اما محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است 40 درصد هم از ساعت های آموزشی مدارس کم می شود. او در یادداشتی برای خبرآنلاین، چنین نوشته است: "اجرای طرح تعطیلی پنجشنبهها که پیش از این نیز در سال تحصیلی 79- 78 در مدارس استثنایی به اجرا گذاشته شد و نتایج قابل قبولی نداشت نگرانیهایی را پدید آورده است که نمیتوان به سادگی از کنار آن گذشت. "
فرشیدی در این یادداشت عواقب فرهنگی تعطیل شدن 5شنبه ها را بیان می کند و سپس با مقایسه ای میان ساعت های آموزش عمومی در ایران و دیگر کشورهای دنیا می نویسد: "در 9 کشور صنعتی جهان (کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایالات متحده، ژاپن، کرهجنوبی، تایوان و زلاندنو) میانگین روزهای فعال آموزشی 204 روز می باشد که در ایران طبق ضوابط قبلی 200 روز بود اما با توجه به اینکه در مصوبه اخیر هشتصد جلسه درس در طول سال و 25 جلسه برای پنج روز هفته تأیید شده است یعنی پنج جلسه در هر روز با تقسیم هشتصد جلسه در سال بر پنج جلسه در روز، روزهای فعال مدرسه 160 روز خواهد بود یعنی 20% کمتر از میانگین کشورهای فوقالذکر.
او همچنین می نویسد: "هشدار دهندهتر از روزهای فعال، ساعات حضور دانشآموزان است که میانگین ساعات آموزش در یک سال تحصیلی در 9 کشور فوق، برابر با 1033 ساعت می باشد اما با اجرای طرح تعطیلی پنجشنبهها که هشتصد جلسه 45 دقیقهای را در سال پیشبینی کرده است، ساعات آموزشی دانشآموزان ما 600 ساعت خواهد شد یعنی تقریبا 40% کمتر از میانگین کشورهای صنعتی البته این رقم برای پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی 667 ساعت برآورد میشود."
این کسر ساعت را در 13 میلیون دانش آموز ضرب کنید، عدد بزرگی می شود. به هر حال می توانید متن کامل یادداشت اولین وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد در نقد تعطیلات مدارس را اینجا بخوانید.
4747
نظر شما