«جنگ جهانی سوم»؛ اکرانی فوری، انتخاب درست!

مهدی سجاده‌چی، باور دارد که انتخاب «جنگ جهانی سوم برای نمایش در اسکار کاملا درست بود و بخاطر شرایطی که این رویداد فرهنگی تعیین کرده، قرار است این فیلم فورا اکران شود.

مهسا بهادری: پس از مدت‌ها کشمکش بالاخره فیلم سینمایی«جنگ جهانی سوم» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی هومن سیدی در ۲۸ شهریور، به عنوان نماینده ایران در اسکار معرفی شد و در نهایت در جلسه شورای صنفی نمایش که امروز(یکشنبه ۱۰ مهر) برگزار شد، اعلام کردند که قرار است فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» برای کسب شرایط حضور در اسکار با پخش شایسته فیلم از پنجشنبه ۱۴ مهر تا چهارشنبه ۲۰ مهر در پردیس مگامال به‌صورت ویژه اکران شود.

قوانین کلی اسکار برای انتخاب فیلم

حالا نگاهی بیندازیم به قوانین کلی اسکار، تعداد نامزدهای شاخه بهترین فیلم در روزهای آغاز برپایی جوایز اسکار هر سال تغییر می‌کرد اما از سال ۱۹۴۴ استانداردی برای این موضوع تعریف کردند قرار شد، تنها پنج فیلم نامزد دریافت مهم‌ترین شاخه جوایز اسکار شوند. این روند تا سال ۲۰۰۸ و همزمان با انتقاد به نامزد نشدن فیلم‌های مورد توجه منتقدان چون «شوالیه تاریکی» و انیمیشن علمی-تخیلی «وال-ئی» در سال ۲۰۰۸، آکادمی برای جذب مخاطب ییشتر و جذاب کردن این رویداد تصمیم به افزایش تعداد نامزدها به ۱۰ فیلم گرفت و این کار را از سال ۲۰۰۹ اعمال کرد.

این اقدام باعث شد در نتیجه فیلم‌هایی چون «آواتار»، «منطقه ۹»، انیمیشن «UP» و آثار سرگرم‌کننده‌ و تماشاگرپسندی چون «حرام‌زاده‌های لعنتی» به جمع نامزدهای شاخه بهترین فیلم راه یابند. البته بخش زیادی از مسئولان در آکادمی نسبت به این تغییر ناخشنود بودند و اعتقاد داشتند افزایش تعداد نامزدهای بهترین فیلم به ۱۰ فیلم، ارزش نامزدی در این شاخه را کاسته و در نتیجه در فرمولی جدید اعلام کردند بین ۵ تا ۱۰ فیلم در هر دوره می‌توانند نامزد این شاخه باشند و با غیرقابل پیش‌بینی کردن تعداد نامزدها خواستند به جذابیت این شاخه کمک کنند.

آکادمی بار دیگر در جولای ۲۰۲۰ اعلام کرد از دوره ۲۰۲۱ در مجموع ۱۰ فیلم به صورت قطعی نامزد شاخه بهترین فیلم می‌شوند.

قواعدی که تغییر کرد

در دوران شیوع ویروس کرونا بر دنیا، وضعیت سینماها و نمایش فیلم‌ها در تمام دنیال دچار مشکلی جدی شد و آکادمی اسکار برای اینکه به این وضعیت کمکی کند

مطابق این قانون جدید، هر فیلم که می‌خواهد در اسکار شرکت کند، باید به مدت شش روز یا در سینماهای عادی یا در سینماهای Drive-In اکران شده باشد. البته با این تفاوت که فیلم‌ها برای شرکت در اسکار با اکران در سینماهای عادی، موظف به داشتن سه سانس اکران روزانه به مدت دو هفته در تعدادی از سینماهای آمریکا هستند. ولی اگر یک فیلم به مدت دو هفته، روزانه یک سانس اکران در سینماهای Drive-In داشته باشد نیز می‌تواند در رقابت اسکار ۲۰۲۱ (نود و سومین دوره‌ی اسکار) شرکت کند.

همچنین فیلم‌هایی که به‌جای اکران سینمایی سراغ اکران خانگی بروند، ۶۰ روز پس از شروع پخش فرصت دارند که فیلم را در سینماهای مختلف برای تمامی اعضای آکادمی نمایش بدهند. آکادمی این‌گونه و با آسان‌تر کردن قوانین مرتبط با شرکت داده شدن یا نشدن در مراسم اسکار، تعداد فیلم‌های دارای شانس رقابت را افزایش دهد. زیرا آنقدر فیلم‌های زیادی از سال ۲۰۲۰ میلادی تا سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ میلادی اکرانشان به تعویق افتاده که اسکار با این کار تصمیم گرفت این مشکل را برطرف سازد.

مراسم اسکار ۲۰۲۱ در ۲۵ آوریل، یعنی (۵ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار می‌شود و برخلاف همه‌ اسکارهای قبلی که فقط فیلم‌های اکران‌شده تا پایان سال میلادی گذشته را به حساب می‌آوردند، تصمیم گرفتند همه‌ فیلم‌های اکران‌شده تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۱ (۱۰ اسفند ۱۳۹۹) توانایی شرکت در مراسم جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینما را دارند.

بیشتر بخوانید:

درخشش ده ساله ایران در اسکار

نماینده ایران در اسکار چه فیلمی خواهد بود؟

نماینده ایران در اسکار چه فیلمی خواهد بود؟

اقدام دو هفته‌ای برای اکران «جنگ جهانی سوم»

مهدی سجاده‌چی، یکی از اعضای هیئت انتخاب فیلم برای اسکار درباره اقدام سریع شورای صنفی نمایش برای اکران فیلم «جنگ جهانی سوم» می‌گوید: «این اقدام سریع، اتفاق خوبی است و تا جایی که می‌دانم اسکار یک محدوده زمانی مشخصی را برای اکران فیلم‌ها تعیین می‌کند، مثلا هرکسی هرزمانی که می‌خواهد نمی‌تواند فیلم را اکران کند. زمان دقیق را نمی‌دانم اما می‌دانم که ما فرضا اگر دوست داشتیم آذر این فیلم را اکران کنیم نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم.»

او درباره انتخاب این فیلم هم گفت: «درباره انتخاب این فیلم هم باید یک نکته‌ای را اضافه کنم. شاید اسکار را به عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین رویدادهای سینمایی در نظر گرفت، از لحاظ اینکه سینما برای آن‌ها اهمیت داشته باشد، اما در نهایت سیاست‌هایی هم مدنظرشان بوده است. در سال‌های گذشته دیدیم فیلم‌های که به اقلیت می‌پردازند، یا توجهی ویژه به خانم‌ها دارند، بخت بیشتری برای برد اسکار دارند.همه ما با انتخاب این فیلم می‌گوییم که در مقایسه با دیگر رقبا و فیلم‌ها، برد اسکار حق این فیلم سینمایی است.»

این هنرمند ادامه داد: « این فیلم با اختلاف از دیگر فیلم‌هایی که برای ما ارسال شد، بهتر بود و جدای از بحث سینمایی آن باید بگویم که پخش کننده خوبی هم داشت، چون مهم‌ترین کار پس از ساخت فیلم مسئله پخش است که پخش‌کننده‌ها باید فیلم را بگیرند و در جشنواره‌های معتبری شرکت دهند، چون مسئله دیده شدن فیلم بسیار نکته مهمی است. ما در سال‌های گذشته نیز فیلم‌های خوبی هم داشتیم و اما هیچ تلاشی برای پخش فیلم نکردند.

«جنگ جهانی سوم»؛ اکرانی فوری، انتخاب درست!

داستان یک جنگ و موفقیت سازنده آن

شکیب یک کارگر روزمزد میانسالِ بی‌خانمان است که همسر و پسرش را سال‌های پیش در یک زلزله از دست داده و تاکنون با این امر کنار نیامده است. او در طی چند سال گذشته، با یک زن ناشنوای جوان به نام لادن رابطه برقرار کرده‌است. محل ساخت‌وسازی که او امروز در آن کار می‌کند، معلوم می‌شود که صحنهٔ فیلمی دربارهٔ جنایات آدولف هیتلر در طول جنگ جهانی دوم است. هنگامی که بازیگر نقش هیتلر به‌طور ناگهانی در طول فیلم‌برداری می‌میرد، با وجود تمام مشکلات، شکیب به دلیل شباهت عجیبش به هیتلر به عنوان جایگزین بازیگر قبلی انتخاب می‌شود و خانه بزرگی به او داده می‌شود و...

این داستان فیلمی به کارگردانی هومن سیدی است که محسن تنابنده، مهسا حجازی، ندا جبرائیلی، نوید نصرتی، مرتضی خانجانی و حاتم مشمولی در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم در جشنواره ونیز، جایزه بهترین فیلم «افق» برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده را به خود اختصاص داده است.

هومن سیدی علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی این فیلم را هم برعهده داشت، هنرمندی که شش فیلم سینمایی به نام‌های «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهن خطرناک من»، «خشم و هیاهو»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده» و در نهایت «جنگ جهانی سوم» و یک سریال شبکه نمایش خانگی به نام «قورباغه» ساخته است.

۵۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1679550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
    6 4
    بفرستین بیچاره هومن سیدی تو این اعتراضات سکوت کرد که فیلمش رو بفرستین اسکار
  • CA ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
    2 1
    دمش گرم کارگردان با شرف هومن سیدی