آموزش و پرورش عدد و رقم هایی برای کمیسیون آموزش مجلس اراده کرد که در آن آمده بود ساعت های حضور دانش آموزان در مدرسه پس از تعطیلی 5شنبه ها بیشتر هم می شود.

اما محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش معتقد است 40 درصد هم از ساعت های آموزشی مدارس کم می شود. او در یادداشتی برای خبرآنلاین، چنین نوشته است: "اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که پیش از این نیز در سال تحصیلی 79- 78 در مدارس استثنایی به اجرا گذاشته شد و نتایج قابل قبولی نداشت نگرانی‌هایی را پدید آورده است که نمی‌توان به سادگی از کنار آ‌ن گذشت. "

فرشیدی در این یادداشت عواقب فرهنگی تعطیل شدن 5شنبه ها را بیان می کند و سپس با مقایسه ای میان ساعت های آموزش عمومی در ایران و دیگر کشورهای دنیا می نویسد: "در 9 کشور صنعتی جهان (کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایالات متحده، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و زلاندنو) میانگین روزهای فعال آموزشی 204 روز می باشد که در ایران طبق ضوابط قبلی 200 روز بود اما با توجه به اینکه در مصوبه اخیر هشتصد جلسه درس در طول سال و 25 جلسه برای پنج روز هفته تأیید شده است یعنی پنج جلسه در هر روز با تقسیم هشتصد جلسه در سال بر پنج جلسه در روز، روزهای فعال مدرسه 160 روز خواهد بود یعنی 20% کمتر از میانگین کشورهای فوق‌الذکر.

او همچنین می نویسد: "هشدار دهنده‌تر از روزهای فعال، ساعات حضور دانش‌آموزان است که میانگین ساعات آموزش در یک سال تحصیلی در 9 کشور فوق، برابر با 1033 ساعت می باشد اما با اجرای طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها که هشتصد جلسه 45 دقیقه‌ای را در سال پیش‌بینی کرده است، ساعات آموزشی دانش‌آموزان ما 600 ساعت خواهد شد یعنی تقریبا 40% کمتر از میانگین کشورهای صنعتی البته این رقم برای پایه‌های سوم، چهارم و پنجم ابتدایی 667 ساعت برآورد می‌شود."

این کسر ساعت را در 13 میلیون دانش آموز ضرب کنید، عدد بزرگی می شود. به هر حال می توانید متن کامل یادداشت اولین وزیر آموزش و پرورش دولت محمود احمدی نژاد در نقد تعطیلات مدارس را اینجا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 168076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    فکر کنم مدرسه نرفتید؟! معلم ها یه روز کمتر چورت می زنندو دانش آموزا هم یه روز کمتر بازی گوشی می کنند. بچه درس خونا هم بیشتر درس میخونن و کمتر بهشون فشار میاد. :)
  • دانش‌آموز اسبق، دانشجوی سابق، معلم فعلی DE ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    آقای فرشیدی چرا اشاره نکرده اون همه ساعت درسی کشورهای صنعتی بیشتر به کارهای عملی و آزمایشگاهی اختصاص داره که در کشور ما از اونها خبری نیست. در مقابل، سطح دانش نظری که در کتابهای درسی ما تدریس میشه نسبت به کشورهای صنعتی بسیار بالاتره! ... بنابراین لزومی نداره مطالب سنگینی رو که در بیشتر کشورها در دانشگاه تدریس میشه، در دوره آموزش عمومی ارایه کنیم. بنابراین با یه حساب سرانگشتی میشه متوجه شد که یه روز تعطیلی بیشتر مدارس مشکلی ایجاد نمیکنه!
  • بدون نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    من یه دبیر هستم ، نظام آموزشی ما اساساً ویرانه ای بیش نیست ، در این گرداب هولناک می کوشم مایه ی نجاتی برای فرزندان مملکت صاحب الزمانیم باشم به عنوان مثال: کتاب قرآن را از برنامه ی درسی حذف می کنند بعد می بالند که مدرسه ی قرآنی داریم !!!!
  • بدون نام IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    کشورهای پیشرفته برنامه ریزی داشتند که پیشرفته شدند.اگر کارشناسان ما برایشان برنامه ریزی میکردند حالا آنها هم جهان سومی بودند درست مثل ما.
  • ناشناس IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    با جمع بندی همه ی اين مطالب به اين نتيجه ميرسيم که سطح سواد کاهش پيدا ميکند و خانواده ها مجبور به پرداخت هزينه هاي اضافي برای پرداخت کلاسهاي فوق برنامه و خصوصِي خواهند شد.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    چرا به معلمان توهین میکنین.همه را با یک چوب نرانید.
  • آ..مدیر IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    0 0
    مقابل، سطح دانش نظری که در کتابهای درسی ما تدریس میشه نسبت به کشورهای صنعتی بسیار بالاتره! ...................... من متاسم که همکاری مثل شما دارم شبه معلم عزیز همه مشکلات آموزش مون همین به قول شما دانش نظری و به قول من دانش الکی (زنبور بی عسل)است کاش ...