منطقه به خاک روسیه در جشنی باشکوه در ظهر روز جمعه رسماً برگزار شد. به گفته وادیم کاراسف تحلیلگر سیاسی اهل کی‌یف مناطق ملحق شده به روسیه یک پنجم خاک روسیه را تشکیل و تأمین یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی اوکراین تا قبل از جنگ را به عهده داشتند. به گفته او این مناطق همچنین از اهمیت استراتژیک بالائی برخوردار هستند زیرا پلی هستند به شبه‌جزیره کریمه که مسکو در سال ۲۰۱۴ آن را ضمیمه خاک خود کرد و تا حدی دسترسی کی‌یف به دریای سیاه را مسدود می‌کنند.

اقدامی که به دکترین هسته‌ای پوتین تحقق بخشید

بیشتر بخوانید:

چالش جدید مسکو؛ فرار روس‌ها از سربازگیری/ آیا بسیج عمومی پوتین موفق خواهد بود؟

شکست‌هایی که برای پوتین دردسر شد

پوتین بیش از هر زمان دیگر به چین نیازمند شده است

الحاق و توجیه استفاده از سلاح هسته‌ای

با الحاق چهار منطقه زاپوریژیا، خرسون، دونتسک و لوهانسک به روسیه، کرملین در صورت هرگونه تلاش اوکراین برای بازپس‌گیری این مناطق بهانه لازم برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را خواهد داشت و یکی از شروط دکترین هسته‌ای این کشور محقق می‌شود. پیش از این نیز مقامات روسیه، از جمله رئیس‌جمهور سابق دیمیتری مدودف، به این مسئله اشاره کرده‌اند که به محض اینکه این مناطق به روسیه ادغام شوند، حملات اوکراین به این مناطق حمله مستقیم به روسیه تلقی خواهد شد.

ژنرال ایهور روماننکو معاون سابق ستادکل نیروهای مسلح اوکراین در این زمینه گفته است: اگر سرزمینی «روسی» نامیده شود و در آنجا جنگی به راه بیفتد، کرملین می‌تواند از سلاح‌های کشتارجمعی از جمله سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

گفتنی است رفراندوم در مناطق چهارگانه مذکور و الحاق آن‌ها به خاک روسیه در حالی انجام شد که در اوایل ماه جاری، نیروهای اوکراینی بیشتر منطقه شمال شرقی خارکف را آزاد کردند و فشار بر بخش‌های لوهانسک و دونتسک تحت اشغال روسیه را آغاز کرده بودند.

واکنش آمریکا

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که ایالات‌متحده تلاش متقلبانه روسیه برای الحاق سرزمین مستقل اوکراین را محکوم می‌کند. بایدن در بیانیه‌ای گفت: روسیه قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد. این کشور منشور سازمان ملل را زیر پا می‌گذارد. وی افزود که اقدامات مسکو مشروعیت ندارد. او گفت: ایالات‌متحده همیشه مرزهای اوکراین را که در سطح بین‌المللی به رسمیت شناخته شده است، محترم خواهد داشت. بایدن همچنین از همه اعضای جامعه بین‌المللی خواست تلاش‌های غیرقانونی روسیه برای الحاق را رد کنند و تا هر زمان که طول بکشد در کنار مردم اوکراین بایستند.

واکنش اوکراین

وزیر امور خارجه اوکراین گفته است که نیروهای این کشور به آزادسازی اراضی اشغال شده توسط نیروهای روسیه ادامه خواهند داد و علیرغم الحاق رسمی چهار منطقه در جنوب و شرق روسیه به روسیه، هیچ چیز تغییر نمی‌کند.

دیمیترو کولبا در توییتی نوشت: پوتین با تلاش برای ضمیمه کردن مناطق دونتسک، لوهانسک، زاپوریژیا و خرسون اوکراین، سعی می‌کند مناطقی را که حتی از نظر فیزیکی کنترل نمی‌کند، تصرف کند. هیچ چیز برای اوکراین تغییر نمی‌کند: ما به آزادی سرزمین و مردم خود ادامه می‌دهیم و تمامیت ارضی خود را بازیابی می‌کنیم.

راه پیش رو

همچنانکه از واکنش های اولیه پیداست، روسیه شانس زیادی برای به رسمیت شناخته شدن الحاق این مناطق به روسیه از سوی جامعه بین المللی ندارد و همینطور بعید است که اوکراین نیز در حالیکه ادعای بازپس‌گیری کریمه را رها نکرده، دست به چنین کاری بزند. تا به اینجا پوتین دستکم می تواند ادعا کند که ماجراجویی نظامی او در اوکراین با وجود همه هزینه های انسانی و مالی، بی نتیجه نبوده اما هنوز معلوم نیست که این دستاورد چقدر می‌تواند مردم روسیه را متقاعد کند که این دستاورد و آن هزینه ها چقدر ارزش داشته اند. در سوی دیگر، این احتمال نیز وجود دارد که اعلام الحاق این مناطق چهارگانه به روسیه، نوعی از اعلام آمادگی مسکو برای پایان دادن به این جنگ فرسایشی باشد که تاکنون چشم اندازی برای پیروزی کامل یک طرف ارائه نداده است. به نظر می رسد که اوکراین، ایالات متحده و دولت های اروپایی همچنان آمادگی پذیرش چنین پیشنهاد احتمالی را نداشته باشند اما در عین حال هیچگونه افق روشنی برای سیاست های جایگزین و نتایج قابل انتظار از سوی آنها نیز وجود ندارد. به این ترتیب، می توان گمانه زنی کرد که این تحرک جدید در صورتی که به خاتمه جنگ نیانجامد می تواند آغازی بر تشدید نبرد همراه با خطرات هشدار داده شده آن از جمله استفاده عامدانه یا تصادفی از تسلیحات هسته ای باشد؛ گزینه ای که به رغم تهدیدات روسیه و هشدارهای ایالات متحده، هیچکدام آرزوی تحقق آن را ندارند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =