دانشگاه محل تضارب آرا، اندیشه و منشا تحولات دانشجویی است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران از دانشگاه به عنوان مجلی برای تضارب آرا، اندیشه و منشا تحولات دانشجویی یاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین از مازندران، رحمت عباس‌نژاد در نشستی خبری با اصحاب رسانه استان، از آغاز سال تحصیلی جدید به صورت حضوری خبر داد و گفت: با توجه به 4 نیم‌سال تجربه آموزش مجازی در دوران کرونا، از نیم‌سال تحصیلی گذشته آموزش حضوری در دانشگاه مازندران از سرگرفته شد و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این روند در نیم‌سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه با اشاره به برگزاری آیین آغاز سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های استان به میزبانی دانشگاه مازندران و با حضور دکتر قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم اظهارداشت: دانشگاه مازندران به صورت کاملا شایسته و همه‌جانبه به استقبال سال تحصیلی جدید به صورت حضوری رفت که متاسفانه در طول 2 هفته اخیر با جریانات اجتماعی که اتفاق افتاد، علی‌رغم میل باطنی هیات رییسه و به‌دلیل نگرانی خانواده‌ها از بابت امنیت در دانشگاه و خوابگاه‌ها، صرفا 10 روز آموزش به صورت مجازی انجام و پس از آن آموزش حضوری آغاز شد.

عباس‌نژاد با بیان این‌که دانشگاه محل تضارب آرا، اندیشه و منشا تحولات است اظهارداشت: با توجه به اراده وزارت علوم در دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد تحول در آموزش، دانشگاهیان اعم از دانشجویان، اعضای هیات علمی و یاوران علمی باید با گفتمان هم‌دلی، دانشگاه را در دستیابی به اولویت‌ها و ماموریت‌های پیش‌بینی‌شده یاری نمایند تا توسعه استان و کشور محقق گردد.

معاون آموزشی بزرگترین دانشگاه دولتی استان، سهم دانشگاه‌های دولتی از جمعیت دانشجویی را اندک دانست و گفت: از مجموع 145 هزار دانشجوی استان، 26700 دانشجو یعنی 20 درصد در دانشگاه‌های دولتی و مابقی در دانشگاه‌های پیام نور، ‌آزاد اسلامی، جامع علمی - کاربردی، فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای و غیر انتفاعی به تحصیل مشغول هستند. لذا بر پایه این آمار لازم است تا دانشگاه‌های دولتی با توجه به پتانسیل‌های موجود، سهم خود را در این بخش افزایش دهند.

عباس‌نژاد با اشاره به موضوع جذب دانشجویان بین‌الملل در دانشگاه گفت: تا نیمسال گذشته 1300 دانشجوی بین‌المللی از کشورهای عراق، ‌سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و مالزی در دانشگاه‌های دولتی استان پذیرش شده‌اند که سهم دانشگاه مازندران از این تعداد، 1200 دانشجو بوده است و لازمه تقویت این بخش و ورود به عرصه بین‌المللی‌سازی، ارتقای سطح کیفی دانشگاه بر اساس شاخص‌ها و رتبه‌بندی‌های جهانی است.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران وجود مزیت‌های جغرافیایی و منابع طبیعی هم‌چون ‌دریای مازندران، جنگل‌های هیرکانی و جاذبه‌های گردشگری را از جمله پتانسیل‌های مازندران برای حضور دانشجویان بین‌المللی برشمرد و با بیان این‌که رشته‌های علوم اقتصادی، مدیریت و حسابداری، حقوق و علوم سیاسی و زبان انگلیسی همواره از رشته‌های پرمتقاضی بوده‌اند، خواستار تلاش همه‌جانبه دانشگاهیان برای افزایش سهم آموزش عالی استان و دانشگاه مازندران در جذب دانشجوی بین‌المللی شد.

عباس‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به طرح تحول آموزش وزارت عتف در دولت سیزدهم اشاره و خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح که برگرفته از اسناد بالادستی به‌ویژه بیانیه گام دوم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی است، عملیاتی‌نمودن برنامه‌هایی است که مورد غفلت قرار گرفته‌اند و با راهبردها و اقدامات کلیدی پیش بینی شده به مرحله عمل درخواهند آمد.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران با اشاره به سیر تحول دانشگاه‌ها و حرکت از دانشگاه‌های نسل اول به نسل چهارم اظهارداشت: در دانشگاه‌های نسل اول تا سوم، ماموریت دانشگاه‌ها آموزش‌محور، ‌آموزش- پژوهش‌محور و دانشگاه کارآفرین بوده است ولی در دانشگاه‌های نسل چهارم؛ بر پایه نیاز و جامعه‌محوری که جریان حاکم دانشگاه‌های جهان شده است و اطمینان می‌رود که تا چند سال آینده، حجم بزرگی از دانشگاه‌ها در کشورهای توسعه‌یافته و علی‌الخصوص پساکرونا، به این سمت حرکت نمایند.

عباس‌نژاد با تاکید بر این‌که این دانشگاه‌ها جدا از وظایف دانشگاه‌های سه نسل گذشته، ماموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود نقش ایفا نمایند، افزود: ایجاد ارتباط با صنایع استان و کشور با توجه به تقاضامحوری و پژوهش‌محوری در حوزه تحصیلات تکمیلی و در نظرگرفتن اولویت‌های استان از شاخص‌های ایجاد رشته و پذیرش دانشجوست و ایجاد بین رشته‌ای‌ها و اصلاح سرفصل‌های موجود به همراه تدوین سرفصل‌های جدید، از مهم‌ترین برنامه‌های مد نظر در سند تحول آموزش وزارت علوم است که باید با بررسی دقیق نسبت به آینده شغلی و نیاز جامعه به نوع رشته‌های این تغییرات انجام گیرد.

عباس‌نژاد در پایان از عزم دانشگاه مازندران برای ایجاد دانشکده فناوری‌های نوین در این ‌دانشگاه خبر داد و تصریح کرد: هدف از استقرار این‌دانشکده، پیوند میان صنعت و جامعه از طریق ایجاد بین رشته‌ای‌هاست.

دانشگاه محیطی آکادمیک و علمی است

مرتضی علویان معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران نیز با اشاره به آغاز سال تحصیلی جدید و ورود دانشجویان نوورود و هم‌چنین حضوری شدن دانشگاه‌ها، از برنامه‌ریزی جهت انجام مجموعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با همکاری سه ضلع اساسی دانشگاه یعنی اساتید، یاوران علمی و دانشجویان خبر داد و افزود: از مهم‌ترین برنامه‌ها می‌توان به ویژه برنامه استقبال از دانشجویان، برگزاری نشست‌ها و اردوهای متنوع تا فعال نمودن انجمن‌های علمی، کانون‌ها و تشکل‌های اسلامی اشاره کرد که عمده این‌ حجم کار فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه به دست توانمند دانشجویان می‌چرخد و اکثر آن‌ها در سامانه نگارستان قابل مشاهده است.

علویان با اشاره به این‌که به دنبال این هستیم تا کنفرانس مطالعات اسلامی با حضور اساتید کشور در شمال کشور، در دانشگاه مازندران شکل بگیرد، اظهار داشت: در تلاش هستیم تا با کشورهای اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی از طریق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ارتباط پایدار برقرار کنیم و هم‌چنین در حال شکل‌گیری دایمی نهضت علویان در این دانشگاه و تاسیس دبیرخانه دایمی نهضت علویان هستیم.

طرح تحول آموزش عالی براساس سند اسلامی دانشگاه در دانشگاه‌ها شروع خواهد شد

کامیابی معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه مازندران نیز در این نشست خبری با بیان این‌که دانشگاه مبدا تحولات و تفکر است، گفت: در دولت سیزدهم و در وزارت علوم این دولت، طرح تحول آموزش عالی براساس سند اسلامی دانشگاه و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها شروع خواهد شد.

معاون اداری، مالی و پشتیبانی دانشگاه مازندران اذعان داشت: مشکل عمده‌ای که ما با آن مواجه هستیم مساله بازنشستگی بسیاری از همکاران است که در پی این رویداد، جذب نیرو بسیار کم و جایگزینی نیروهای جدید با مشکل مواجه است. به دنبال این هستیم که جذب نیرو با انجام آزمون و فراخوان صورت پذیرد که نیروهای آماده و ورزیده‌تری به کمک ما بیایند.

از همه‌ ظرفیت‌ها برای اسکان دانشجویان استفاده می‌شود

علی‌اکبر ایزدی‌فرد معاون دانشجویی دانشگاه مازندران در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص ظرفیت خوابگاه‌ها و گله‌مندی دانشجویان دختر در این خصوص، با اشاره به تلاش‌های انجام‌شده جهت بازسازی و تعمیر خوابگاه در تابستان گفت: دو سرای دانشجویی امام حسین(ع) و شهید نواب صفوی برای آقایان و حضرت زینب(س) برای بانوان را به عنوان خوابگاه‌های دولتی در اختیار داریم که در سال تحصیلی جدید، ظرفیت آن‌ها را بیشتر کردیم. خوابگاه‌های خودگردان نیز زیر نظر دانشگاه هستند و دانشجویانی که از کسب خوابگاه دولتی جا ماندند می‌توانند از ظرفیت خوابگاه‌های خودگردان استفاده کنند.

ایزدی‌فرد با بیان این‌که هیچ مشکلی برای اسکان دانشجویان پسر وجود ندارد ادامه داد: ساختمان دیگری در فضاهای دانشگاه نداشتیم که به عنوان خوابگاه از آن بهره ببریم و حدود هزار دانشجوی دختر را در اماکن خارج از دانشگاه اسکان دادیم که می‌توانند از خدمات سلف استفاده کنند. طبق آیین‌نامه وزارت علوم به دانشجویان شبانه و دانشجویان بومی که تا فاصله صد کیلومتری سکونت دارند خوابگاه تعلق نمی‌گیرد اما با توجه به شرایط اقلیمی استان مازندران و سیستم نامناسب حمل‌ونقل برای دانشجویان بومی که از راه دور رفت‌وآمد می‌کنند، تا جایی که بتوانیم و ظرفیت وجود داشته باشد به این دانشجویان نیز خوابگاه ارایه می‌دهیم.

46

کد خبر 1680297

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =