افشای جزئیات جدید درباره روابط پنهانی بن سلمان و اسرائیل

ایرنا نوشت: پایگاه خبری - تحلیلی "ژئوپلیتیکال فویچرز" در گزارشی جزئیات قابل توجهی از روابط پنهانی حکومت سعودی با رژیم صهیونیستی را فاش کرد و نوشت که احتمالا "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی به دنبال عادی سازی علنی روابط با این رژیم بعد از رسیدن به تاج و تخت پادشاهی است.

پایگاه خبری - تحلیلی ژئوپلیتیکال فویچرز در گزارش خود آورده است که اعضای خاندان سعودی همواره در پشت درهای بسته بر ارتباط و تماس با صهیونیست ها تاکید داشته اند.

به نوشته این پایگاه، رهبران سعودی همواره نگران آن هستند که عادی سازی علنی روابط با رژیم صهیونیستی باعث خدشه دار شدن چهره آنان شود زیرا ملت عربستان همچون سایر ملل عرب داشتن تعامل با صهیونیست ها را مردود می شمارد تا چه رسد به آنکه بخواهد موجودیت رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت بشناسد و بر همین اساس، سران سعودی همانند سایر حکام عرب ترجیح داده اند تا با صهیونیست ها به طور غیرعلنی و غیررسمی ارتباط داشته باشند.

پایگاه ژئوپلتیکال سپس گوشه ای از تماس های پنهانی سران رژیم سعودی با صهیونیستها و موضعگیری های آنها در حمایت از رژیم اسرائیل را برشمرد و نوشت: بندر بن سلطان دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی سعودی برای سالیان متمادی با هماهنگی "شبتای شافیت" رئیس وقت سازمان "موساد" سعی در برقراری روابط محرمانه با اسرائیل داشت.

به نوشته این پایگاه، بندر بن سلطان پس از حملات یازدهم سپتامبر به عنوان سفیر وقت عربستان در واشنگتن ماموریت یافت تا روابط میان نهادهای امنیتی سعودی و آژانس های اطلاعاتی آمریکا و رژیم اسرائیل را هماهنگ کند. او در دیدار با ایهود اولمرت نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی در شهر امان پایتخت اردن در دوران جنگ ۳۳ روزه علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ میلادی پیشنهاد داد که این رژیم حزب الله را از بین ببرد و عربستان نیز در عوض هزینه جنگ را می پردازد.

در این گزارش آمده است که بسیاری از مقامات رژیم اسرائیل در طی دهه گذشته برای انجام هماهنگی های امنیتی به طور محرمانه از عربستان دیدن به عمل آوردند . بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در نوامبر ۲۰۲۰ میلادی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و مایک پمپئو وزیر خارجه وقت آمریکا دیدار کرد؛ هر چند وزیر خارجه سعودی برگزاری چنین نشستی را تکذیب کرد . فروش برنامه جاسوسی "پگاسوس" از سوی شرکت فناوری صهیونیستی "NSO" به عربستان، زمینه همکاری های امنیتی میان دو طرف را فراهم آورد.

این پایگاه خاطرنشان کرد که سعودی ها علیرغم داشتن روابط عمیق محرمانه با اسرائیل، در بُعد منطقه ای و بین المللی به طور علنی موضع ضد اسرائیلی اتخاذ کرده اند.

به نوشته ژئوپلتیکال، روابط رژیم اسرائیل و عربستان در دوران پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز در سطحی غیررسمی شکل علنی به خود گرفت و ترکی الفیصل رئیس اسبق سازمان اطلاعات سعودی با تزیپی لیونی وزیر وقت دادگستری و عاموس یادلین رئیس سابق واحد اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل دیدار و گفت وگو کرد.

براساس این گزارش، عربستان و رژیم اسرائیل طی سال های اخیر توسط طرف ثالث به منظور انتقال فرآورده های کشاورزی و فناوری تل آویو به بازار عربستان از راه کرانه باختری و اردن و قبرس روابط اقتصادی با یکدیگر برقرار کردند. عربستان همچنین در ژوئیه گذشته حریم هوایی خود را بر روی خطوط هوایی رژیم اسرائیل گشود و یائیر لاپید نخست وزیر موقت این رژیم از آن به عنوان اولین گام رسمی در جهت بهبود روابط با ریاض نام برد.

به نوشته ژئوپلتیکال، نقش سعودی ها در راستای سیاست رژیم اسرائیل مبنی بر توسعه دامنه شمول توافقنامه سازش، محوری به شمار می رود. محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۷ در راستای طرح بلندپروازانه ساخت شهر "نیوم" در سواحل دریای سرخ و مشارکت رژیم اسرائیل در آن و نیز به منظور بررسی مسائل منطقه ای از تل آویو دیدن به عمل آورد و بن سلمان ترجیح داد که این سفر محرمانه بماند.

برپایه این گزارش، بن سلمان در سال ۲۰۱۹ با طرح اشتغال و سکونت عرب های ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین در عربستان موافقت کرد و در همین رابطه ده ها تن از نمایندگان بخش های کار و فناوری (ساکن سرزمین های اشغالی فلسطین) جهت بررسی قراردادهای سرمایه گذاری وارد ریاض شدند.

به نوشته ژئوپلتیکال، محمد بن سلمان در خفا درباره عادی سازی رسمی و علنی روابط با اسرائیل ابراز نگرانی می کند زیرا بیم آن را دارد که در رسانه های گروهی جهان عرب به خاطر برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم اسرائیل محکوم شود چرا که سعودی ها در ظاهر خود را مدعی پاسداری از اسلام و خدمتگزار حرمین شریفین می دانند.

برپایه این گزارش، بن سلمان پیش از این به طور علنی موجودیت رژیم اسرائیل را به رسمیت شناخت و به رهبران فلسطینی حمله کرد و آنها را به فساد و سوء مدیریت و از دست دادن فرصت دستیابی به سازش با تل آویو و ناسپاسی کمک های مالی سخاوتمندانه ریاض متهم کرد.

این پایگاه در پایان نوشت: بن سلمان برای تحقق بخشیدن به طرح های عمرانی خود نیازمند کمک های اسراییل است و حتی پروژه نیوم را درنزدیک مرزهای شمال غربی فلسطین اشغالی اجرا می کند تا دسترسی اسرائیلی ها به این شهر را تسهیل و آنها را به همکاری اقتصادی تشویق کند. بن سلمان در عمل، خواستار توافق عادی سازی روابط با اسرائیل است اما چه بسا برای تحقق بخشیدن به این هدف خود در انتظار آن است تا در عربستان به تاج و تخت پادشاهی برسد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1681789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =