حکمرانی متعالی در آموزش‌وپرورش با درک درست دانش‌آموز محقق می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: حکمرانی متعالی درآموزش‌وپرورش با درک درست دانش‌آموز محقق می‌شود چراکه ما برای درک و کمک به دانش‌آموز کنار هم هستیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش در دیدار با جامعه فرهنگیان استان، ضمن تسلیت شهادت امام حسن عسگری(ع)، اظهارکرد: این امام مظلوم و شیعیان را در منطقه‌ای نظامی در محاصره قرار داده بودند و هفته‌ای دوبار امام موظف بود خود را به حکومت معرفی کند و به امام حسن عسکری اجازه داده نشد به حج مشرف شوند.

او افزود: یاد شهدا و بزرگان شهر قزوین شهیدرجایی، ابوترابی، بابایی، یاد صابران سرلشگر لشگری و یاد معلمین معمار و معیار شهید چگینی، مرحوم هجرتی را گرامی می‌داریم.

این مقام مسئول گفت: استان قزوین ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و از اینکه سال تحصیلی را در استان به خوبی آغاز کردید از مجموعه آموزش و پرورش استان تقدیر می‌کنیم.

نوری ادامه داد: آموزش و پرورش ظرفی است که باید شایسته و متعالی حکمرانی تربیتی در آن پیاده شود و در این حکمرانی باید در ابتدا متربی دیده شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همیشه در برنامه‌های خود، تجویزی و دستوری از بالا به‌پایین دیده شده است و در نظام تعلیم و تربیت نگاه ما به متربی باید نگاه خمیرمایه‌ای باشد که ما حتی به نگاه سوژه‌ای هم نرسیده‌ایم و برخی موفقیت‌های جامعه به دلیل تلاش برخی معلمان است که نگاه آن‌ها به متربی از بعد انسان‌شناسی است که دین اسلام نیز می‌گوید اجازه دهید کودک، خودش دنیای اطراف را کشف کند اما متاسفانه این اجازه از کودک سلب می‌شود، هر چند گه‌گاهی نگاه سوژه‌ای نیز به فرزندان داریم.

او افزود: لطافت طبع و کارشناسی عمل‌کردن نیاز به دستورالعمل ندارد و آموزش و پرورش ظرفی است که باید اولیا را نیز به یاری خود بیاورد و از ظرفیت آن‌ها برای حکمرانی تربیتی استفاده شود بنابراین همکاران، دانش‌آموزان را دریابید.

این مقام مسئول گفت: خانواده‌ها سرمایه زندگی خود را به دست ما سپرده‌اند و اتفاقی که افتاده باعث می‌شود که مرجع آن‌ها نه مدرسه و معلم و نه خانواده بلکه رسانه، مرجع‌شان می‌شود.

نوری یادآور شد: این‌ها الگوهای راهبری هستند که در نظام تعلیم و تربیت برای حکمرانی تربیتی باید رعایت شود. این الگوی راهبری، مانند کنترل استراتژیک است. ما یک ارتباط دوسویه موثر را باید با دانش‌آموزان تجربه کنیم، شهیدرجایی برای تربیت معلم اقداماتی انجام داد که تا امروز هیچ کسی انجام نداده است و بحث حکمرانی متعالی تربیتی باید با جدیت پیگیری شود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکلات بیان شده از سوی مدیران مدارس استان، اظهارکرد: یک‌هزار و ۷۰۰نفر رهیار تحول فعال شده‌اند تا شاخص‌های مدرسه‌ای را تکمیل کنند و هر مدرسه و دانش‌آموز برنامه متفاوتی نیاز دارد و برای دستیابی به این شاخص‌ها برنامه‌های مختلف لازم داریم که باعث افزایش تضارب آرا و ایجاد خلاقیت در امور مدارس می‌شود.

او با بیان اینکه از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر تحول بنیادین، معلم است، افزود: ۲۰۰هزار مترمربع به دانشگاه فرهنگیان اختصاص یافت که آموزش و پرورش، دانش‌آموزان و دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه فرهنگیان در دوران کرونا بسیار آسیب دیدند اما عالمانه و عامدانه مدارس را بازگشایی کردیم و مدارس باید به صورت حضوری برگزار شود.

این مقام مسئول گفت: در طول کرونا بدون محدودیت دانش‌آموزان در فضای مجازی قرار گرفتند و این را به دانش‌آموزان و اولیا منتقل کنید که نوک تیز حملات دشمن دانشگاه‌هایی هستند که بیشترین آمار را در حوزه‌های دانش‌بنیان داریم با این برآیند، مدارسی که به دانشگاه‌های دانش‌بنیان وصل هستند در معرض آسیب جدی می‌باشند.

نوری ادامه داد: رتبه‌بندی معلمان آغاز شده، سامانه‌ها به‌روزرسانی شده است و معلم را باید توانمند کرد که منظور آموزش‌های کلیشه ای نیست، کار معلمی را جدی بگیریم چراکه این جدیت یک اصل مهم است و ما با جدیت دنبال امور معلمان هستیم.

وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: حکمرانی تربیتی به دلیل این است که دانش‌آموز را درک کنیم چراکه ما برای درک و کمک به دانش‌آموز کنار هم هستیم و در شرایط کنونی به دلیل اینکه دشمن متوجه شد که ما در نظام آموزش و پرورش در فناوری اطلاعات از نظر علمی رشد جهانی داشتیم به دنبال تضعیف دانش‌آموز هستند، دشمن به دنبال مهسا امینی و حجاب نیست چراکه این‌ها دستاویز است و از همان بدو انقلاب به دنبال تجزیه ایران هستند تا ایران را بالکانیزاسیون کنند و رهبر معظم انقلاب نیز بر این امر بسیار تذکر دادند.

46

کد خبر 1680834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =